:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 27. mai 2008 #1 Skrevet 27. mai 2008 det kunne aldri faldt meg in og gule/streke under i en bibel, eller koranen for den saks skyld. nettopp av respekt for de troende. men så dukker det opp 2 søte jenter på døra mi og forteller om kritendomen (og aller helst vil de at jeg skal bli kristen) det som forundrer meg er at de hadde streket under med kulepen i bibelen. er det bare jeg som syns det er en rar ting og gjøre?
Pysa Skrevet 27. mai 2008 #2 Skrevet 27. mai 2008 så lenge det er din egen bok, er det vel ikke noe problem
Mamma78 til to herlige små:) Skrevet 27. mai 2008 #3 Skrevet 27. mai 2008 Det er helt normalt blant kristne å streke under med både rosa/grønne/gule penner, og kulepenn og skrable i margen også) Det tror jeg de aller fleste som leser bibelen gjør. Hehe, har egentlig aldri tenkt på dette, fordi det er helt vanlig å gjøre:)
Odine! Skrevet 27. mai 2008 #4 Skrevet 27. mai 2008 Det er helt vanlig å streke under favorittvers i egen Bibel. Jeg har sågar et hjerte rundt et vers om kjærleiken i min ;-)
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 27. mai 2008 Forfatter #5 Skrevet 27. mai 2008 hehe... jeg tenkte mer sån i forhold til hva gud syns jeg da, men det forsto du... hehe bra svar :-) men jeg har ingen bibel og ikke noe behov for og gule i den. så sånn sett er saken grei... hehe
Ravna Skrevet 27. mai 2008 #6 Skrevet 27. mai 2008 Skrive synes jeg er greit, det er vel vanlig å gjøre i bøker man har et nært forhold til. Rive i en hellig bok kunne jeg derimot ikke fått meg til å gjøre, selv om jeg ikke er religiøs.
Pysa Skrevet 27. mai 2008 #7 Skrevet 27. mai 2008 sånn med tanke på at gud ikke finnes tror jeg han bryr seg lite :-) og skulle han finnes, burde han få sparken!
Blue Lady Skrevet 27. mai 2008 #8 Skrevet 27. mai 2008 vet ikke med koranen, de er jo litt nøyere på sånt blasfemi og div. Men bibelen hadde jg også streket i, om det va rmin da (og om jeg hadde lest i den)
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 27. mai 2008 Forfatter #9 Skrevet 27. mai 2008 dette var i grunn litt fasinerene.. hihi og jeg som fikk "kjeft" fordi jeg gulet i min egen norsk bok, fordi jeg ikke viste respekt for boken.. hehe
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 27. mai 2008 #10 Skrevet 27. mai 2008 Jeg kunne godt revet en bibel eller en koran...synes de er teite bøker!
Ravna Skrevet 27. mai 2008 #11 Skrevet 27. mai 2008 Du må gjerne synes de er teite, men du bør respektere at de er hellige for veldig mange mennesker.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 27. mai 2008 Forfatter #12 Skrevet 27. mai 2008 hehe.. det var det jeg påsto også i dag pysa. men de menta at det måtte bli værre før det ble bedre... hehe
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 27. mai 2008 #13 Skrevet 27. mai 2008 Har mer respekt for eventyrbøkene til Asbjørnsen og Moe enn de der eventyrbøkene.
Ravna Skrevet 27. mai 2008 #14 Skrevet 27. mai 2008 Det dreier seg ikke om respekt for bøker, men for mennesker.
Bunnies by night Skrevet 27. mai 2008 #15 Skrevet 27. mai 2008 Har studert religion i seks år på universitetet - og kan vel trygt si at både bibelen og koranen har fått gjennomgå når det kommer til notering og highlighting;) Tror ikke det er noen tabu i kristendommen, men når det kommer til koranen så er jeg ikke helt sikker. Muslimer skal jo vaske hender før de tar i koranen for å være rene,så da er det nok ikke så populært med skrabling i den heller;) Jeg kan ikke si jeg har hatt noen samvittighetskvaler ved at jeg har tatt blyanten fatt for å notere - men er vel ikke bøkene jeg ville tegnet blomster og skrablet i for moro skyld - de aller fleste er vel oppdratt til å behandle bøker pent og ikke tegne eller klusse i dem;)
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 27. mai 2008 #16 Skrevet 27. mai 2008 Men da må de bare respektere meg som et ateistisk menneske da, og at jeg river bøker i stedet for tro på det som står der.
Lisa & lille Noah<3 Skrevet 27. mai 2008 #17 Skrevet 27. mai 2008 Hehe presten vi hadde på konfirmasjonsundervisningen hadde mye markeringstusj og post-it lapper i sin bibel hvertfall. Dessuten kan det jo ikke være respektløst og markere noe i en bibel, det betyr jo at du er interessert og markere ut noe som har betydning\er viktig for en? Helt enig med hun over her at å rive i en bibel, det er respektløst...
Lisa & lille Noah<3 Skrevet 27. mai 2008 #20 Skrevet 27. mai 2008 Tror du virkelig at du fåt respekt av Kristne ved å rive i en bibel riga? Bare fordi du ikke er kristen? Herreminhatt, du burde vokse opp. Slike ting kan en 14is få seg til å si, men en "voksen" med 2 barn burde kanksje være litt mer oppegående enn det der? Jeg er selv ikke spesielt kristen, men man kan da respektere andre mennesker fordet. Empati er en fin ting!
Mom2Two Skrevet 27. mai 2008 #21 Skrevet 27. mai 2008 Hvorfor i all verden skulle det være noe problem så lenge det er din egen bok? Det viser jo bare at man bruker den aktivt!
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 27. mai 2008 Forfatter #22 Skrevet 27. mai 2008 jeg bare tenkte at man burde har respekt for "de skrevende helige ord" men jeg er selv ikke kristen, så jeg kjenner jo ikke normene. jeg ville foreksempel aldri gulet i grunnloven. men det er fult mulig at jeg er sær
Gjest Skrevet 27. mai 2008 #23 Skrevet 27. mai 2008 Man får til og med kjøpt såkalte "bibelpenner" - det vil si markeringspenner som er spesielt laget for de tynne arkene i bibelen... =) Slik at det ikke skal sees igjennom og ikke skader sidene. Så det er så absolutt ikke tabu i kristendommen i det hele tatt. Jeg har vokst opp i en veldig religiøs familie - og derfor har jeg også sett all slags folk skrive i biblene sine, og markere og det som er. Allikevel kommer det jo veldig an på hvilken bibel det er, og hvor viktig den er. Jeg ville f.eks ikke skrevet i en av de finere biblene mine, men hvis det er en som ikke er like fin (hehe...) - kan jeg godt markere og det som er. Har mange GODT brukte;)
ogladi Skrevet 27. mai 2008 #24 Skrevet 27. mai 2008 Har tidligere levd som kristen. Bibelen er det viktigste for de som tror. Den blir brukt i daglige studier. Noen streker under, noen guler ut. Noen putter i postitlapper, andre noterer i margen etc. etc. Det har nok forandret seg masse i forhold til tilbake i tid. Da var en bibel en livsinvestering. Nå har en råd til å bytte ut så ofte en ønsker. Jeg har flere bibler stående i bokhylla mi som er godt slitt fra bruk. De er steket og skrevet masse i. Samboeren min som kommer fra en helt annen ikke-kristen bakgrunn ble ganske fasinert når han bladde i dem og så hvordan den så ut.
2Kjønn3Stønn9MånederOg1Sønn Skrevet 27. mai 2008 #25 Skrevet 27. mai 2008 Skjønner hva du skal fram til riga, for oss ikke skristne (eller noen av oss) betyr bibelen like lite som en avis så og si, å rive i en bibel vil for oss ikke ha stort å si fordi det som står i den og hva den står for er bare oppdiktet tull (altså for ateister) og dermed har det ikke noe å si for oss om dem blir revet i... Vet ikke om jeg fikk til å forklare dette så bra men for meg betyr bibelen og innholdet i den like lite som ett stykke papir fordi det for meg bare er en bok full av oppdiktet tull, og hadde jeg da revet den i stykker hadde det ikke betydd noe videre for meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå