LizzyG Skrevet 27. mai 2008 #1 Skrevet 27. mai 2008 Har et spørsmål ang arv. Min farmor eier en gård og en hytte. Hun sitter i uskiftet bo siden mannen hennes (farfar) døde for ca 40 år siden. Min far var den eldste av søskenflokken, men han er dessverre død. Så jeg har 3 onkler/ tanter. Jeg er eldst av meg og min søster. Så da er spørsmålet mitt, den dagen min farmor dør, får jeg min fars plass, eller er jeg et hakk under mine onkler og tanter. Det er odel og boplikt på gården hvis det har noe å si.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 27. mai 2008 #2 Skrevet 27. mai 2008 Du får ikke din fars plass, men hans arv vil fordeles videre på deg og din søster som om han var i live. Altså skal arven fordeles fra dine tanter og onkler som om din far var i live, men hvordan det da blir med odelsrett vet jeg ikke, men vil tro den skal til deg dersom du er eldst?
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 27. mai 2008 #3 Skrevet 27. mai 2008 Dette ble jaggu dårlig forklart.
___ Skrevet 27. mai 2008 #4 Skrevet 27. mai 2008 I forhold til odelen mener jeg du tar din fars plass.
Gjest -<<- Skrevet 27. mai 2008 #5 Skrevet 27. mai 2008 Temmelig sikker på at du da står først i arverekkefølgen når det gjelder odelen. Etterfulgt av din søster, og deretter din farmors nest eldste barn. Hytten og verdier som ikke følger odelen vil deles etter brøken 1 del til hvert av din farmors gjenlevende barn, og din fars del delt likt mellom deg og din søster. Ingen har noen særrettighet til å ta over selve hytten, og man må altså enten bli enige om hvem som evt skal betale ut de andre, eller man må selge hytten og dele verdien. Dette reguleres av arveloven og odelsloven. Men jeg æ'kke jurist altså, så jeg vil på ingen måte garantere at dette stemmer 100%.
LizzyG Skrevet 27. mai 2008 Forfatter #6 Skrevet 27. mai 2008 Ok, greit å vite. Er ikke så kult hvis man må flytte 25 mil for å bo på en gård uten et eneste gårdsdyr hvis man ikke vil. Hva skjer hvis jeg ikke vil bo der da? Min far ville heller ikke bo der så har lot alt gro helt vilt der, så det er jo egentlig ikke brukenes til noe.
Gjest Skrevet 27. mai 2008 #7 Skrevet 27. mai 2008 Vet ikke hvordan det er med odel, men du og søsteren din vil arve deres farmor på lik linje med hennes unger. Min pappa er også død, så jeg kommer til å arve min farmor på lik linje som min tante.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå