Gå til innhold

Skeptisk til Barnehagen.. Hva mener dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde fått en lapp i hylla i dag da jeg kom å henta jenta i barnehagen. Dem skal vist på tur hele småbarnsavdelingen til et sted som ligger ca30min herfra med bil. Sto i brevet at dem skal ta Maxi taxi bortover. Jeg spurte barnehagetanta hvordan dem tenkte å gjøre det i forhold til barnesete osv, men hun sa at dem ikke tenkte noe på det, å at barna bare skal sitte i hvert sitt sete. jeg ble litt skeptisk da jeg hørte det å sto der som et spørsmålstegn, dette er jo en ganske lang reise uten bilstol tenkte jeg da. så sa hun "det er jo tryggere å sitte på med maxitaxi uten bilstol med belte på enn å sitte på buss uten bilstol og uten belte. Men da jeg kom hjem til samboeren å fortalte det så kom jeg til å tenke tanken, ja om det er bedre å sitte i maxitaxi uten bilstol med belte enn å sitte på buss uten bilstol og uten belte, ja da kan vel ikke bilstolen være så viktig da?? for liksom hvis vi er hos farmora til jenta, å ikke kjører bil, så kan jo farmor kjøre oss hjem uten bilstol i bilen, for det er jo sikrere enn å ta buss!! å det blir jo helt feil tankegang jo..

hva mener dere om det med at barenhagen skal reise på tur å kjøre i 30min uten bilstol men en helt småbarnsavdeling?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det er dårlig! Hadde ikke godtatt det.

Skrevet

Jeg hadde nektet.....

Syk tankegang!

De kan vell ikke dra om dere sier nei?

Heller hjemme enn å ta taxi siden det er sikrere enn bussen.

(Hadde ikke sendt de med bussen heller jeg da)

Hadde det vært eldre barn så.

Skrevet

Det hadde ikke jeg gått med på. Da hadde jeg tatt med setet til ungen og sagt at de får bruke det.

For 1,5 uke siden var snuppas avd(småbarnsavd) på tur til et sted som er 5 min i bil unna. Da ble vi spurt om å ha med bilsetet hennes.

Gjest dagdrømmer
Skrevet

Mener at vi skrev under på et papir for å godkjenne turer som krevde den typen transport, og la vi ikke igjen vårt eget sete noen ganger tro? Du kan nok reservere dere mot å la datteren deres bli med på sånne turer inntil de har ordnet trygg transport.

Skrevet

Ja det er sikker ikke bare jeg som reagerer på det.. det er jo en lang reise, å jeg er ikke såå nøye på det, å da tenker jeg det er noen som hadde fått helt hetta om dem hadde opplevd det i sin barnehage! tenker jo automatisk det verste når jeg hører at dem ikke skal bruke bilstol, tenk om dem feks. kræsjer og det er mitt barn som omkommer i bilulykken, da kunne jeg aldri tilgitt meg selv for at jeg lot barnehagen dra på biltur uten bilstol

Skrevet

da hadde jeg latt være å ha med snuppa mi på tur eller kjørt henne selv!!

Skrevet

Dette er vel helt vanlig praksis i de fleste barnehager?

Skrevet

Horribelt! Hadde nektet det. Og det har du lov til. Vi er veldig "pripne" når det gjelder sikkerheten til jr, og kvir oss ikke på å "krangle" på dete heller.

Det er jo ikke lovlig heller, er det det da? Er det ikke påbud om å sitte i bilstol?

Skrevet

Buss er faktisk tryggere enn et altfor stort belte i en maxitaxi. Det har noen med energien som blir "forbrent" i selve bussen om et kresj skulle skje. Har med fysikk å gjøre, men kan ikke den teorien særlig godt, bare vet at de ter slik.

Om det er seler i minibussen så kan du vel sende med din egen bilstol??

Bhg til mini har egen minibuss, der må vi sende med egen bilstol når de skal på tur. Veldig greit. Hadde nok ikke vært litt aktuelt engang å ta med mini på tur uten korrekt sikring!!

Skrevet

Det hadde jeg ikke godtatt. Min erfaring er også at bhg syns bilsikring er viktig, og ikke drar ut på biltur uten sikring.

Skrevet

Det synes jeg er ganske høl i huet...

Jeg jobber selv i bhg, og det er et "mareritt" å skulle på tur med 15 unger, alle med hvert sitt sete. Og da snakker jeg om 5/6 åringene. Vi hadde aldri tatt med de små på biltur, og ihvertfall ikke en tur som tar 30 min!!

Jeg har dattera mi i samme bhg so jeg jobber i, og jeg har skrevet under på papirer der det står at bhg IKKE har tillatelse til å ha henne med i bil. Hun er 20 mnd...

Hvor små er barna som skal på tur da? Og det er vel en del, siden de skal ta maxi taxi? Hjelpes, jeg er glad det ikke er meg som skal på tur med de...

Men jeg hadde forsøkt å snakke med personalet, og si at du ikke vil at barnet ditt skal på tur med et personale uten peiling på sikring av barn i bil.

Nå har riktignok maxi taxi'er og busser ikke fullt så strenge forskrifter som en vanslig personbil, men jeg kjenner det gjør vondt i mamma-hjertet... "Tenk om det skulle skje en ulykke", liksom...

Skrevet

De er vel pålagt å innhente tillatelse fra alle foreldrene, og tviler vel på at noen skriver under på kjøring uten godkjent sikkerhetsutstyr. Jeg har flere ganger skrevet under på et standardskjema, der man skriver under på at barnehagen kan ta med barna på kjøreturer så lenge de bruker godkjent sikkerhetsutstyr.

Jeg ville ringt barnehagesjefen i kommunen og sjekket dette. For det må da være ulovlig å dra med en småbarnsavdeling på tur uten godkjent sikkerhetsutstyr. Så kan jo heller foreldrene tilby seg å sende med seter og puter, om det er nødvendig.

Skrevet

Så sier samboeren nå "minibuss og buss, går ikke det for det samme?" jeg er ikke sikker jeg.. å kan man få bot for å kjøre uten riktig sikring? Men dem vet vel det bedre enn meg dem som jobber i kommunalbarnehage

Skrevet

Det må du ikke godta!

I vår barnehage har vi med egne seter de dagene de skal på tur. Da jo er foreldrene som bestemmer over ens barn og hvilke seter de vil barna skal bruke!

Hadde heller ikke godtatt at barnehagen hadde egne puter til barna , da jeg mener dette ikke er sikkert nokv

Skrevet

Vi blir alltid bedt om å sette igjen setet til minstejenta på 2 1/2 år.

Skrevet

En hel småbarnsavdeling i maxitaxi i 30 min, UTEN bilsete?

Aldri i verden om jeg hadde latt dattera mi sitte på der!

Jeg jobber i barnehage selv, og det hadde aldri vi kunne tenkt oss. Er jo helt høll i hue.

Skrevet

Var ett rart svar. Min gutt skal på tur på torsdag, 5 min i bil på en forholdsvis lite trafikert strekning med lav fartsgrense. Alle har fått bedkjed om at man MÅ ha med bilsete. Det tar jeg egentlig som en selvfølge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...