Gå til innhold

vannavgang og hodet ikke festet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

er førstegangsfødende og har 9 dager igjen til termin. hodet ligger ned, men det er ikke festet. betyr det at det er lenge til fødsel? gruer i tillegg for at fødselen skal starte med vannavgang ( gjorde det hos mamma). hva gjør jeg da, hvis hodet ennå ikke er festet? skal jeg legge meg rett ned uansett hvor jeg er? er veldig redd for at navlestrengen skal havne rundt halsen på baby.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg fikk første festet han seg ikke i det hele tatt. Fikk beskjed om å legge meg ned og ringe føden, så de kunne si hva jeg skulle gjøre videre. Men vannet gikk ikke, så de tok det til slutt etter at jeg var kommet på sykehuset..

Skrevet

går vannet når hodet ikke er festet skal man legge seg ned å ringe ambulansen å vente på dem.

Skrevet

Jeg har termin i dag og mini har ikke festet hodet.

Det vil si at babyen ligger med hodet ned i bekkenet, men ikke er festet. Jordmor sa jeg ikke trengte å legge meg ned av den grunn, men dra inn til føden på vanlig vis når det er tid for det.

Spør jordmoren din om du er usikker.

Skrevet

få tilfeller det skjer noe galt..

jordmor sa til meg i dag at dette skjer med 0.3% av tilfellene..

sensynligheten er liten, men man bør ringe sykebil og legge|seg på nærmeste mulige plass

Skrevet

Forskjellig praksis fra sykehus til sykehus hva man skal gjøre om vannet går og hodet ikke er festet. Så det bør du sjekke med ditt sykehus hva som er praksis der.

Når det gjelder hvor lang tid det er igjen til fødsel så har det ingen ting å si om hodet er festet eller ei.

I mitt forrige fullgåtte svangerskap festet hodet seg aldri, og jeg fødte før termin. Fødselen startet også med vannavgang, og praksis ved sykehuset jeg sognet til da var at jeg skulle komme etterhvert for en kontroll. Dvs jeg dusjet og spiste frokost, før mannen og jeg kjørte ned til sykehuset. En tur som tar 50 minutter. Så der var det ikke snakk om å legge seg ned og vente på ambulanse. Sykehuset da var AHUS, og dette var i desember 2005.

Uansett lykke til med fødsel! Ikke lenge igjen for deg nå :-)

Skrevet

Er nok litt forskjellige praksiser på dette med hva man skal gjøre vis man får vannavgang når hodet ikke er festet.

Jeg er førstegangs med termin og 2 dager. Hodet til mini hadde ikke festet seg i går da jeg var hos legen. Jeg fikk beskjed av ho at jeg måtte legge meg ned vis vannet gikk og ringe ambulanse. Forige uke var jeg hos jm og fikk beskjed om at vis vannet gikk kunne jeg bare ta det med ro, fordi hode lå langt nede selvom det ikke var festet så det ville sansynligvis feste seg når vannet gikk. I en rundans av forvirring ringte jeg koordinator på sykehuset. Der fikk jeg beskjed om at jm hadde rett... De hadde nå gått bort ifra dette med å måtte ligge ved vannavgang og hode som ikke var festa, i allefall så lenge det lå langt nede.. Dette var på fredrikstad.

Anbefaler deg derfor å ringe sykehuset, så du får vite hva som praktiseres på ditt sykehus. Jeg tenkte litt "skal jeg ringe for dette" før jeg ringte, men jeg ble veldig hyggelig motatt, og ho forsto meg godt!!

Lykke til!

Skrevet

Jordmoren som jeg hadde første gangen og hu som jeg har nå sier det samme.At om hodet ikke er festa ved vannavgang så skal man legge seg ned og ringe til ambulansen.

Hodet er festa på bebisen min nå og var det i uke 37 sist gang.. (det hadde festa seg i uke 33.ikke festa i uke 35,og festa igjen i uke 37) Gikk 15 dager over termin,så tviler på at det kommer til å gå noe vann her iallfall:p

Skrevet

Sikkert ett dumt spørsmål, men hvordan merker man om hode har festet seg??

Og noen som vet hvordan det er med vannavgang og babyen er i seteleie??

Skrevet

Vis hodet ikke er festa så er det beveglig nedi bekkenet. JM og lege sjekker dette når man er på kontroll.

Ved seteleie tror jeg man skal fraktes liggende ved vannavgang, altså sykebil.. rompa greier ikke stenge sånn som hodet for åpningen tror jeg. Men jeg vet ikke altså!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...