Chat29 Skrevet 27. mai 2008 #1 Skrevet 27. mai 2008 Hei Er litt i tvil her og skal snakke mer med jordmor, men greit å høre med dere. Jeg fjernet noe av cervix for 5 år siden pga celleforandring. Jordmoren min mente jeg måtte sjekke med gynekologen på ul om hva jeg kunne og ikke kunne gjøre. Gjorde det og gyn. (svensk vikar) mente at det ikke skulle gjøre no forskjell. Var derimot på besøk til ei venninne i en annen by som hadde gjennomført samme inngrepet som meg. Hun fikk beskjed om at hun hadde et høyrisikosvangerskap og er oftere til kontroll med innvendig ul osv. Rart det der. Noen synspunkter?
elin og gutta;) Skrevet 27. mai 2008 #2 Skrevet 27. mai 2008 jeg ville snakket med JM og evt en annen gynekolog. ingen grunn til å ta noen tjanse syns jeg....kan godt være det ikke har noen betydning, og det er jo forskjell på hvor mye de tar oxo, men greit å dobbeltsjekke sånt:) lykke til:))))
Trekkoppfuglen Skrevet 28. mai 2008 #3 Skrevet 28. mai 2008 Jeg vet ikke om dette er et risikosvangerskap, men jeg tror du kanskje får tilbud om en innvendig ul for å sjekke livmorhalsen omtrent midt i svangerskapet. Jeg har selv alvorlige celleforandringer grad 3, og skulle egentlig inn til konisering, men så ble jeg gravid før jeg rakk det. Gynekologen min sier ihvertfall at så lenge du ikke har født mye før termin i evt tidligere sv, skal ikke konisering ha så mye å si. Selvfølgelig kommer det nok litt an på hvor mye du måtte fjerne. Jeg går nå på kontroll hver 7.uke og tar celleprøver. Dette blir betegnet som et høyrisikosv, uten at jeg helt forstår eller vet hvorfor. Ønsker deg masse lykke til!
Chat29 Skrevet 29. mai 2008 Forfatter #4 Skrevet 29. mai 2008 ok. Takk for svar. Jeg er førstegangsfødende så har ikke noe tidligere sv.skap å sammenligne med. Får vel egentli bare stole på at de vet hva de gjør. Kan jo være at venninnen min har fjernet mer enn meg bla. uten at jeg vet. Syntes bare det var så weird at samme sak ble behandlet så forskjellig. Lykke til videre til deg også :0) Alt ordner seg vel :0)
Nupsi Mcnugget Skrevet 29. mai 2008 #5 Skrevet 29. mai 2008 Hei. Ikke for å skremme deg, men min venninne fødte vanlig og til tiden med førstemann og fikk fjernet noe av cervix pga celleforandringer etter det. Hun fødte 3 gutter etter dette og alle er premature pga denne fjerningen av litt cervix. Selv om dette skedde henne så behøver ikke det skje deg, men ville nevnt det for lege og jm at i noen tilfeller skjer dette, meget sjeldent tror jeg og vil ikke at du skal bli mer urolig av det jeg skriver men at du får den oppfølgingen du fortjener. Bedre å være føre var og bare noen extra ul utover i svangerskapet kan jo hjelpe. Vet ikke hva rutinene er på risikosvangerskap for går selv gjennom mitt 3. svangerskap som også går under risikosvangerskap.De 2 andre var normale. Men nok en gang, ikke meningen å skremme deg og dette behøver absolutt ikke skje deg, kos deg videre med babyen i magen og lykke til.
Trekkoppfuglen Skrevet 30. mai 2008 #6 Skrevet 30. mai 2008 I følge min gynekolog er det svært sjelden man får premature barn etter konisering. Jeg har lest mye om dette temaet, og hadde jeg vært deg ville jeg gjort det samme. Ta en prat med legen din, jeg er ganske sikker på at du ihvertfall får en innvendig ul midtveis i svangerskapet. Prøv å ikke bekymre deg, det er veldig mange kvinner som er gravide etter konisering. Og stort sett alltid går det bra!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå