sjokopops Skrevet 27. mai 2008 #1 Skrevet 27. mai 2008 Med fare for å provosere...... Når det plutselig blir snakk om kristendom el religion her inne så mister folk helt repekten for andre mennesker, og tenker ikke på at de kan støte andre med sin mangelfulle innsikt i temaet. (For å si det fint) Det er liksom "tøft" å rakke ned på andres syn og vil både brenne og rive bibel og koran i to!! Ja, jeg vet at det er ytringsfrihet i Norge, men slike dumme kommentarer avslører bare tegn på lav inteligens Kommer ikke til å diskutere mer her, måtte bare få si dette!!!
Konsulent surrehue+3 med tut Skrevet 27. mai 2008 #2 Skrevet 27. mai 2008 Det er jo en grunn til at det er krig i verden..
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 27. mai 2008 #4 Skrevet 27. mai 2008 Antar at du blei provosert av mine uttalelse, men nå var det vel ikke slik at jeg bruker søndagsformiddagene mine å stå foran den lokale kirka og brenne bibler? Jeg sa at jeg ikke hadde noe imot å rive en bibel eller en koran...disse bøkene er ingenting verdt for meg (annet enn at de er bøker...jeg har ikke en vane for å rive i stykker bøker), og at andre ser på dem som hellige kan jeg rett og slett ikke forholde meg til. Skal da alle jeg møter respektere at for meg så er langt hår på gutter "hellig"...skal de unngå å kløppe håret for å respektere meg? Jeg har da forståelse for at jeg ved å rive en bibel gjør noe som provoserer eller sårer andre, så ikke kall meg dum. Respektløs kan du gjerne kalle meg, men jeg liker bare ikke religion og det igjen må vel folk kunne respektere, eller hur?
milk Skrevet 27. mai 2008 #5 Skrevet 27. mai 2008 Du vil at kristne skal respektere deg som ikkekristen, men du behøver ikke respektere dem?? Interessant! Har ikke lest den andre tråden, men følte bare for å kommentere.
Blue Lady Skrevet 27. mai 2008 #6 Skrevet 27. mai 2008 Helt enig! Er ikke kristen, men jeg klarer da å respektere at at andre er det (eller muslimer, jøder osv.) fordet vel! Så lenge ingen prøver å presse deres tro på meg, eller de ikke driver med hellig krig og sånt så respekterer jeg de jo. Skjønner at de holder ting hellig selv om ikke jeg gjør det.
sydilla Skrevet 27. mai 2008 #7 Skrevet 27. mai 2008 det er helt greit for meg at folk ikke liker religion - og verden går ikke under for meg om folk river i stykker Bibelen sin heller. Men jeg syns det er interessant at folk opplever det som respektfullt å kalle andres hellige bøker for "oppdikta tull", "eventyr" ol. som ble brukt i den andre debatten som argumenter for å kunne rive i stykker Bibler/Koraner. Å bruke slike ord er respektløst....
sydilla Skrevet 27. mai 2008 #8 Skrevet 27. mai 2008 men så er det ikke særlig respektfullt å kalle folk for teite heller da, tulipogtatamo...
Christina06 Skrevet 27. mai 2008 #9 Skrevet 27. mai 2008 Riga, -det fremstår som veldig søkt å sammenligne med langt hår på gutter?! Bibelen og Koranen er hellig for folk av religiøse årsaker, og må selvfølgelig respekteres selv om man ikke er religiøs selv. Jeg har ingen gudstro, men stor respekt for andres religiøse anliggender. Og langt hår på gutter er hellig fordi....? Det faller jo på sin egen urimelighet.
2Kjønn3Stønn9MånederOg1Sønn Skrevet 27. mai 2008 #10 Skrevet 27. mai 2008 Er det noen som har sagt det var tøft? Det med å rive i stykker bibelen var bare ett eksempel, kan ikke huske at noen av oss sa det var tøft?
najs Skrevet 27. mai 2008 #11 Skrevet 27. mai 2008 Nå må kanskje begge sider tenke litt... Jeg synes man ska respektere religion og ikke gjøre narr av det, for mange mennesker er det viktig men... ...for oss andre blir det ikke mere viktig enn seneste boken til Unni Lindell, dessverre. Dere troende må jo skjønne at vi ikke klarer å forstå hva dere tydligvis forstår. Dette er ikke ille ment men veldig ærlig bare (og jeg ville aldri sagt det høyt personlig til en troende) men jeg har jo tenkt "hvordan kan så mange smarte mennesker bli lurt til å tro på ingenting". Jeg er gla jeg ikke er religiøs, for religion skaper mange vonde kamper.
2Kjønn3Stønn9MånederOg1Sønn Skrevet 27. mai 2008 #12 Skrevet 27. mai 2008 Og beklager, men for meg som ateist er bibelen bare tull, jeg respekterer at noen ikke synes den er tull, men for meg er den det og den meningen må jeg kunne ha uten å bli kaldt teit eller uintelligent.
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 27. mai 2008 #13 Skrevet 27. mai 2008 Hvorfor kan jeg ikke komme med en slik sammenligning. Som en ateist har jeg jo ingen religion, men jeg kan da ha "hellige" ting. La meg ta noe annet enn langt hår da, f.eks. fotball. Det blir jo faktisk omtala som religion for noen. Jeg kan godt rive en Vålerengadrakt (som jeg har kjøpt selv) i to, selv om VIF er hellig for et Klan-medlem. Og det hadde jeg sikkert blitt banka for, men det sier jo noe om den andre. At han eller hun i det hele tatt lar seg provosere av at jeg river i en ting sier jo sitt. Jadda, VIF er hellig, bibelen er hellig, men jeg kan da gjøre hva jeg vil uten at det skader noen. For jeg vil ikke kalle det å rive min egen bibel eller min egen VIF-drakt å skade noen.
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 27. mai 2008 #14 Skrevet 27. mai 2008 Alt det andre om bibler og lignende gidder ikke jeg å uttale meg om, men ang dette med VIF-drakt: Hadde du rivd i stykker en vif-drakt uten å være klansmedlem eller vif-supporter overhodet ville jeg sett rart på deg og lurt på hvorfor og hva som feiler deg. Om du var en Brann-supporter som skulle rive istykker en VIF-drakt, ville jeg synes synd på deg, som lar fotball gå helt opp i hjernen og ikke klare å skille fotball, resultater, mål, tabell, spillere, trenere, motlag ++ fra hverandre. En ting er å hate et annet lag under en kamp, en annen er å bringe hatet inn i livet.. Om du var en VIF-supporter som skulle rivd istyker en VIF-drakt, hadde jeg skjønt det om VIF hadde hatt en dårlig periode ;o) Men, for å si det slik: Jeg ser ikke sammehengen mellom sport og religion heller her... Riktignok er jeg en VIF-supporter, klubben er mitt alt. Vi kaller oss frelst og alt dette, men allikevel ser ikke jeg VIF som hellig i den forstand man tenker en bibel som hellig. Og.. Jeg er heller ikke kristen, men allikevel: Jeg ser heller ikke vitsen med å rive en bibel i to eller flere deler. Hva er vitsen tenker jeg da..?
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 27. mai 2008 #15 Skrevet 27. mai 2008 Hahaha...jeg tenkte på deg da jeg nevnte VIF! Jeg tenker jo også hva er vitsen med å rive en bibel i to, men det jeg har prøvd å få frem har i kveld er at jeg kunne godt ha gjort det fordi for meg så betyr bøkene ingenting. Så da er jeg visst barnslig og teit fordi jeg ikke respekterer at andre synes sånne ting er hellig. Men jeg mener altså at man rett og slett ikke kan respektere alt det som er religiøst bare fordi det er religiøst! Skulle vi slutte å melke kyr fordi de er hellige for hinduister? Skal vi godta at mannlige muslimer ikke håndhilser på oss kvinner fordi religionen demmes forbyr det? Hva om jeg hadde hatt en religion som gjorde at det å rive all slags bøker, både eventyrbøker og bibler, var tradisjon på torsdag kvelder...hadde ikke dere måttet respektere min religion da? Er så mange her som sier at jeg MÅ respektere religiøse mennesker, men samtidig så respekterer de ikke meg fordi jeg er fjortis som kommer med sånne uttalelser! Hvorfor er det slik?
Ravna Skrevet 27. mai 2008 #16 Skrevet 27. mai 2008 Helt utenfor saken: Hinduene melker kyrne sine! Det at de gir melk er en av grunnene til at de er hellige Jeg er enig med deg i at man ikke skal akseptere hva som helst fordi det stammer fra en religion. Selv er jeg f eks imot omskjæring av gutter, selv om to av verdensreligionene påbyr det. Poenget her er vel ikke hva du måtte finne på å gjøre med en bibel innenfor dine egne fire vegger der ingen ser det, men at man bør respektere- så langt det går- det som er hellig for andre mennesker. Slik som at man tar av seg lua i en kirke, og dekker håret i en moskè. Og at man ikke kaster eller setter seg på eller river i en hellig bok når noen den boken faktisk betyr noe for ser det. Saken er vel rett og slett at man ikke skal trampe på det som gir folks liv mening- verken bokstavlig eller billedlig talt.
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 27. mai 2008 #17 Skrevet 27. mai 2008 Haha...men ta på en ku generelt da. Men da er det altså KUN snakk om det _religiøse_ ting som gir folk meninga med livet? Jeg kan ikke kalle det respektløst at folk rakker ned på 70-tallsstilen eller langt hår på gutter? Jeg har jo selv sagt at det er respektløst å rive en bibel, men likevel så hadde jeg kunnet gjort det fordi jeg liker ikke den.
Ravna Skrevet 27. mai 2008 #18 Skrevet 27. mai 2008 Det er helt ok å ta på kua også. Det eneste som ikke er greit er å spise den (Ironisk nok ville nok mange indiske kuer hatt bedre av å bli spist, utslitt og magre som de er). Det er respektløst å rakke ned på 70-tallsstilen i nærheten av deg dersom de vet at du er veldig begeistret for den. En ting er å si at man ikke er begeistret selv, noe annet å snakke dritt. Respektløst. Men vanligvis betyr nok folks religion mer for dem enn deres preferanser når det gjelder klær og hår. Jeg har opplevd mennesker som har kommet seg gjennom store menneskelige tap på grunn av at de har religionen å støtte seg til. Det er vel ikke like sannsynlig at noen ville ha kommet seg gjennom et nært familiemedlems død fordi de hadde skapet fullt av slengbukser?
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 27. mai 2008 #19 Skrevet 27. mai 2008 Å, hvis det er bare å spise kua så kunne jeg jo heller ha tatt svin som eksempel, og ferdig med det...jeg skulle bare variere litt i religionene siden det bare var snakk om kristendom og islam! Men det er vel like respektløst av meg da å rakke ned på den personen som rakker ned på 70-tallsstilen? Og da kan jeg vel ikke i samme setning si at denne personen må respektere meg og ikke rakke ned på 70-tallet? Jeg vet ikke hva som er vanligst...i min vennekrets er nok klær og hår viktigere enn religion (ikke at vi er særlig forfengelige), og at noen andre har brukt religion som støtte har ingenting å si for meg for jeg blir jo ikke omvendt. Det at flere ser på religion som viktig, gjør jo ikke religion viktig for meg...skapet med slengbuksene mine derimot er en positiv ting i hverdagen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå