enik<3M06&L08<3 Skrevet 27. mai 2008 #2 Skrevet 27. mai 2008 da må du selvfølgelig ta den ut... vanligvis trenger du ikke gjøre noe mer enn det, men jeg vet ikke hva de anbefaler vist du blir bitt av flått når du er gravid.. Du kan også sende den inn, så de kan finne ut om den har farlige bakerier! det som er viktig er at du får med hele hodet på flåtten, det er delte meninger om den skal vris ut el ikke, men så lenge du får med hele hodet er du lagt på vei:)
Gjest Skrevet 27. mai 2008 #3 Skrevet 27. mai 2008 pirket den bare vekk, for den satt ikke så godt fast dda.. den var veldig liten! viser ingenting på huden nå!
enik<3M06&L08<3 Skrevet 27. mai 2008 #4 Skrevet 27. mai 2008 oki, vist den var så liten og du bare kunne pirke den bort, hadde den nok ikke sugd seg skikkelig fast enda! Så da er det nok sikkert helt greit:)
elin og gutta;) Skrevet 27. mai 2008 #5 Skrevet 27. mai 2008 om den fjernes før det er gått 24 timer er det visstnok ufarlig.... jeg har kjøpt en kjekk dings på apoteket til å ta den vekk med.... en pinsett-aktig dings.....da trenger du ikke lure på om den skal trekkes ut el skrus ut:))))
cheerio Skrevet 27. mai 2008 #7 Skrevet 27. mai 2008 heisann, om du får et utslett rundt bittet (rød ring som brer seg utover) kan du gå til legen og få antibiotika. Ellers tror jeg ikke det er noe stress. :-)
elin og gutta;) Skrevet 27. mai 2008 #8 Skrevet 27. mai 2008 du trenger nok ikke det. den satt jo heller ikke fast. bare observer stedet du fant den,og ring om det blir rødt...
enik<3M06&L08<3 Skrevet 27. mai 2008 #10 Skrevet 27. mai 2008 visst det er mye flott der du bor, så du trur sjansen er stor for og få flere, kan du få kjøpt flått pinsett hos dyrlegen (sa 50 kr el noe) og sikkert på apoteket også
Gjest Skrevet 27. mai 2008 #11 Skrevet 27. mai 2008 Du bare fjerner den også må du følge litt med på bittstedet i noen dager om du får en rød ring rundt så kontakter du lege..
Yesss Skrevet 27. mai 2008 #12 Skrevet 27. mai 2008 Jeg fikk flått bitt i fjor sommer, og fikk da beskjed av legevakten og fjerne den og følge med bittstedet ca en måned etterpå, hvis det ikke dukket opp noe rød ring var det ingen fare
freefly Skrevet 27. mai 2008 #13 Skrevet 27. mai 2008 jeg ble og nett bitt av flått. den satt ikke lenge på og såg helt fin ut i huden. men etter to uker kom det en rød ring rundt og det begynte å klø. fann ut at det var borrelia. æsj! har feber nå og går på antibiotika. går nok fint,men kom deg til legen med bare en antydning til rødhet. er mye lettere å få bukt med ulumskheten da. mest sannsynlig merker du ingenting. er kun de infiserte flåttene som er farlige.. =)
sitrus76 Skrevet 28. mai 2008 #14 Skrevet 28. mai 2008 Bare nikker meg enig om at det er kjempeviktig å følge nøye med ca i en mnd. Blir det rødt rundt er det viktig å reagere, for hvis infeksjonen får utvikle seg kan det bli ganske alvorlig. Bl a kan det gå ut over sentralnervesystemet med lammelser ol. Ikke for å skremme, altså, det er jo så skjelden det skjer. men bare en passer på Har jobbet mye med slike pasienter og har sett hva det kan bli...Selv er jeg vel litt hysterisk, he he, sjekker meg og jenta mi hver kveld, bak ørene, i knehasen og armleddet....Uff, de krypene er så ekle:(
Nina_J Skrevet 28. mai 2008 #15 Skrevet 28. mai 2008 Det er bare 1 av 1000 flått som er giftige, men visst man blir bitt skal man alltid følge litt ekstra med. Visst du fjernet den innen 24 timer tror jeg ikke du trenger å bekymre deg. Det er nemlig ikke i bittet, men i magen til flåtten at giften sitter, og det tar ca 24 timer før den når såret der flåtten har bitt seg fast.
freefly Skrevet 28. mai 2008 #16 Skrevet 28. mai 2008 vil bare tilføye at min satt ikke på lenger enn 12 timer. så er nok lurt å ha ett øyet til bittet uansett.. =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå