klompen-81 ¤over terminr¤ Skrevet 27. mai 2008 #1 Skrevet 27. mai 2008 eller er det fy fy??? vet at spekemat ikke er bra. salami og fårepølse er det farlig då?? hva med jordbær?
Promp Skrevet 27. mai 2008 #2 Skrevet 27. mai 2008 He he, hadde akkurat et innlegg om det samme forrige uke! Jeg snakket med legen min om det, og han slo opp på Internett for meg. Der stod det at Gildes salami var fryst til minus 18 grader, og dermed tryggere enn andre merker. Han sa samtidig at han ikke hadde hørt om den problemstillingen før, og han er småbarnsfar selv. Han ville ikke ta valget for meg, men da gikk jeg på butikken og kjøpte salami fra Gilde og la den i frysen et par dager først. Deretter kooooste jeg meg med brødskive og salami!!! HERLIG!!! Jordbær er jeg usikker på, hvis de er vasket godt tror jeg ikke det er noe galt i det. Men spiser det uansett ikke selv pga migrene. Lykke til!
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 27. mai 2008 #3 Skrevet 27. mai 2008 Salami er spekemat, og dermed rått kjøtt som man ikke bør spise. Toksoplasmose som man er redd for i slikt kjøtt blir borte ved frysing under -18g i et par dager. Listeria derimot trives i kjølende temperaturer... Så er det mange som sier at listeria ikke trives i salami og spekemat.. Men om du sjekker denne linken her ser du at det ikke stemmer helt. http://www.newsdesk.se/pressroom/coop/pressrelease/view/124972 Personlig velger jeg å IKKE spise risiko mat.
Popelko Skrevet 27. mai 2008 #4 Skrevet 27. mai 2008 ikke vær så redde for alt det gjelder å spise ting med måte, trenger jo ikke spise store mengder av risikomat, men med litt sunn fornuft så går det vel bra.
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 27. mai 2008 #5 Skrevet 27. mai 2008 Jeg er ikke så redd for alt, men velger å forholde meg til myndighetenes råd ift hva man ikke bør spise de få mnd i livet jeg er gravid. Andre gjør som de selv vil, men de bør ha kunnskaper om hva de velger. Personlig, etter å ha mistet flere ganger, så synes jeg det er en god tanke om at jeg i det minste ikke har utsatt meg for noe man er anbefalt å holde seg unna. Da trenger jeg iallefall ikke ha dårlig samvittighet. Da var det noe galt med fosteret, og ikke noe jeg påførte det. Nå er det jo slik at det ikke handler om mengden man spiser, om man blir smittet så kan man like gjerne bli smittet av en halv salami skive som 50..
Lofotjenta og gull nr.5 på tur Skrevet 27. mai 2008 #6 Skrevet 27. mai 2008 He he he på`an igjen......
Lacey*har fått erta Skrevet 27. mai 2008 #7 Skrevet 27. mai 2008 Jordbær hadde noe med at det kunne fremkalle allergiske reaksjoner senere hos barnet. Men dette har de gått helt vekk fra igjen. Spekemat skal man jo egentlig ikke spise, men jeg er neimen ikke sikker på hvor utrygt det egentlig er. Er veldig mange forskjellige meninger, fra lege til lege osv..
lille spira Skrevet 27. mai 2008 #8 Skrevet 27. mai 2008 Vi bor i Norge da... Hadde jeg bodd i afrika en plass ville jeg nok passa meg for spekemat og dårlig stekt kjøtt, men i Norge så stoler jeg faktisk på rutinene Jeg spiser salami og andre pølser med god samvittighet.. Og jordbær - i bøtter og spann Men det er nå meg da..
Popelko Skrevet 27. mai 2008 #9 Skrevet 27. mai 2008 ja, da forstår jeg at du lurer litt...var ikke meningen å si noe galt, hvis du oppfatta det sånn,men du ville jo tydeligvis ha noen andres synspunkter, så var bare min mening
Popelko Skrevet 27. mai 2008 #10 Skrevet 27. mai 2008 enig med lille spira forresten, vi bor i norge, så er liten sjans for å bli smittet av noe her...
grysom Knut-Elias og lillebror Skrevet 27. mai 2008 #11 Skrevet 27. mai 2008 når gilde klarer å få til listeria i familieskinke som både er kokt å frøset sier d jo litt da... man kan ikke stole blindt på norske kjøttprodusenter. jeg har fått beskjed av jordmor å lege å holde meg unna salami.
Popelko Skrevet 27. mai 2008 #12 Skrevet 27. mai 2008 nei, er vel ingen som sier at man skal stole blindt på det,men du skal heller ikke stole blindt på alt du hører. men det er da hvert fall lov til å ha forskjellige meninger om ting,og inegn som skal klandres for det
Mrs. Bouquet Skrevet 27. mai 2008 #13 Skrevet 27. mai 2008 Når det gjelder å gi råd til andre så henviser jeg dem enkelt og greit til det som står på matportalen. Der står det at man ikke skal spise kjøtt som ikke er godt stekt eller kokt. Hvordan jeg velger å forholde meg til det som står der er en annen sak. Svaret er: Nei, du kan ikke spise salami om du vil forholde deg til kostholdsrådene gitt gravide på matportalen, informasjon om mat fra offentlige myndigheter.
Popelko Skrevet 27. mai 2008 #14 Skrevet 27. mai 2008 tommelen opp for den men når folk spør om råd og meninger, så er det jo lov å synge ut da
Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 27. mai 2008 #15 Skrevet 27. mai 2008 Jordbær kan du spise;) Men hold deg unna salamien osv, spekemat er ikke bra siden det er rått. Kos deg med jordbærene du;)
nr.4 i oktober Skrevet 28. mai 2008 #16 Skrevet 28. mai 2008 Spis salami du. Jeg er 4. gangs og drittlei av å høre alt man ikke kan og kan spise. Forresten har dette forandret seg siden jeg fikk min nr 1 for snart 13 år siden. Da skulle man ikke spise kiwi, rekker, jordbær osv, men holde seg til norsk, god brødmat men f.eks -salami. Spurte på helsestasjonen min og der sier de bare "alt med måte" og sånn tenker jeg og. Helsesøster sa forøvrig også at i Norge er det ytterst sjelden vi har noen parasitter eller annet skummelt i maten. Så jeg spiser ihvertfall salami. Roastbeef også for den saks skyld. Men- dette får være opp til den enkelte.
grysom Knut-Elias og lillebror Skrevet 28. mai 2008 #17 Skrevet 28. mai 2008 salami hjelper d ikke å spise med måte som du sier,.. for d skal bare 1 bit salami til vist man er uheldig å blir smittet. å du vil ikkje kjenne selv at du blir smittet d er kun barnet ditt d går utover. selv om du velger å være uforsiktig syns jeg ingenting om at du oppforderer andre til å være d samme!
Ellebettemor Skrevet 28. mai 2008 #18 Skrevet 28. mai 2008 Off- Har spist masse salami uten å tenke på at det er spekemat (som jeg forøvrig holder meg unna- i likhet med roastbeef). Fikk en liten vekker nå. Er det noe kjøttpålegg jeg trygt kan spise?- Skinke f.eks?
Ina25♥med gull i magen Skrevet 28. mai 2008 #19 Skrevet 28. mai 2008 I det nyeste nummer av bladet Gravid står det en veldig fin artikkel om hva vi kan spise/ikke spise. Her står det at man ikke skal spise salami. Det samme står på matportalen. Sjansen for å bli smittet er LITEN i Norge, men det kan skje. I samme artikkelen sto det vel at i Norge er det 2 av 1000 gravide som blir smittet av farlige bakterier, ikke så mye, men nok. Likevel, hver enkelt må ta sine egne valg, som de kan leve med. Sjansen er minimal, men den er til stede. Ang. skinke, servelat, hamburgerrygg og annet oppskjært kjøttpålegg kan det spises hvis det er lenge igjen av holdbarhetsdato, og den bør spises når pakken er nyåpnet. Evt. fryse ned små porsjoner hvis det ikke går mye av det...
BERKA Skrevet 28. mai 2008 #20 Skrevet 28. mai 2008 Hvor ofte man spiser risikabel mat er jo vel så viktig! Spiser du salami hver dag gjennom hele graviditeten er sannsynligheten fryktelig mye større for å bli smittet enn om du spiser det en sjelden gang. Jeg velger å følge rådene fra offentlige myndigheter til daglig. Får jeg derimot servert en skive med salami, brie eller noe annet "farlig" (salat kan jo også være riski hvis ikke den er godt nok vasket), velger jeg å spise den med god sammvittighet. Litt sunn fornuft må man bruke. Man HAR funnet listeria i kokt skinke, hvor det ennå er lenge til den går ut på dato. Men sjansen anses likevel som så liten at man ikke råder gravide til å la være å spise den.
Gjest Skrevet 28. mai 2008 #21 Skrevet 28. mai 2008 Det er jo egentlig flott at det er en del som ikke følger rettningslinjene for hva man bør spise og ikke i svangerskapet. Hvis alle hadde følgt de til punkt og prikke hadde den lille prosentdelen det går galt med forsvunnet. Og da ville etter en tid anbefalningene med å ikke spise f.eks spekemat og mykoster også forsvunnet. Hvis ingen blir smittet, så kan de ikke komme med statistikker om at det kan være skadelig. Kanskje ville det da plutselig bli flere tilfeller enn det er nå med både listeria og toxoplasma smittede gravide, siden alle spiste alt de ville. Så takk til de som holder oppe statistikken som sier oss at det kan være skadelig. (Bare et litt alternativt syn på saken for variasjonens skyld)
Lemonia Skrevet 28. mai 2008 #22 Skrevet 28. mai 2008 Det som er litt gøy er at ulike land har ulike retningslinjer for hva man ikke bør spise som gravid. Å tro at vi i Norge sitter på fasiten blir dermed i beste fall naivt. F.eks. i Frankrike er det ingen som anbefales å holde seg unna spesielle oster, og tro det eller ei men andelen tilfeller av listeria ligger på akkurat det samme som i Norge. Men for all del, det er jo lov å tro at "ekspertene" i Norge sitter på eksepsjonell informasjon som ingen andre vet om. ;-)
Tonjepuus89 Skrevet 28. mai 2008 #23 Skrevet 28. mai 2008 Jeg fikk beskjed av min jordmor at jeg kan spise spekemat som er langt unna utgåelses datoen.. men alt skal spises med måte da.. selvfølgelig=)
To gutter + spire Skrevet 28. mai 2008 #24 Skrevet 28. mai 2008 Nyeste utgave at bladet "Gravid" har en veldig god oversikt over hva man kan spise/ ikke spise under svangerskapet.
Ina25♥med gull i magen Skrevet 28. mai 2008 #25 Skrevet 28. mai 2008 Tror det også er viktig å ha i bakhodet at all mat KAN være infisert med ett eller annet som ikke er bra. All mat inneholder bakterier, noen mer farlige enn andre. Drikkevannet er jop også titt og ofte infisert med bakterier. Synes det er helt horribelt å si at det er bra at noen ikke følger retningslinjene, for da holder de statistikken oppe!! Selv om man ikke følger retningslinjene, er vel sjansen minimal for å bli smittet. De tilfellene med smittede kvinner i Norge, har som regel vært i utlandet å blitt smittet der! Man må bruke sunn fornuft - det kommer man veldig langt med. Og selvsagt er det lurt å følge de retningslinjene som myndighetene kommer med, de er ikke der uten grunn. Men er lov å bruke hodet for det om. Også må faktisk folk få lov til å bestemme selv - og ta konsekvensene av sine valg. Tviler på at noen her inne gjør ALT riktig! Trene hver dag, spise bare sunt, drikke minst 2 liter vann hver dag, ingen koffein, ikke sukker annet enn i helg, ikke oppvarmet mat, tran og folat hver dag gjennom hele svangerskapet, ikke bli utsatt for passiv røyking, ikke snakke i mobiltelefon, bruke sikkerhetsbelte for gravide HVER kjøretur osv. osv. Rekk opp hånda den som kan si ja med god samvittighet til alt dette. Mener ikke at retningslinjene på matportalen er tull, jeg følger dem selv, men ikke hogg hodet av de som velger noe annet...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå