Gå til innhold

Et ganske så pinlig spørsmål...!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Beklager et ekkelt spørsmål, men har dere merket noen hvite små klumper som man av og til hoster opp av halsen...? (Ja, jeg sa fra at sprsmålet var ekkelt!!!) Små hvite klumper med vond lukt? Hva er dette!?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Datteren min har det av og til. De kommer fra mandlene.

Skrevet

iiiik.en tur til legen kanskje.

Skrevet

matrester som samles opp i mandlene. du må fjerne mandlene for å bli kvitt dem.

Skrevet

Litt "harde" klumper? Kjenner du eventuelt at det klør litt i halsen før du hoster dem opp?

Jeg har rett som det er slike klumper - mener det kommer fra mandlene, rett og slett. Ikke farlig, men litt irriterende til tider. Kommer ut av små åpninger langt bak i halsen.

Skrevet

og har du dårlig ånde vet du nå hvorfor. de er ikke alltid synlige heller, ligger i groper i mandlene.

glad jeg har fjernet mine.

Skrevet

Jeg vet!!!! Fysj, og fysj så ekkelt!! Men da er det altså helt normalt...

Skrevet

jada. ikke farlig, bare plagsomt.

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Aaaaaaaah, så det er det som er mandlene! Og det er det de hvite klumpene er. Trodde dette var noe uvanlig for tannlegen jeg var hos skjønte ikke da jeg forklarte at jeg noen ganger hadde hvite klumper inni i en greie i halsen!

Skrevet

Det er ganske vanlig, og de lukter død og pine. Jeg forebygger litt ved å bruke enden på en sminkebørste eller tannbørste og dytte litt borti mandlene innimellom. Da trykkes disse guffe greiene ut - i stedet for å ligge å lage lukt og irritasjon.

Jeg skulle gjerne bli kvitt dem, men må man virkelig ta mandlene for å få bukt med dette ?

Det er rett og slett rester etter mat + bakteriebelegg som legger seg på og klumper seg. Usj.

Skrevet

Hehe, da er det ikke bare jeg som har det!! Har aldri hørt om noen andre nemlig. Jeg tok det opp med legen min, og han sier at det har med immunforsvaret å gjøre, at det kommer hvite klumper liksom ut av hullene i mandlene. Det stemmer her, for det kommer mer hvis jeg er syk eller brygger på noe. Jeg pleier å klemme på mandlene, slik at det kommer ut - huttetu, dette høres skikkelig ekkelt ut - og så børster jeg tunga godt langt bak så det ikke skal lukte. Den lukta er bare helt grusom! Men det er ikke noe farlig, og det er tydeligvis helt normalt.

Skrevet

I følge legen min har det ingenting med mat å gjøre. Det høres også rart ut at maten samler seg opp i mandlene, da er vi merkelig laget synes jeg. Tror nok heller det har med immunforsvaret å gjøre, slik legen min har sagt - at det er avfallsprodukter av hvite blodlegemer eller noe. Det siste tar jeg på min egen kappe altså, det har ikke legen sagt noe om;)

Skrevet

Der fikk jeg svar på noe jeg har lurt på lenge! Takk! :) Usj ja, ekkelt. Lenge siden jeg hadde det nå, heldigvis.

Skrevet

vel, kirurgen som fjernet mandlene mine sa at det var matrester

Skrevet

men mandlene er en del av immunforsvaret, ja

Skrevet

Ja, ikke vet jeg. Kanskje kirkurgen hadde rett;) Jeg har lest det omtalt som puss-propper. Æsj, æsj, æsj, som om det hjalp!

Skrevet

Jeg synes dette var så kvalmt at jeg fjernet mandlene, selv om jeg ikke var plaget med halsbetennelse eller noe.

Lommelegen: Hos noen av oss er mandlene ekstra velutviklet, og det kan danne seg større ”søkk” som kalles krypter. I slike lommer og krypter i mandlene kan det samle seg matrester. Sammen med bakterier kan dette bli liggende og lukte og smake vondt.

Det kan danne seg hardere gule ”propper” av dette som kalles retensjonspropper. Dersom en slik propp tetter igjen krypten fullstendig, kan det bli betennelse i området. Det lønner seg derfor å fjerne dem. Noen har en større tendens til å danne slike propper enn andre, og kan oppleve å måtte trykke ut mange propper i uka. "

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...