Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mener selv at jeg snakker ganske likt som jeg skriver - egentlig helt likt. Jeg ordlegger meg kanskje ikke på helt samme måte, men det er tilnærmet likt. Egentlig har jeg alltid trodd at det er veldig vanlig for de som bor i Oslo-området. Altså, snakker som vi skriver. Men er det bare jeg som er noe for meg selv der da? Eller alle jeg kjenner...? Synes ikke det er spesielt stor forskjell på skriftsspråk og talemål egentlig..

Videoannonse
Annonse
Gjest Rabarbra Millicent
Skrevet

Du lever nok litegrann i en kokong på akkurat det, tror jeg - du og jeg kan skrive omtrent det samme men vi ville nok høres radikalt forskjellige ut om jeg var sint (det er da det er breiest), selv om jeg også på et vis skriver som jeg snakker i den forstand at jeg ikke har ei dialekt som er veldig avvikende fra standard bokmål. Men du er (antar jeg) i frognersegmentet, jeg er i østkantarbeiderklassesegmentet av bokmålet.

Skrevet

Det er jo uansett veldig likt - med unntak av kanskje noen endelser. Dessuten ser man jo hvorda språket utvikler seg her også - det er jo mange ord som de før i tiden kanskje ikke sa her jeg bor, men som de sier nå tildags!

Poenget er uansett at du ikke bare sier værra,skarru osv...? Du snakker jo ganske likt som du skriver?

Gjest Rabarbra Millicent
Skrevet

Jo, jeg sier nok værra og skaddu (mer enn skarru), hakke og vikke og bøkke og sånn, medmindre jeg snakker med gamle damer eller underviser ukjente grupper. Men jeg sier jo en del andre ord innimellom da, så det er nok forståelig.

Skrevet

Da må du jo nesten være et unntak, møter ingen som snakker sånn - med unntak av min radikaliserte kusine.

Gjest Rabarbra Millicent
Skrevet

Jeg er naturlig radikal.

Skrevet

Jeg snakker definitivt annerledes en jeg skriver;)

Skrevet

Eventuelt: Ej snakka veffal anleis en ej skrive.

Skrevet

Jeg har en sterk konvergens mot riksmål i min uttale.

Skrevet

Sjele glad for at jeg har en dialekt.

Æ ska skrell potetan og så ska æ legg fesken te tining før æ ska ut med ungan mine i soooolaaaaa. De e no så deeeeeeilig med ta finværet SJØH!!!!

:-)))))

Gjest Rabarbra Millicent
Skrevet

Alle har en dialekt, Ugla.

Skrevet

Jeg prater anledes enn jeg skriver,trodde det var ganske vanlig jeg..hmmm.

Skrevet

Ellers hadde det blitt snodig for meg hvertfall:

Da jeg skulle hente guttungen på skoærn så så jeg mange fævlær,var manga bilær som holdt på å kjøre meg ned også...hehe blir liksom litt feil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...