Gå til innhold

Lærere og andre: Idemyldring :O)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger gode ideer til første klasse!

- Rutiner under morgensamling

- Kunst og håndverk

- Mat og helse

- Sanger - leker

Og alt mulig annet gøy man kan gjøre med tretti spente seksåringer! :o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hey!

Noe mine elever synes er veeldig gøy, er musikk-stopp-leken! Når musikken spiller må alle danse og løpe rundt, og når du stopper den ,gjelder det å stå HELT stille...den som rører seg er ute av leken.

Eller magnet-leken: Går ut på det samme, men når musikken stopper må de finne en å "henge fast" i.......og du bestemmer hvor på kroppen de skal henge fast: når du stopper musikken, rop ut: lilletåa! ryggen! panna!

Øh, håper du skjønte den dårlige forklaringa mi :)

Skrevet

Å, den magnetleken har jeg ikke prøvd før! Må testes! Takk for gode forslag! Så lett at det stort sett går i det samme! :P

Skrevet

Har hatt 2 førsteklasser, den ene med 26 elever og den andre med 16 (DET var tider det!!!)

Morgensamling;

Vi brukte massasje 2-3 ganger i uken. Et program som varte ca 3 minutter og hvor ungene masserte hverandre. Dermed tok seansen ca. 7-8 minutter. Vel verdt tiden - de likte det godt - og teorien er at det er litt vanskeligere å slå noen som man akkurat har vært god med. Fast musikk - jeg brukte morgenstemning av Greig, men mulighetene er mange.

Gjennomgang av dagens "plan"- jeg brukte timeplan med bilder, mye pga et enkelt barn med spes.behov/fremmedspråklige, men 6 åringerer en ujevn gruppe - så det var mange som hadde nytte av bildene for å få litt orden i dagen sin.

Samtaler om tema: det vi er opptatt av i perioden - det være seg oppsummering av det vi "lærte" i går, eller hvordan vi vil at garderoben skal se ut....

Innimellom hadde vi "ønskekonserten" hvor ungene valgte sanger og leker. Det skal sies at jeg synger mye og gjerne og at reportoaret til klassen etterhvert var ganske enormt. VELDIG MORO!

Ang. Mat og helse; MIn erfaring avr at klassene gjerne ville vite mer enn det lille de blir "avspist" med i bøkene. F.eks da vi skulle jobbe med øyet/synet endte vi opp med lærebøker fra ungdomstrinnet for å få vite alt de ville.

Kroppen er spennende - og hvordan alt henger sammen er et univers klart for utforsking, fantasi og erfaringer.

Ellers husker jeg godt at det var valdig populært med konkrete erfaringer - f.eks da vi smakte på surt, søtt. bittert og salt.

Sanger/leker:

Som sagt, jeg synger mye og gjerne og spiller gitar og djembetrommer. Entusiasme er det viktigste du bidrar med; Om du syne sdet er gøy synes barna det er gøy!

Den største fallgruven å gå i er (etter min mening) å tenke at små enkle sanger passer for små enkle barn.

JEg brukte mye gamle norske viser eller folketoner, pluss endel afrikanske. Det var også veldig populært å lære seg tøffe nyere barnemusikk, type Asgeir sine cd'er. Får jo ikke lært bort dem over nettet, men jeg kan nevne noen av de ungene var mest glade i;

* Telebondemannen

* Oh-alele

*¨Teddybjørnens vise (de kunne alle versene)

* Hå liba-ja (garantert ikke slik det skrives, men jeg er ikke stiv i afrikansk!)

* Ola i Gudbrandsdalen

* Bringebærslåtten

...og mange, mange fler....

MEn hva du enn gjør; gjør det med innlevelse og glimt i øyet - da fenger det meste!

Av leker var det særlig en som gikk igjen. Dete r en sanglek for unger som sittter i ring på hver sin stol, og hovedpoenget er at de etter tur blir utfordret til å sitte på en "utradisjonell "måte, som alle skal herme etter.

Lykke til med det viktige 1.året! Det er vedlig moro å jobbe på dette trinnet, de fleste er SÅ motiverte, og læreren er i mange ungers øyne den store heltinnen! Kos dere!

Skrevet

Kom på noe mer om samlingene våre. I den ene klassen hadde vi et barn som brukte tegn til tale. Dette er et nytt og spennende språk for de andre - og veldig viktig å lære, for å gi mulighet for kommunikasjon. I løpet av året lærte barna 150 (!) tegn. og deres største motivasjon var når de fikk utfordre oss voksne (særlig meg, da, som lærte dette sammen med dem). Hver fredag fikk alle forslå et tegn jeg skulle komme på, og klarte jeg det måtte de finne et nytt ord. helt til jeg sto fast. Og jemmen sto jeg fast genske ofte!! Til stor begeistring. Men poenget er - de lærte langt flere tegn enn jeg noen gang hadde drømt om!

Skrevet

WOOOOOOOOOW, Krusemynthe!!! Tuuuuuuuusen takk! Utrolig mange gode ideer og inspirasjon! Ja, det er så utrolig viktig dette første året! Gleder meg vanvittig til å ta fatt! :o) Og innlevelse og glimt i øyet er GULL! :o)

Kunne du forresten tenkt deg å ta plass mellom to permer på arbeidspulten min??!

Skrevet

Kunne tenke meg jobben, din, kanskje.... :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...