Gå til innhold

Ang setefødsel..


Liss,♥ ♥ T,M,L♥ ♥

Anbefalte innlegg

For en uke siden, da var jeg 34+1 uker (Er 35+1 i dag) var jeg på UL.

Fikk der beskjed om at prinsessa mi lå i set fortsatt, har antageligvis gjort det hele tiden, og de tviler da på at hun kommer til og snu seg..

Fikk beskjed om at de nå bestilte time til meg for og ta røntgen av bekkenet mitt, for og sjekke om jeg kunne føde vanlig eller måtte ta KS. Men det var opp til meg da hva jeg selv ville, men JM ville anbefalle meg og føde vanlig hvis jeg hadde mulighet til det..

 

Noen som har erfaring med setefødsel, som kan gi meg noen gode råd her??

Fikk forresten beskjed om at jeg mest sannsynelig kom til og føde ei lita jente da, hu var ca 2 kg nå..

 

Hva hadde dere valgt, vanlig fødsel eller KS??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei du :-)

 

Jeg har ingen erfaring selv med keisersnitt, men vanlig fødsel. Min er i fare for å ligge i sete den også så tanken om KS har jeg hatt selv nå. Men mitt valg ville vært vanlig om det er mulig. Babyer født med KS har større sjanse for luftveisinnveksjoner, da fostervannet ikke blir presset tilstrekklig ut av lungene som ved vanlig fødsel. Undersøkelser har vist at det også er noe større forekomst av astma hos barn fra KS. Som mor vil du bruke mye lengere tid på å komme deg etterpå. Du må være forsiktig med løft o.l i en stund. Vanlig fødsel er du oppe og går nesten med en gang og får ingen fysiske forbud. Med epidural vil du kunne føde smertefritt.

 

Lykke til med valget ditt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første kom med rumpa først, noe som ble oppdaget underveis i fødselen. Hadde stort nok bekken etter vekstestimeringen så det var heldigvis ingen som nevnte KS til meg, for det er noe jeg så langt jeg kan vil unngå..

Fikk epidural og kjente ingenting av selve utdrivingen. Vet at dette er noe som er forskjellig fra sykehus til sykehus, men det vil du jo få informasjon om!

De aller fleste barn som er født i seteleie puster litt dårligere enn de som kommer med hodet først, men det er bedre for dem likevel å komme riktig vei, siden de som blir tatt med KS ofte blir verre. Min gutt lå med Cpap (luftmotstand) i nesa noen timer etter fødsel bare for å være sikker på at lungene funker godt, og han var litt kvalm fordi han fikk i seg en del misfarget fostervann. Men ellers var han frisk og fin og i god form!

 

Jeg har ingen angst for at neste også skal komme med rumpa først, det vil være helt ok for meg. KS er som sagt kun et alternativ hvis det må være det..

Min fødsel ble jo selvsagt en del annerledes fordi alt ble oppdaget da jeg hadde 5 cm åpning, og etter det måtte bli sendt til UL og rønken, men det som virkelig ødela fødselen for meg var epiduralen da.. (Etter rønken hadde jeg full åpning, og fikk likevel epidural.. ) Følte meg rett og slett snytt for fødselene (hehehe ja vet jeg er litt rar kanskje... ) og vil ikke ha det hvis neste sitter med rumpa først.

Du som har tid til å forberede deg med rønken og ul i forkant, pluss informasjon og samtaler i forkant vil jo være mye bedre forberedt på fødselen da!

 

Uansett, LYKKE TIL!! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, æ hadde helt klart valgt å føde vaginalt! Keisersnitt e en stor operasjon som medføre mye større risiko og det er bedre for babyen å bli født på vanlig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Mitt nurk ligger også i seteleie, men jeg ønsker ks om hun ikke snur seg.Synes det er skummelt at kanskje hodet kommer ut sist.Men dette er individuelt, velg det som føles mest riktig for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ligger også pia i seteleie, er 32 uker i dag og hun har i alle fall gjort det siden uke 24! Jordmor nevnte for et par dager siden at hun ikke trodde hun kom til å snu seg når hun har "sittet" så lenge! Siden jeg har en høy risiko for svangerskapsforgfitning kan det jo bli aktuelt med forløsning med keisersnitt om nødvendig... Har jo fått beskjed om at de ikke setter i gang fødsel når det er seteleie. Håper jo å unngå svangerskapsforgiftning og at alt starter av seg selv... Vil jo få en vurdering av bekken om noen uker. Håper å føde vaginalt, men bekymrer meg litt for et evt. hastekeisersnitt... UL viser at hun sitter svært lang nede med beina krøket oppover magen. Fikk av den grunn beskjed at de de ville sjekke hoftene på babyen etter fødsel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...