Gjest Skrevet 28. mai 2008 #1 Skrevet 28. mai 2008 I læreboken min står det bl.a.: "...uten om de forholdene skal man alltid overholde taushetsplikten med mindre vedkommende det dreier seg om selv har fritatt en fra den". Altså, dersom min kollega "Anne" forteller meg noe privat i arbeidstiden så har jeg faktisk taushetsplikt med mindre "Anne" sier i fra (eller jeg spør henne om) at dette kan fortelles videre. Greit. Det samme gjelder elever så klart. Men så begynte jeg å lure på, og dette kommer ikke frem i boken, hvor gamle må elevene være før de har myndighet til å frita en lærer fra taushetsplikten? Er det noen grense? 15 år? 18 år?
mamman til to gutter Skrevet 28. mai 2008 #2 Skrevet 28. mai 2008 Aner ikke om det er noen grense for det, men vil si det er opp til læreren å vurdere det utfra hva eleven forteller og hvordan det vil påvirke eleven om man sier det videre.
Sjokoladekaka Skrevet 28. mai 2008 #3 Skrevet 28. mai 2008 Veit ikkje sikkert grensa, har aldri tenkt på akkurat dette. Men når ein er under 16 år så kan jo lege informere om helsa overfor foreldre, og fortelle foreldrene at jenta får p-piller, f eks. Trur nok det er litt situasjonbetinga også. Kor stort "problemet" er, og om det går ut over enten "barnet" eller andre osv, med fysisk eller psykisk skade. Teieplikta har du jo lov å bryte om du veit at lovbrot KJEM TIL å skje. Er Anne ein elev på 16 som fortel deg at ho f eks er gravid, så har du ikkje lov å gå vidare med det. Men du kan råde Anne til å fortelle det til foreldrene, og tilby deg å vere med.
Gjest Skrevet 28. mai 2008 #4 Skrevet 28. mai 2008 Jeg vet at jeg ikke har lov å gå videre med noe som helst med mindre opplysningsplikten går foran eller sakens anliggende er allmennt kjent, men dette har med at dersom vedkommende selv sier "dette kan du få lov til å si videre" så skal man pr prinsipp være fritatt for denne taushetsplikten. Så om Anne på 16 år foreller at hun er gravid, men at det har jeg lov å fortelle videre, da har hun fritatt meg fra taushetsplikten i utgangspunktet. Spørsmålet mitt er da om hun er gammel/myndig nok til å gjøre dette? Altså når er en elev gammel nok til å frita en lærer fra taushetsplikten?
Sjokoladekaka Skrevet 28. mai 2008 #5 Skrevet 28. mai 2008 Det må vel vere når dei har lov til å seie til f eks lege eller lærar at dette går du ikkje vidare med, det er sagt "under teieplikt". Då må dei jo kunne løyse personen frå teieplikta også. Ellers blir det jo håplaust:)
Gjest Skrevet 28. mai 2008 #6 Skrevet 28. mai 2008 Det er en vurderingssak, hva, som inefattes i tausheteplikten. Om en 14-åring betror seg om at hun bruker p-piller, er dette en sak du må holde tett om... Får du derimot kjennskap til bekymringsfull informasjon, går informasjonsplikten til f.eks politi og barnevern over taushetsplikten. Om det er informasjon som går på f.eks psykisk helse, må du "stå på litt" iforhold til ungdommen. Ofte hjelper det å fortelle at "dette er så alvorllig, eller dette må vi gjøre noe med, nå må vi voksne fnne ut hva dette handler om"...etc.. ofte kan en kalle inn til møter, uten å direkte fortelle alt hva ungdommen har fortalt også. Som offentlig ansatt har en plikt til å gripe inn med hjelp, og taushetsplikten skal ikke være til hinder for den nødvedige hjelpen, men noen ganger kommer en lenger med "skjult hjelp" da, som f.ek miljøarbeider i ungdomsgruppen, samtaler med helsesøster eller liknende...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå