Gå til innhold

Sommer-mammaer: Hvordan forberede vogna (tepper/dyne osv?)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er førstegangs jeg, og er litt usikker på hva jeg trenger til vogna sånn med en gang. Bruker dere saueskinn oppå/ under madrassen, eller er det ok at den er litt hard? Hva med dyne? Trenger jeg egen vogndyne?

Takknemlig for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dytter på det med saueskinn, egen vogndyne har jeg. de er litt mindre enn den til sengen...

Skrevet

Har soveskinn oppå madrassen. Det hjelper babyen til å regulere temperaturen. Har vogndyne med dynetrekk til kjølige dager og helsetepper og ulltepper til varme dager. Den stakkars babyen skal ikke ha det for varmt heller! Triks for å kjenne om babyen er for varm er å kjenne bak i nakken. Er babyen varm eller t.o.m. svett der, kan man kutte ut dyna og bruke et lite teppe i stedet.

Skrevet

Kommer litt ann på hvor du bor og hvilken sommer det blir i år. Det som er viktig er at babyen hverken er for varm eller for kald. Det kan bli varmt med saueskinn i vogna når det er 20+ ute (ihvertfall var det det for min første). Brukte alt fra dyne + saueskinn til kun madrass med laken og helseteppe.

Saueskinnet bruker jeg oppå madrassen. Personlig mener jeg bdet bør være mykt slik at det former seg etter babyens kropp.

Gjest mamma'n t go'gutten*FØDEKLAR*
Skrevet

Jeg tenker at jeg legger saueskinnet oppi hvis det er litt kjølig, men som en annen her sier merka jeg med nr 1 at det ble for varmt å ha det når det var 20-30 grader. Men da var han 8-9 mnd og da.. Jeg tenker at jeg legger helseteppe oppå madrassa kanskje i stedet på varme dager. Helseteppe skal jo også regulerer tempereaturen en del slik at babyen ikke blir svett..Også ha helseteppe over. Dyne når det er litt kaldere. Kom også tilfeldigvis over en slags ekstra tynn dyne/teppe som ble kalt "vognteppe" på Kid da det var 50% på alle barneartikler. Så det er en mellomting.

Skrevet

Kan sikkert være greit med en vogndyne, de er litt mindre enn de til senga. Og man er jo aldri helt trygg på å få en varm sommer her i landet.

Ellers brukte jeg kun ullteppe som jeg striket med garn fra nøstebarn til nummer en. Han er født i juni en veldig varm sommer, og det tok lang tid før han hadde noe annet enn dette teppet over seg. Mange som bruker helseteppe, både over og under. Han sov på gulvet på dagen også, og da lå han på saueskinn med teppet over seg. Jeg prøvde å legge saueskinnet i vogna også, men det ble litt for varmt. Sikkert fordi det blir tett rundt ettersom vogna er liten, og dermed liten lufting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...