Neverstill Skrevet 27. mai 2008 #1 Skrevet 27. mai 2008 min mening er at barnehagen er ikke et sted hvor man bare leverer og henter, barnehagen må ha et innhold for barna. oppfølging og tilrettelegging enten de er kommulnale,private eller såkalte familiebarnehager. at en mor bestemmer seg for å drive barnehage og får disp. for det,synes jeg er helt greit. så lenge forholdene er gode for barna. men når folk begynner og se at det er penger å tjene på å utnytte ufaglærte assistenter, som jobber ræva av seg for luselønn, og barna ikke får den oppfølging de trenger eller har krav på fordi poenget var å tjene mest mulig penger, da er det ikke greit. vi har nettopp fått plass i rødhette familiebarnehage som er langt unna og som det har stått mye negativt om i media. da går jeg heller hjemme med 3030 kr i mnd i kontant støtte. en venninne av meg jobbet for raymond frivåg (les: hakkebakkeskogen og knoll og tott familie barnehager), han kunne ikke en dritt om barn og la alt ansvar på min venninne, han hadde bare skjønt at det var penger å tjene på det. hun nektet blandt annet å undertegne et papir om brannsikkerhet, fordi hun ikke synes det var noe bra brannrutiner eller noe brannsikkert i det hele tatt, dette var i andre etg på en blokk og de var uten nødutg, så hun spurte hva hun skulle gjøre om det ble brann, og da skjønnte han ikke problemet med at den ene ansatte hoppet ned, 3 1/2 meter fra balkongen og at den andre slapp barna ned etter tur, alle 8. de hadde også disp. på at 1 ansatt kunne være alene med 8 barn under 3 år på morgenen og om ettermiddagen. jeg hadde ALDRI latt barna mine gå i en barnehage drevet av frivåg familien, spesielt ikke siden raymond frivåg for noen år siden mistet retten til å drive barnehage ved dom, men nå driver via søsteren.
Har ei tulle med øyne blå <3 Skrevet 27. mai 2008 #3 Skrevet 27. mai 2008 Kjempe fornøyd med innhold,oppfølging og tilrettelegging i den familiebarnehagen vi har valgt! Trist at hun bare kan gå der 1 år til. (0 - 3år)
Gjest Skrevet 27. mai 2008 #4 Skrevet 27. mai 2008 Jeg har veldig dårlig erfaring med en familiebarnehage. Det er en lang historie, men kort fortalt trivdes ikke gutten min der av flere grunner som ikke jeg fikk beskjed om. Jeg tok han ut på dagen. Det er sikkert mange bra også, men foreldrene må nok følge mer med, jeg stolte for mye på dem, og det angrer jeg sårt på.
snowcake Skrevet 27. mai 2008 #5 Skrevet 27. mai 2008 Det er nok litt forskjellig kvalitet på familiebarnehager, på samme måte som det er ulik kvalitet på kommunale og private barnehager. Jeg har takket nei til familiebarnehagene der vi bor, fordi jeg har sett hvordan de driver. Jeg krever endel av de som ev skal jobbe med barnete mitt, både hvordan dagene legges opp, hvor mye de er ute, hva slags uteområder og leker de har, hvor mange (og hvem!) som jobber der, men ikke minst hvordan de forholder seg til barna. Men, ja, generelt er jeg skeptisk til familiebarnehager, i likhet med dagmamma. Har sett og hørt mye rart! Synes det virker som om endel foreldre er lite kritiske til hvem som tar hånd om barna deres det meste av dagen. Trist, i grunnen.
*bolla pinnsvin* Skrevet 27. mai 2008 #6 Skrevet 27. mai 2008 Jeg er veldig for familiebarnehage. Tror det er et flott sted å starte, for så å gå over i større barnehage etterpå.
Neverstill Skrevet 27. mai 2008 Forfatter #7 Skrevet 27. mai 2008 jeg ringte akkurat til kommunen og sa at jeg synes det var litt dårlig av de å tilby meg en plass jeg ikke vil ha for så å stryke meg fra ventelista. da satte de meg på samme plass som vi var på og sa at andre også hadde takket nei, at rødhette fam.bhg eieren hadde sagt i fra at de trengte barn og de bare vidreformidlet. det er ikke om å gjøre å bare ha en haug med plasser, det er om å gjøre å ha mest mulig gode plasser. ikke noe bra om kommunen bare betaler ut masse penger i støtte uten å sjekke opp forholdene.
*bolla pinnsvin* Skrevet 27. mai 2008 #8 Skrevet 27. mai 2008 Det er jeg helt enig i og den barnehagen du beskriver høres heller ikke bra ut. På generelt grunnlag føler jeg for min del at de minste har det best hos dagmamma eller i familiebarnehage, hvor forhodlene er litt mindre, men selvsagt under forutsetning at de har det bra der.
Lekamøia Skrevet 27. mai 2008 #9 Skrevet 27. mai 2008 Man kan jo ikke skjære alle over en kam og si at fordi det finnes dårlige familiebarnehager, så er alle familiebarnehager dårlige Vi bor i en kommune som satser mye på familiebarnehager og følger de veldig godt opp. De følger rammeplanen som alle andre barnehager, har førskolelærere som veiledere, har årsplaner, periodeplaner, månedsplaner osv. Assistentene deltar på samme kurs osm alle andre assistenter i de vanlige kommunale barnehagene osv. Vår gutt startet i familiebarnehage når han var 1,5 år og gikk der sine 2 første barnehageår. Det var en kjempefin overgang fra å være hjemme til å begynne i større barnehage. 4 barn, en og samme voksen hele tiden og tid til ro. Nå var vi ekstra heldige da hun som drev barnehagen (og også var assistenten) var helt suveren. Hun har jobbet masse med barn før, og ser på sin famliliebarnehage som sin karriere på lik linje med andres karriere, og ønsker å jobbe med akkurat dette. Så det er nok med familiebarnehager som andre barnehager; det finnes gode og dårlige.
Neverstill Skrevet 27. mai 2008 Forfatter #10 Skrevet 27. mai 2008 det finnes nok både bra og dårlig ja:) er dagmamma selv og er ikke en veldig skeptisk person men når det kommer til sønnen min, skal alt gjøres og sjekkes grundig!
Ulldott Skrevet 27. mai 2008 #11 Skrevet 27. mai 2008 Jeg har jobbet 1 år i familiebarnehage.. Da jeg begynnte der hadde de tre avdelinger. To 3-6 og en 0-3 i tre forskjellige hus. De leide ut oppe og hadde barnehage i kjelleren. En av hovedkriteriene for å drive familiebarnehage er at det er i et bebodd hus. (De som bor der trenger ikke å drive barnehagen)Når en driver en 3 avdelingsbarnehage er det ikke lenger en FAMILIEbarnehage, men en barnehage som driver utenfor alle lover og regler som vanlige barnehager må følge. Det er helt utrolig at personalet, foreldrene og ikke minst kommunen tillater at barnehagen får drive på denne måten. Noe av det jeg reagerte sterkest på var: - personalet må vaske barnehagen i åpningstiden (det er jo et "hjem" og da har en ikke vaskepersonale) - Vi måtte vaske opp for hånd (nok en gang var begrunnelsen at dette var et hjem og ikke alle hjem hadde oppvaskmaskin...) - Barnehagen hadde et lite uteområde med få leker -Det var ikke ventilasjonsanlegg - De hadde ansatt en "praktikant" dvs en jente på 18 år som jobbet fulle dager for 3000 kr i mnd. - De andre ansatte fikk også luselønn - Vi fikk veiledning av førskolelærer en gang iløpet av det året jeg jobbet der. Jeg kan forstå at folk har barna sine hos en "dagmamma-familiebarnehage", men at folk leverer ungene til en slik barnehage jeg jobbet i er helt vanvittig spør du meg.
Gjest Skrevet 27. mai 2008 #12 Skrevet 27. mai 2008 Ville helst ikke hatt mine unger i familiebarnehage, nei. Syns det minner for mye om dagmamma.... Men nå har vi heldigvis plasser i en kjempebra, kommunal barnehage :-)
Gjest Skrevet 27. mai 2008 #14 Skrevet 27. mai 2008 Det finnes sikkert mange fine familiebarnehager MEN jeg har hørt så mye dritt så jeg ville aldri tatt sjansen... Snuppa mi går i en stor barnehage og det gjør meg trygg! Der MÅ de ha ordentlige regler og rutiner for at det ikke skal bli kaos, det er faglærte til stede hele tiden og et ordentlig opplegg. Har hørt folk si at det har vært som å levere barnet til en trillepike eller barnevakt når de har levert i barnehagen, sånn skal det jo ikke være! Man skal være trygg på at barna har det bra og at de har mulighet til å lære og utvikle seg også.. Men helt klart, min tante drev familiebarnehage en gang i tiden og hun var rå flink
Gjest mphs Skrevet 27. mai 2008 #15 Skrevet 27. mai 2008 Vi har familiebarnehage til jenta vår og jeg kan ikke få fullrost hun som driver den nok. Vi er superfornøyd med barnehagen, aktivitetsnivået, utetid,oppfølging av barnet, årsplanen, pedagogisk oppfølging osv. Vi priser oss lykkelige at vi ikke fikk førstevalget vårt i en kommunal barnehage, men fikk andrevalget vårt:o) Lillepia vår skal også gå der når hun skal begyne i barnehage(søskenprioritering).
Gjest Skrevet 27. mai 2008 #16 Skrevet 27. mai 2008 Nå har jeg ikke lest alle svarene i tråden, men det er nok like forskjellige erfaringer med familiebarnehager, som med kommunale eller andre private barnehager. Vi er superfornøyde med familiebarnehagen vi har eldstejenta i, og håper at nestemann også får plass der. (Kan gå der fra 0-3 år). De har de samme rammene og retningslinjene hva gjelder årsplaner og pedagogisk opplegg, som foreldreutvalget er med og godkjenner. Vi som foreldre får et nært samarbeid med "ledelsen" i barnehagen (jeg setter i hermetegn, da det jo egentlig bare er hun som driver den + førskolelæreren vi har med å gjøre - de i kommunen som bevilger drift av familiebarnehagen har vi jo ikke noe med å gjøre), og vi føler barna blir tatt godt vare på, fulgt godt opp - siden de bare er 4 stk blir det mye tid til hver enkelt, og de får bryne seg på ting på sitt nivå. I tillegg er jeg en tilhenger av at når barna er små (for meg: under 3 år) så er det godt med en liten gruppe å forholde seg til, hverdagen blir lite stressende, og det merker vi så godt på jenta vår. All ære til VÅR familiebarnehage.
Tia med 2 ♀ Skrevet 27. mai 2008 #17 Skrevet 27. mai 2008 Jeg har jobbet i flere familiebarnehager, noe har vært flotte. Men en jeg jobbet i var eieren/styreren så dårlig til å følge opp ting at jeg valgte å slutte.(jg måtte til og med gi ho beskjed om at vi som jobbet, samt alle vikarer tross allt skulle underskrive taushets erklæring.) Som den som er med barna og har med foreldre å gjøre så er det veldig frustrerende når vi ikke kan holde lovnader grunnet at vi ikke får de tingene vi skal av eieren. Ikke var det førskole lærer å få heller, så de som hadde stillingen (3 forskjellige i den tiden jeg var.) var bare på disposisjone da de ikke var ferdig med utdannelse elelr manglet noe av utdannelse. Og ikke en av de visste hva de drev med. Assistentene skal ikke trenge å lære opp de som har pedagogstillingene. Heldigvis var aldri foreldrene sinte/irriterete på oss som drev barnehagen til vanlig (assistentene) men fornøyde med jobben vi gjorde. Problemet var at vi kunne bare gjøre så mye, når vi ikke fikk hva vi trengte. Endte med at alle assistentene sluttet på rekke og rad, samme med barna. Så allt i allt en familie barnehage drevet av noen som vil gjøre det beste for barna er fantasisk. mens dise som er ute etter penger for å gjøre minst mulig er helt håpløst. Allt man kan gjøre er å høre med andre foreldre om standaren.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå