mamma med bolle i ovnen Skrevet 27. mai 2008 #1 Skrevet 27. mai 2008 Idag var jeg på første legetime, men legen visste ikke hvor langt jeg er på vei...? Hva er det for noe? Han så tydelig en "sort flekk" på skjermen når han tok ul, så gravid er jeg... Etter min beregning er jeg 6 uker på vei, men det mente legen at jeg IKKE er... Hmmm, blir så forvirret... Skal tilbake neste tirsdag, da skal legen ta ny ul, og se om han kan se hvor langt jeg er på vei.... Noen som har opplevd det samme??
FruMamma med nr 2 Skrevet 27. mai 2008 #2 Skrevet 27. mai 2008 Det hørtes veldig rart ut. Har aldri hørt at legen tar UL ved første legetime heller. Legen regner ut terminen etter første dag i siste mens og han kan se sånn ca antall uker ved GU også.
Marianne83 Skrevet 27. mai 2008 #3 Skrevet 27. mai 2008 Jeg har opplevd det samme, men erfart at det er veldig individuelt, så ikke bli bekymret over dette. Jeg skulle til tidlig UL i uke 11 fordi jeg hadde mistet tidligere. Legen nekta for at jeg var så langt på vei og var veldig bestemt på at jeg kun var 5 - 6 uker på vei. Dette var umulig da det var lenger enn 6 uker siden positiv graviditets test. Han sa at det var ikke noe mer vi kunne gjøre enn å komme tilbake om 2 uker for ny UL. Helgen etter var det litt blod på papiret og jeg ringte legevakten som ville ha meg ned på sykehuset. Der tok de UL og sa at jeg mest sannsynlig hadde en MA. Plommesekken var de-formert. Jeg ble lagt inn på sykehuset og hadde en utskrapning morgenen etter. Dette er min erfaring med å få beskjed om at jeg ikke var så langt på vei som jeg mente jeg var. Var det innvendig eller utvendig UL du fikk? Jeg vet at det ikke er alle leger som har like moderne utstyr og at det ikke er så lett å se når det er så tidlig. Du får vente et par uker og be om henvisning til ul på sykehuset. Der får du i alle fall skikkelig svar! Hvordan var forresten HCG nivået ditt? om dette er økende, skal det vel ikke noe galt? Noen som vet mer om dette sikkert...
trultemor07 Skrevet 27. mai 2008 #4 Skrevet 27. mai 2008 6 uker er nok litt tidlig. Var selv ved 5-6 uker forrige svangerskap, og fikk beskjed om at jeg kanskje var 3-4 uker på vei. Ultralyd 1,5 uke senere viste at jeg var gravid, så langt som jeg selv trodde ca, med bankende hjerte.
Gjest Skrevet 27. mai 2008 #5 Skrevet 27. mai 2008 Jeg var på tre ultralyd før jeg fikk vite at det var liv laga. Jeg blødde litt og hadde menssmerter. Så jeg ble sendt på ultralyd. De fant en fostersekk, men ikke noe inni. Så ble det blodprøver for å finne ut om hormonene steg. Ny ultralyd. Denne gang var det noe der, men de fikk ikke fram hjertelyd. Siste gang fant de endelig hjertelyden. De sa noe om at fosteret er 7 uker og 5 dager gammelt, men det får ikke jeg til å stemme. Ikke mer enn 6 uker kunne det være....
mamma med bolle i ovnen Skrevet 27. mai 2008 Forfatter #6 Skrevet 27. mai 2008 Jeg hadde en innvendg UL, så syns nå det var rart at han ikke så hvor langt jeg var på vei... Men han så jo at det var noe der inne, og at jeg var gravid. Dvs at jeg iallefall er 3uker på vei... Fikk ikke med meg hva han sa om HCG nivået, for jeg ble veldig satt ut av det han hadde sagt... Det er virkelig flike leger vi har her i norge?? hehe
en av hver Skrevet 27. mai 2008 #7 Skrevet 27. mai 2008 Men dere må huske alle sammen at de små inni der vokser i rykk og napp. Eneste mulighet til å vite hvor langt på vei man er ved ultralyd er å måle lengden på embryo/foster, og så se på et skjema hvor langt et gjennomsnittsfoster er i de forskjellige ukene. Med mål under to cm så er det klart det blir mye målefeil, og en mm vil jo gi store utslag. Det hadde jo vært utrolig om man kunne måle på dagen hvor langt på vei en er. I uke 18 er jo foseret mye større, og en mm unøyaktighet slår veldig mye mindre ut. HCG nivået blir litt det samme, man sammenligner med en tabell og ser hva som er vanlig i uke det og det, men det er vel ikke rart at det er litt individuelle forskjeller. Jeg vet ikke, men tror hcg er mer nøyaktig enn ultralyd i de tidligste ukene, til uke 8-10. Hold på egen termin til dere er på rutine ultralyd i uke 17-19, det er den sykehuset forholder seg til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå