01-08-2008 Skrevet 27. mai 2008 #1 Skrevet 27. mai 2008 1. Hvilket vaskemiddel skal dere bruke til klærne til den lille? 2. Når burde man begynne å vaske babyklærna? 3. Hvilke bleier kan/burde man kjøpe? 4. Hvilke våtservetter er best til nyfødt? 5. Hvis man revner under fødselen, er det ubehagelig å ha på seg G-streng etterpå? 6. Burde jeg vurdere keisersnitt siden jeg har pollenallergi og ikke er i form i det hele tatt? Sliten og trøtt 24/7 og er i uke 32. Ble noen spr.mål det her, men det er det jeg lurer på hehe... Håper noen kan hjelpe meg litt.. Takk jenter
pusi og lille pusi:) Skrevet 27. mai 2008 #2 Skrevet 27. mai 2008 kan ikke svare på alt men litt... 1. æ bruke vanli omo color på klærn, men merke æ at lillingen reagere på d så går æ over til neutral sitt vaskemiddel...å ikke skylllemiddel, like ikke d på våres klær en gang.. 2. æ bynte å vaske når æ va 32 uke på vei.. e no ennå i den uka, men i mårra e æ 33 uke på vei:) 3. ane æ ikke... ska kjøpe både pampers å libero i minste str å sjekka ka som sitt best.. 4. vil tru neutral sine e goe... men høre folk sir at coop å rema sine ska være veldi goe.... 5. ane ikke... 6. hmmm, trur æ ville ha prøvd mæ på vanli fødsel, tenke at man får uante krefta da så man vil greie d meste... kan jo hende d forbedre sæ t sommern at du får mer krefta da... man vet jo aldri:)
gullegget Skrevet 27. mai 2008 #3 Skrevet 27. mai 2008 1. omo og sensitive skyllemiddel 2. Jeg er 35+5 og skal begynne til uka med å vaske. 3. Jeg har bestilt libro og pampers sine gratis pakker. Så jeg skal prøve meg fram. Har likt libro best til de to andre, så det blir nok det denne gangen også. 4. Kjøp kompress på apoteket, også har du litt babyolje og vann på de. Ellers er det vel de grønne til sample som har kommet best ut i test.. tror jeg.. 5. Du blør en del etter fødselen så du må bruke bind, er best med vanlige truser og natt bind. Hvis du revner mye så hadde du ikke klart å bruke g-streng. 6. Jeg er kjempe sliten på slutten, men man får uante krefter under fødselen. Jeg har ikke tatt keisersnitt. De fleste er i god form etter fødselen, mens etter keisersnitt så skal du ikke bære tungt og jeg vil tro at såret er vondt også. Så jeg ville heller født vanlig. Du får slappe av mest mulig. Vill ikke det bli mindre pollen framover nå?
Gjest Skrevet 27. mai 2008 #4 Skrevet 27. mai 2008 1. Neutral vaskemiddel 2. Det bestemmer du jo selv. Viktigst er at de aller minste klærne er vasket før fødsel, det andre kan tas etter hvert. 3. Prøv deg frem! Brukte hhv Pampers på mitt første barn, da hun var så tynn at Pampers satt best + at hun reagerte på Liberobleier... Nr 2 var kraftigere baby, og Libero passet bedre. 4. Vi anbefale å bruke minst mulig våtservietter, eller i hvert fall vaske stumpen med klut dyppet i rent vann etter at våtserviett er brukt. - Hvorfor? Prøv selv å vaske deg godt nedentil med våtservietter; det er ekkelt etterpå...! Men når det er sagt, vil jeg anbefale Neutral sine, eller Libero Sensitiv. 5. Glem stringtruser på noen uker etter fødsel! Enten du revner eller ei. Gode truser med plass til store bind trengs de første par ukene, deretter truser med plass til mer normale bind. Jeg har blødd 5-6 uker etter mine fødsler, i større eller mindre grad. 6. Pollenallergi er nok ikke KS-grunnlag. Selv fødte jeg med 40 i feber og blodforgiftning sist. Ikke morsomt, men de er så full av adrenalin og endorfiner at det går likevel.
MaybeAgain Skrevet 27. mai 2008 #5 Skrevet 27. mai 2008 1. Blenda Sensitive eller Neutral vaskemiddel 2. Jeg vasket dem et par uker før termin. Rakk ikke alle, for jenta kom 3 uker før tiden. Vasket også bare tøyet som ville være inntil huden + sengetøy etc. Yttertøy ++ vasket jeg ikke før første bruk ( med mindre det var arvet) 3. Libero Newborn er best den første tiden. Når de går opp til neste str sverger jeg til Pampers - def best sugeevne + de er tynnere og mindre klumpete enn Libero. 4. Bruker kun våtservietter i stellevesken - heslt uparfymert, men er ikke så fryktelig nøye. Natusa sine er greie. Hjemme bruker vi heller Mesoft (myke gassbindkluter, engangs, kjøpes på apotekket i pakker a 100 stk for 25 kr) som vætes i lunkent vann. Mye bedre for babishuden. I tillegg babed jo babisen, så det er ikke nødvendig med noe med såpe på når det er vanlig bleieskift. 5. Glem G-streng på sykehuset ihvertfall. Revning eller ei. Du kommer til å få svære, usexy, nettingtruser med svære bind. Ikke lekkert, men helt nødvendig og absolutt praktiske de første dagene. Ville anbefale noen greie boxere eller vanlige truser til de første ukene etterpå når man blør og trenger bind. Etter 4-6 uker er det fleste helt grodd - med mindre mna revnet virkelig ille (ikke like vanlig!!) - da kan man bruke akkurat hva man vil. Jeg synes ikke det er ubehagelig å ha på stringtruse ihvertfall. 6. Nei, ikke vurder keisersnitt med mindre det er overhengende behov for det eller legen anbefaler det. Naturlig fødsel er en fantastisk opplevelse og hverken noe å grue seg til eller være engstelig for. Ja, det er vondt og slitsomt når det står på, men gud hvor stolt man er av seg selv etterpå! Og for en ekstatisk følelse når babisen kommer ut! Du må oppleve det for å skjønne... Lykke til! )
SuperMoM <3 Skrevet 27. mai 2008 #6 Skrevet 27. mai 2008 1. Bruker omo color og brukte det til sønnen min også.. comfort sensitive skyllemiddel (tror det er det det heter) 2. Jeg begynte å vaske de i uke 30 eller noe sånt:p 3. Har kjøpt vanlige newborn bleier. 4. Det er best å bruke reint vann. 5. Nei,absolutt ikke. 6. Det er opp til deg,men tror ikke du får innvilget keisersnitt pga det. Ville ikke anbefalt keisersnitt iallfall.
01-08-2008 Skrevet 27. mai 2008 Forfatter #8 Skrevet 27. mai 2008 Tusen takk for alle svar jenter.. Føler meg mye mer letta nå gitt hehe.. er ikke bare bare å være førstegangs
Amazed..♫ 01.02.2012 ♫ Skrevet 27. mai 2008 #9 Skrevet 27. mai 2008 1) Bruker Blenda Sensitive u/ parfyme til ungene sine klær. 2) Jeg har vasket opp alle babyklær allerede, er i uke 35 nå. De er pakket pent sammen i stellekommoden og klar til bruk. 3) Hvilke bleier man kjøper varierer jo veldig etter hva man selv liker, men jeg bruker Libero sine iallefall. 4) Bruker vaskekluter eller Libero sine. 5) Man trenger vel ikke tenke på G-streng de første ukene tenker jeg, men stingene gror jo, så det skal nok gå bra det også. 6) Dette burde du gjerne tatt opp med lege / jordmor??
1, 2, 3!!! Skrevet 27. mai 2008 #10 Skrevet 27. mai 2008 1. Blenda 2. Gjorde det vel i uke 35-36 3. Blir å prøve me pampers her. Nr 2 fikk sopp av libero, dermed dårlig erfaring 4. Har alltid brukt Europris sine blå pakker til 20,- 7 år siden vi begynte med de. Ingen her som har reagert 5. Aner ikke, har ikke revnet eller klipt.
snart mor til 3 Skrevet 27. mai 2008 #11 Skrevet 27. mai 2008 1. samme vaskemiddel som vi bruker til våre klær..dette er normalt sett omo vaskemiddel eller hva enn annet som står nærmest på hylla.. så får man heller skifte om ungen skulle være sensitiv til hva enn vi bruker 2. Blir å starte å vaske kjønnsnøytrale klær i i uke 38. kjønnsbestemte klær derimot blir først vasket etter fødselen. (har en mann som kan kunsten å slå på vaskemaskinen,så det klarer han fint mens vi er på sykehuset.) men blir ikke å vaske kjønnsbestemte klær før jeg vet hvilken farge vi skal vaske. har derimot klær stående klar til begge kjønn fra uke 38. 3. Libero for nyfødte er utgangspunktet. nytter ikke å klamre seg til ett spesifikt merke da ungens behov forandrer seg konstant. nr en hos oss har ihvertfall brukt både libero og pampers om en annen helt siden bleiepakke nr to 4. Coop sine x-tra servietter. prøv de forskjellige på huden din så merker man raskt at coop sine er de beste... dette er da konklusjonen vår etter mange diskusjoner og samtaler med MANGE andre småbarnsforeldre. vann og klut er selvfølgelig veldig bra å bruke,men fant ut selv at det var veldig greit å bruke vaskeservietter i stumpen ihvertfall... 5. G-streng fikk jeg vondt av å bare se på sist gang..så nå har man startet innhandling av "normale" truser for bruk i tiden etter fødselen.. 6.Skulle tvile på at du klarer å få den gjennom,men lykke til om det er det du ønsker....
AK, mamma til Aurora. :) Skrevet 27. mai 2008 #12 Skrevet 27. mai 2008 1. jeg bruker blenda sensitiv til babyklærne 2. jeg begynte i uke 29 3. kjøpte pampers på 50 % tilbud på apoteket, + har prøvepakker som jeg skal prøve ut. 4. skal kjøpe coop prix sine våtservietter og babyline hudprodukter da disse er best i test. 5. ser ikke for meg at jeg skal bruke dette etter fødsel, hører snakk om blødninger.. 6.dette vet jeg ikke noe om.. Lykke til.
Bilingüe Skrevet 28. mai 2008 #13 Skrevet 28. mai 2008 Hvor / hvordan får man gratispakker fra pampers / libero?
01-08-2008 Skrevet 28. mai 2008 Forfatter #14 Skrevet 28. mai 2008 Tusen takk jenter I dag har jeg vært å kjøpt blenda skyllemiddel og pulver. Jeg synes klærne ble litt rare å ta i av å bruke den jeg?! Kan det stemme, eller er det pga vannet osv her?
AK, mamma til Aurora. :) Skrevet 28. mai 2008 #15 Skrevet 28. mai 2008 Gå inn på www.alliance.no og trykk på ikon til høyre (gratis pakke el noe. Og på meld deg inn i liberoklubben på www.libero.no.
Herkules Skrevet 28. mai 2008 #16 Skrevet 28. mai 2008 1. Neutral 2. vasket litt uke 32 før ferien sist, men fikk så mye nytt at vaskingen ble litt før og etter fødsel 3. Gutten vår kom litt tidlig og veide under 3 kg da var libero de eneste bleiene som var aktuelle, Pampers ble for store, så om man får stor baby kan man kanskje begynne med Pampers? 4. Vet ikke, men det finnes mye drit der ute som kaller seg sensitiv så vær på vakt. Vi har brukt mye fra Lidl. Neutral sine som er nye virker bra 5. Vet ikke, revnet ikke, men jeg syns sykehusets nettingtruser var meget behagelige og brukte det i flere dager. Blødde jo lenge 6. nei, nå vet jeg ikke hvordan du er midt på sommeren med allergien din, men du kommer deg kjappere etter en fødsel enn et keisersnitt. Kreftene kommer. Jeg sov knapt på 2 døgn før fødsel, ikke noe jeg tenkte på. KS er ikke noe man ønsker seg igrunn
Matmoms Skrevet 5. juni 2008 #17 Skrevet 5. juni 2008 Hvis du fortsatt vil kjøpe Lidl-produkter: Bli med og stem over at billige Lidl-produkter skal selges i REMAs butikker: www.rema.no/dubestemmer Ps: Du kan også vinne gavekort!!
Randi86*Salt og Pepper' Skrevet 5. juni 2008 #18 Skrevet 5. juni 2008 1. Hvilket vaskemiddel skal dere bruke til klærne til den lille? - Neutral til hele familien. 2. Når burde man begynne å vaske babyklærna? - Vasker de etterhvert som jeg kjøper de, men vasker de på nytt igjen rundt termin. 3. Hvilke bleier kan/burde man kjøpe? - Vi hadde dårlig erfaring med libero sist så tror vi går rett på pampers denne gangen, nyborn pampers selges for 20 kr pr pakke på rema 1000. 4. Hvilke våtservetter er best til nyfødt? - Vi bruker pampers. 5. Hvis man revner under fødselen, er det ubehagelig å ha på seg G-streng etterpå? - jeg revna ikke men g-string/tanga var alikevell UAKTUELT før renselsen var over etter ca 5 uker, da var det gode hipsters/boksere som gjaldt. 6. Burde jeg vurdere keisersnitt siden jeg har pollenallergi og ikke er i form i det hele tatt? Sliten og trøtt 24/7 og er i uke 32. - Jeg har kraftig utbrudd på pollen nå og får ikke lov og ta medisiner for det og er helt ødelagt om dagene, men KS er uaktuelt så lenge det ikke er kjeeempe nødvendig, og tro meg når selve fødselen er i gang kunne du sikkert løfta en bil for du får veldig mye krefter under selve fødselen og kroppen blir så innstilt på at ungen skal ut at jeg tror du glemmer alt som har med allergi og gjøre..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå