mariachr. Skrevet 28. mai 2008 #1 Skrevet 28. mai 2008 Skulle reise meg etter en dotur igår kveld og da kom det et lite "poff" og endel klar væske (kanskje en halv kopp?). Trodde først jeg hadde et uhell, men dette var helt gjennomsiktig og luktet søtlig. Tenkte jeg skulle se det ann over natten, men det har ikke kommet mer. Leste litt på nettet og bestemte meg for å ringe føden. Fikk snakket med en jordmor, men hun mente det dreide seg om utflod, siden det ikke hadde kommet mer i løpet av natten. Ble egentlig mer usikker etter å ha snakket med henne. Noen som har opplevd lignende? Har igjen en uke til termin og hodet er festet. Syns det er rart at de ikke ønsker å undersøke meg en gang? Jordmor på fødeavd. sa bare:"babyen din er nok ikke klar til å bli født ennå". Er det ikke pga infeksjonsfare de ønsker å undersøke dersom det er mistanke om fostervannslekkasje? Uff, føler meg bare hysterisk og dum akkurat nå...
litjpia06 og lillegutt08 Skrevet 28. mai 2008 #2 Skrevet 28. mai 2008 Tror jeg hadde ringt føden igjen. Infeksjonsfaren er vel stor når vannet har begynt å gå. Kjenner til ei hvor vannet hadde lekket ut i løpet av to uker og hun ikke hadde merket noe. Det var knapt vann igjen når babyen ble født. Det gikk bra med babyen men det er jo klart at det er mest heldig for babyen at slikt oppdages tidlig....
sjara Skrevet 28. mai 2008 #3 Skrevet 28. mai 2008 Hei. Jeg vet veldig lite om dette, men hvor langt er du på vei? Jeg har også i løpet av svangerskapet kjent at det har rent innimellom og blitt litt våt. Tror det er utflod, for det har vært for tidlig til at vannet skulle gått. Likevel, du kan jo ringe din egen jordmor eller lege og høre?
Supermamm Skrevet 28. mai 2008 #4 Skrevet 28. mai 2008 Ring igjen om du ikke føler du ble betrygget av den samtalen. Skal jo ikke gå sånn å være usikker. Synes en halv kopp hørtes mye ut til å være utflod selv om det kan komme mye og plutselig sånn på slutten. Du kan jo ta på et bind og vente noen timer og se hva som skjer? Da kan ihvertfall jordmor sjekke bindet ditt og finne ut om du lekker vann. Må ikke føle deg hysterisk, de er der for å hjelpe deg!
Gåsevåse Skrevet 28. mai 2008 #5 Skrevet 28. mai 2008 jeg har diskutert dette med lekkasje av fostervann ganske mye med jordmor. Under forrige sv.skap hadde jeg 2 episoder der det kom mye klart, flytende fra skjeden slik at det faktisk gikk tydelig gjennom ytterbuksa slik at jeg måtte skifte. Dette skjedde ca 4 uker før termin. Den gang da tok jeg ikke kontakt med føden ettersom det ga seg- klarte meg greit med små bind og truseinnlegg resten av sv. skapet. Så fikk vannet uten forvarsel- og denne gange rante det uten å gi seg- 15 dager før termin- uten at jeg fikk rier. Var vel ikke moden heller. Nå er jeg i uke 39 og har ikke hatt i nærheten av så mye vanndig utflod som da og har ikke hatt noen episoder der det har kommet mye. Jordmor var først veldig klar på at det MÅ ha vært utfod som kom ut under 1. sv.skap. Etterhvert kom hun inn på teorien om at det kan ha vært en 'høy' vannavgang etter at hodet var festet, slik at det bare lekket litt. Videre kan de to fosterhinnene ha glidd over hverandre igjen slik at det sluttet å lekke. Det er ihvertfall sikkert at hvis man har effektiv vannavgang og går videre uten fødsel vil man helt sikkert utvikle en infeksjon.Jeg ville definitivt tatt kontakt med føden for å få testet om det er fostervann eller ei som har kommet ut. Dette kan de gjøre ved å ta en prøve fra skjedeveggen som slår ut positivt ved et protein som bare finnes i fostervann.Lykke til!!
Herkules Skrevet 28. mai 2008 #6 Skrevet 28. mai 2008 Jm var ikke mye interessert i at jeg skulle kjøre helt til sykehuset jeg hadde tenkt å føde på når vannet mitt gikk fordi hun ikke trodde det var vannet som gikk. Hun sa jeg alltids kunne reise til nærmeste sykehus for en sjekk om det virkelig var fostervann. Det var ingen tvil her om at det var vannet for det plasket ut og i flere omganger. Mitt inntrykk var at det av erfaring er mange som kommer inn som tror vannet har gått og som det ikke har det på Derfor denne holdningen. Da jeg endelig ankom sykehuset var det samme Jm som tok meg i mot, og hun var svært tvilende helt til hun kom ned i trusa mi og i tillegg så at jeg hadde med et meget vått hånkle. Jeg ble lagt inn pga tidligvannavgang og infeksjonsfare, jeg fikk til og med antibiotika. Dette var viktig siden det var 4 uker til termin. Venninnen min sin fødsel startet også med vannavgang og da fikk hum beskjed om at hun kunne bli hjemme til ut på formiddagen (ca 10 timer) for så å komme å ta en skjekk. Hun fikk bekreftet at vannet var gått og ble så sendt hjem igjen for å vente på riene 10 dager før termin Jeg syns du bør ta en sjekk, men det er tydelivis ikke så viktig at det skjer fort når du er nære termin som deg.
lillegutt-kommer3juni:-) Skrevet 28. mai 2008 #7 Skrevet 28. mai 2008 syns det høres ut som vannet ditt eg begynnt å gå, jeg. Da jeg fikk forrige mann, våknet jeg av den lyden du forklarer (et slags puff) på morgen, og vannet sildret ut. Da jeg kom på sjukehuset kom ikke riene skikkelig i gang, før de oppdaget at alt vannet ikke var gått allikevel. Posen hadde lagt seg over inngangen og sperret. De tok vannet på ny og da rant det veldig mye mer. Og riene startet for alvor. Fødte samme kveld:-) Jeg ville ikke slått meg til ro med at det er utflod. Det høres altfor mye ut til det. De må ta en prøve av deg,- som er fort gjort. De tar en strips og tester "utfloden" om det er fostervann i det. Ligner graiditetstest. Det er typisk oss jenter og føle oss dumme når det gjelder sånne ting! Vi er da gravide og skal snart føde,- skulle bare mangle at vi får den oppfølgingen vi trenger for å føle oss trygge!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå