Gå til innhold

Jogging og annen trening...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes det blir skrevet og sagt litt forskjellig om aktiviteter når man er gravid.

Trener dere som før? eller tar dere spesielle hensyn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan rett og slett ikke trene som før pga voldsom kvalme, svimmelhet o.l. Men uansett ville jeg ikke trent slik jeg gjorde, fordi jeg trente veldig hardt. 6 ganger i uken, kondisjon/cardio med 80% av makspuls, hard vektløfting, cla, og alt som er. Trente likt program som i fitness, så er ikke noe for en gravid.

Du burde ta det mye roligere uansett. Ingen hopp! Og hold pulsen din mye lavere. Litt må du bare teste ut etter hvor god form du er i fra før. Men aktiviteter som rolige joggeturer og yoga ansees som trygt. Men stopp med en gang du merker ubehag eller får blødninger!

Har du forresten lungesykdommer som astma, må du konsultere dette med lege først. Lykke til! :)

Skrevet

Jeg er på besøk fra 2.tri, og tenkte en del på dette de første ukene. Jeg følte jeg fikk mye forskjellige svar fra leger, jordmødre og her inne. Jeg har imidlertid valgt å stole på "treningseksperter". Har en venninne som har vært treningsinstruktør på treningssenter og turner i mange år (hun har også nettopp født), og en av instruktørene der jeg trener har tatt en master ved idrettshøgskolen, og forsket på nettopp gravide og trening. Har også lyttet og lest mye av Jill Jahrmann, som er treningsekspert, produktutvikler for SATS og skriver blant annet i KK. Hun har blant annet en bok ute nå, som heter trening for kule mager. Anbefales.

Jeg er uenig med hun over her. Er du godt trent fra før, kan du fortsette å trene som normalt. MEN, du må være flink til å lytte på kroppen din. Gjør du det, vil du redusere intensitet, puls, vekter på stanga osv, helt naturlig, når det er behov for det. Jeg trener fortsatt høyintensitetstimer, for eksempel spinning. Men jeg kan ikke ta i like hardt som før, da føler jeg meg kvalm og uvel. Men trener fortsatt opp i 85% av makspuls, det går helt fint. Før var jeg alltid opp mot 100% på slutten av en time, og lå rundt 90-95% også i perioder. Jeg har redusert litt på vektene i f.eks. pump-timer, kjenner jeg orker litt mindre. Men trener fortsatt hardt.

Hun som forsket på gravide og trening sa at man klarer ikke å finne en sammenheng mellom trening og f.eks. aborter. Men så vil man heller gi råd om å være for forsiktig enn å være for uforsiktig, hvis du skjønner hva jeg mener.

Er du imidlertid ikke trent fra før, bør du være mer forsiktig. Jeg har altså valgt å stole på de som kan trening, og ikke en allmennpraktiserende lege som såvidt har peiling på gravide i det hele tatt, og som gir råd han lærte da han studerte medisin for tretti år siden.

Skrevet

Jeg trener så og si som før, eneste jeg trener "roligere" nå når jeg er gravid. Jeg lytter mer til kroppen min, og tar den ikke helt ut i en treningsøkt.

Du kan se denne linken her, som man finner på barnimagen: der står det litt om trening og svangerskap..

http://www.barnimagen.com/felles/guider/trimguiden

Skrevet

Hvis du trener med en makspuls på over 80% forbrenner du ikke lenger fett, men sukker i blodet. Bare så det er sagt.

For øvrig kan en ikke kun forholde seg til hva en forskergruppe har funnet ut. Der er svært mye forskning på dette med trening i graviditeten og her er resultatet fra én av de:

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/1.4823292

Alt i alt burde du lytte til din egen kropp!

Skrevet

Takk for gode svar, jenter.

Jeg er i god form og klarer ikke tanken på å slutte å trene helt. Skjønner at man ikke skal kjøre på like hardt som før, men jeg kommer å fortsette å både jogge, spinne og trene litt styrke.

Er forferdelig trøtt om dagen, så det begrenser seg noe. Men min erfaring er at jeg blir mer våken om jeg får meg en treningsøkt iallefall ::)

Skrevet

Eneste grunnen til å trene er da ikke å forbrenne fett? Grunnen til at man trener type intervalltrening med høy intensitet i perioder er får å trene hjertemuskelen og bedre kondisjonen. Men man skal selvfølgelig kombinere slike type treninger med treningsøkter med lavere intensitet. Og puls over 80% skal man jo ikke ha (og klarer man heller ikke ha) over lengre perioder. Intervalltrening med høy puls er supert for å forbedre kondisjonen, da orker man mer, og da kan man også trene mer:)

Jeg har lest resultatene du viser til ovenfor, og sett programmet der de ble presentert i puls. Her presiserers det også at det spesielt er i 1. tri man bør moderere seg, noe som ofte skjer naturlig ved at man ikke orker, eller føler det på kroppen.

Studien som det her også vises til, på idrettshøgskolen, er det en bekjent av meg som har vært med på. Hun har presisert at det er stor forskjell på om man er godt trent fra før, har trent litt, eller er moderat trent. For min egen del kommer jeg lett lett opp i 80% av makspuls, og det er ikke ubehagelig for kroppen min. Jeg er vant med å ligge der. Er man utrent vil dette være veldig strevsomt.

Men er enig med deg i at man bør lytte til sin egen kropp:)

Skrevet

Enig i konlusjonen din:) Jeg ganske kvalm i første trimester, til og med sykemeldt et par uker. Midt på dagen var formen på topp, og selv om jeg ikke alltid hadde lyst tok jeg meg en gåtur, eller en tur på en rolig stram-opp-time på SATS. Gjorde at jeg følte meg myyyye bedre. Gled deg til 2. tri, da kommer sikkert energien tilbake for fullt!

Skrevet

hei hei. i mitt første svangerskap trente akkurat som jeg pleide fram til kvalmen kom i uke 6-7 engang. det tappet meg for alle krefter så orket bare å gå turer da. det skal være sagt at jeg er godt trent og driver aktivt med sykling. etter kvalmen gav seg i uke 12 fortsatte jeg å sykle relativt hardt ute. eneste forskjell var at jeg kuttet ut terrengsykling mot asfalt sykling pga all ristingen i terrenget. i mnd 7 valgte jeg å slutte med spinng (var da vinter) pga at pulsen min ble kjempe høy uten at jeg tok i noe særlig. jeg begynte da å gå lange turer i hurtig tempo. det var et par ganger kroppen sa i fra selv og jeg avsluttet treningen. det føltes da ut som føling og hjalp å spise en god del.

kroppen er så fint laget at den sier i fra når vi tar i for hardt. vi må huske på at kroppen vår er laget for å være i bevgelse. jeg råder deg til fortsette å trene så lenge kroppen din er vant til det fra før. jeg ville ikke begynt med nye aktiviteter eller hardere treninge enn det du pleier å foreta deg.men husk å spis og drikk nok og ikke bli for varm.

jeg hadde et smertefritt svagerskap men vedlig lite plager. jeg la på meg 12 kg som forsvant 14 dager etter fødsel og begynte å trene 4.5 uke etter fødsel. ser bare positive ting med å bevege seg. bare du er vant til det fra før.....dette var npe både lege .jordmor og treningseksperter også var enige i. så lykke til og tren på er min anbefaling.

Skrevet

Nei, jeg har da heller ikke sagt at eneste grunnen til å trene er å forbrenne fett. Slik er det i alle fall ikke for meg. Grunnen til at jeg sa det slik er fordi det ikke er så sunt for kroppen å presse seg så mye, gravid eller ikke. Og fordi å forbrenne sukker i blodet ikke er en så veldig god idé. Og som du sier så klarer en jo heller ikke å holde pulsen på det nivået over tid. Og selvfølgelig er jeg klar over hva en får ut av å trene f.eks. intervalltrening. Det er faktisk nettopp derfor jeg trener det; jeg har hjertefeil og astma så da er det godt å få trent både hjertet, og lungene. Bygge de opp :)

Ja, det stemmer den undersøkelsen hadde sitt fundament i 1. trimester, men det var nettopp derfor jeg viste til den. Her er det jo nemlig en på 1. trimester som spør :)

Jeg har heller ikke sagt at jeg er helt imot det du sier. Jeg er helt enig i at det har med hvor god form en er i. Jeg kan trene forholdsvis hardt nå fortsatt, men jeg begrenser meg endog. Jeg vil for all del ikke at noe skal gå utover barnet. Selv om forskerne strides, så velger jeg å ta det litt mer med ro.

Ønsker deg lykke til med din trening! Her er det jo bare snakk om hva en selv føler er rett. Du gjør hva du føler er rett, og jeg gjør mitt. God natt:)

Skrevet

Helt enig med deg, og hva du velger å gjøre :) Og jeg ønsker deg lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...