KajsaLuna Skrevet 27. mai 2008 #1 Skrevet 27. mai 2008 kontoen hver dag, eller? Har ikke de fleste oversikt over pengene sine uten å sjekke kontoen i tide og utide? Akkurat nå skal jeg ikke si noe, for vi er veldig heldige og tjener gode penger, samt at vi har vært heldige med tidligere boligprosjekter. Men det første jeg har passet på når jeg flyttet hjemmefra, var å alltid ha minst en månedsutbetalings buffer. Strevde med å få studielånet til å vare, husker jeg, men siden jeg jobbet ved siden av hadde jeg alltid en månedslønns buffer. Jeg er klar over at mange har det trangt, men jeg anbefaler alle å begynne der. Da blir det enklere å spare, og man trenger ikke å være blakk til hver lønning.
2Kjønn3Stønn9MånederOg1Sønn Skrevet 27. mai 2008 #2 Skrevet 27. mai 2008 Det er ikke alltid så lett som å bare gjøre det, selv har jeg en psykisk lidelse som gjør at jeg i mange aspekter av livet, også innen økonomi har vanskelig for å se "grenser", vanskelig å forklare men jeg har lite skrupler, ser ikke hvor mye jeg faktisk bruker osv, tar veldig lett på penger, synes en ting til feks 500 kr er billig... Jeg prøver å tenke før jeg gjør ting, men pga den lidelsen har jeg ikke disse naturlige sperrene som sier at jeg ikke kan ødsle slik. Men klarer meg det gjør jeg alltid, jeg må aldri låne av noen, men jeg har sjelden igjen noe å spare av.
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 27. mai 2008 #3 Skrevet 27. mai 2008 Jeg har meget god kontroll på hva jeg har av penger og sann. Jeg sjekker kontoen min når jeg har brukt kortet for å sjekke at det ble rett beløp, samt når jeg har handlet med visa på nettet eller når jeg vet det kommer lønn eller andre penger inn. Har minst 2,5 månedslønn i buffer jeg da. Vi har god økonomi og under 600 000 i lån for tiden. Bor i egen eid leilighet. Tjener begge to tilsammen rett rundt 600 000 i året. Men nå er jo jeg i 80% permisjon med lillegutt, og håper å kunne ta noe ulønnet permisjon etterpå hvis ikke økonomien endrer seg.
mamman til to gutter Skrevet 27. mai 2008 #4 Skrevet 27. mai 2008 Jeg sjekker nesten aldri kontoen, for jeg vet at jeg ikke har så stort forbruk at jeg bruker opp alt som kommer inn hver mnd. Passer også på å sette av penger over på regningskonto og sparekonto i begynnelsen av hver mnd, sånn at jeg har penger til å betale regninger og jeg har penger i reserve på sparekontoen, hvis det skulle være noe ekstra, som nå når jeg går hjemme i ulønnet permisjon. Hvor mye som står på sparekontoen varierer fordi jeg sparer litt hver mnd og av og til så bruker jeg litt eller mye av den, som når vi kjøpte ny bil i fjor, nå når jeg har ulønnet permisjon osv. Skjønner at mange har dårlig inntekt og at det derfor er vanskelig å spare, men det dumme er at med dårlig råd er det enda viktigere å ha en buffer hvis det plutselig kommer mer regninger en mnd, bilen eller vaskemaskin plutselig ryker el.
Gjest Skrevet 27. mai 2008 #5 Skrevet 27. mai 2008 Det er nesten umulig å opparbeide seg en buffer hvis man har det veldig knapt. Har selv erfart det, klarte oss og fikk det til å gå rundt. Aldri lens for mat eller dopapir så da var det ingen kriser. Hadde busskort også. Nå sparer vi selvsagt og har endel mer en 1mnd lønn som buffer....men har opplevd den "smale sti" så vet det er lettere sagt enn gjort når man har 0kr tilovers uansett hva man strammer inn på.
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 27. mai 2008 #6 Skrevet 27. mai 2008 Jeg sjekker kontoen, men det er ikke ensbetydende med at jeg har dårlig råd. Liker bare å vite hvor pengene er og hva jeg har. Har også buffer, både på vanlig konto lett tilgjengelig og på sparekonto. Men jeg liker ikke bruke den, så hender jeg er blakk (som nå), men fortsatt har penger på konto. Selv om forbrukskontoen min går tom bruker jeg ikke sparepengene på nye støvletter eller kino. Da er det til prekære ting som mat, bensin og evt nykjøp eller reperasjoner man ikke kan unngå.
Gjest Skrevet 27. mai 2008 #7 Skrevet 27. mai 2008 hehe...akkurat som her det. Vi er blakke når forbrukskontoene er tomme ( det hender rett som det er rett før pengene kommer inn), men da skal det være kristisk før vi rører noe av sparepengene våre. Har BSU, fond, regningekonto vi alltid har litt ekstra på, og hver av oss har også vanlig sparekonto i tillegg. Til sammen et 6 sifret tall...men blakke like fullt føler vi...
Bortskjemte Prinsesse Skrevet 27. mai 2008 #8 Skrevet 27. mai 2008 sjekker konto når jeg venter inn penger. som nå. f.eks, venter jeg inn penger for en vognpose, å da sjekekr jeg om de er kommet, så jeg kan sende den. men ellers så sjekekr jeg bare når jeg er i banken for å betale regninger, elelr overføre penger til kortet mitt. har aldri mer enn 500kr på kortet, om det ikke er noe ekstra da.. jeg har ingen inntekt, jobber ikke, men sparer veldig mye hver måned fordet. sparepengene, de står bare der, til jeg finner meg noe nyttig å bruke dem på.. i overigår bestilte eg meg ny pc da.. og skal på ferie nå i juni. greit å ha litt til da. og ikke minst til eg kommer hjem også.. og jada, jeg har fryktelig dårlig råd. har 4600kr i mnd. det er ikke mye..
KajsaLuna Skrevet 27. mai 2008 Forfatter #9 Skrevet 27. mai 2008 Interessant dette Som dere sikkert skjønner er jeg ny her, og har fått litt dilla. Leser og observerer og må bare spørre. ) Vi har også en langt høyere buffer enn en månedslønn i disse dager, men da jeg hadde veldig lav inntekt så var dette det minimumet jeg så jeg hadde mulighet til. Ved sykdom og psykiske lidelser er det klart at forutsetningene er annerledes det sier jeg ingenting på. Jeg jobber innen finans, og når jeg leser forumene her så opplever jeg at det er mange som er fryktelig opptatt av utbetalinger og penger. Jeg trodde kanskje at det skulle være mer barneorientert her, men dette handler virkelig om alt i selve livet. ))) Det er bra. Har mange ganger skjønt at jeg kanskje lever i en boble. Økonomiske bekymringer har jeg ikke, vi har mer enn nok, jeg har en flott familie, en super mann og alle våre er friske og fine. Men jeg innser at jeg heller ikke er mer enn et menneske med alt det innebærer. Alle har vi vårt. Men økonomi er viktig, og ekstra viktig når man forsørger barn. Selv sjekker jeg kontoen kun når jeg 2 ganger i mnd betaler regninger.
Gjest Skrevet 27. mai 2008 #10 Skrevet 27. mai 2008 Ja, har man en godt og oversiktlig økonomi og et jevnt forbruk så holder det å sjekke når man betaler regninger. Jeg sjekker at pengene kommer inn når de skal og at beløpene stemmer, siden det er naivt å stole helt blindt på systemet. Tar også en titt hvis vi har handlet stort og utenom det vanlige selvsagt.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 27. mai 2008 #11 Skrevet 27. mai 2008 hehe... nei og se etter hva jeg har på kontoen gjør jeg kanskje 2 ganger i måneden når jeg betaler regninger. har kontroll uansett. før jeg fikk barn tjente jeg langt mer og hadde mye mindre utgifter en nå, men da var jeg altid råtteblakk. men når jeg ble gravid så sa jeg at han aldri skulle mangle noe elementært og levde på nesten ingen ting. så om bilen ryker, så kan jeg kjøpe ny uten og ta opp lån, eller vi kan fint greie oss om noe skjer med utbetalingene over en lengere periode. men hadde jeg skulle spart tilsvarende nå så hadde det ikke godt. men det er jo heller ikke meningen når man er alenemo og student :-)
Gjest Skrevet 27. mai 2008 #12 Skrevet 27. mai 2008 Kunne ønske jeg var så flink som deg. Jeg har penger, men ingen kontroll....
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 27. mai 2008 #13 Skrevet 27. mai 2008 Tjo, man har vel alle typer mennesker her, både de "rike med god kontroll" og de "fattige uten kontroll" og de fleste av oss er vel en plass midt i mellom. Men for bare ettpar år siden, når jeg levde på overgangsstønad og var student var kontobeholdningen noe som opptok meg langt mer enn i dag. For da var det aldri sånn at noe ble til overs fra èn mnd til en annen. Så da var det om å gjre å beregne med hårfin presisjon slik at man hadde nok til bleier og melk også siste uken før ny utbetaling. Desverre tror jeg mange glemmer hvordan det er å ha trang økonomi når man selv begyner å tjene bra.
(0_o) Skrevet 27. mai 2008 #14 Skrevet 27. mai 2008 Heh... Eneste måten jeg klarer å spare på er å betale 1000 kr ekstra i skatt i mnd.. Jeg er et surrehue uten like når det gjelder penger, men den dagen lønninga kommer setter jeg meg ned og betaler alle regningene mine. Det er jeg nøye på, jeg får meg ikke til å dra kortet før jeg vet at alle regningene er betalt... Men å spare... Når regninger, husleie osv er betalt sitter jeg igjen med 2500 kr... Pleier å sette skattepengene inn på en annen konto. Har fortsatt 3500 igjen fra i fjor (fikk igjen 11000) og i år får jeg igjen 25000, og 15000 av de skal inn på bsu-konto. Og de får jeg jo ikke brukt i trange tider ;o) Så å sette av så jeg har en månedslønn i buffer går dårlig her i gården, men det var en lur tanke altså ;o)
KajsaLuna Skrevet 27. mai 2008 Forfatter #15 Skrevet 27. mai 2008 (0_o), du er jo på god vei når du greier å spare skattepengene og fordele dem utover året. Sett f.eks penger inn på en konto du må i banken for å få ut av, det kan være en god mulighet til å skaffe seg en buffer. Jeg har også vært veldig dårlig på å spare. Men da jeg fikk min første ordentlige jobb tok jeg et oppgjør med meg selv og fikk orden i sakene. Husker godt da jeg oppdaget at jeg hadde 50 000 på sparekonto, det var voldsomt stas. Nå har jeg en årsinntekt på omtrent en million, men jeg slutter aldri å bli litt sjokkert når jeg ser hvor mye jeg har på konto.
Bortskjemte Prinsesse Skrevet 27. mai 2008 #16 Skrevet 27. mai 2008 jeg synes jeg har fryktelig god råd, til å ha dårlig råd. jeg bruker ingen penger, så er vel derfor. om alle slutter å bruke penger, bare på det nødvendigste, som mat, og regninger, å sparer resten, så blir dere jo like "rik" som meg hihi...! beste sparetips: ikke bruk penger!
KajsaLuna Skrevet 27. mai 2008 Forfatter #17 Skrevet 27. mai 2008 Det der hørtes skrytete ut. Jeg ville formidle at jeg er ydmyk overfor penger. Jeg vet at det kan snu når som helst.
Holly❄️ Skrevet 27. mai 2008 #18 Skrevet 27. mai 2008 Vi har hatt det skikkelig tøft siste året, siden jeg ikke fikk meg jobb igjen. Har levd på en lønn, og det har nesten ikke gått.. har gått akkurat på krona, og har ikke kunnet satt av penger i det hele tatt. Nå blir det vel andre boller nå som jeg endelig har fått jobb igjen, og vi har snakket på at vi skal sette opp en sparekonto og ha i tilfelle... Ikke alle som er like heldig med penger, og d betyr ikke at de er dumme og ikke tenker... mange som faktisk ikke har mer enn at d akkurat går, selv med innsparinger på det ene og det andre..
UnePune äntligen hemma! Skrevet 27. mai 2008 #19 Skrevet 27. mai 2008 Aner ikke hvor mye vi har på konto akkurat nå jeg =P Men veit at vi har endel (var en periode det var veldig skralt, men nå har vi fått tilbakebetalt alt på en gang). Gubben betaler regningene fra jobb...aner ikke hvor nettbankdingsen min er...og jeg som hadde planer om å sette meg inn i økonomien vår...ikke bra!
Tøysetipp Skrevet 27. mai 2008 #20 Skrevet 27. mai 2008 Det er jo ikke noe problem å være godt rustet økonomisk, når man har ting på stell. Det er imidlertid vanskelig å ha buffere og sparepenger dersom økonomien ikke tillater det. Også er det en helt klar forskjell på økonomi og det å være økonomisk. Man kan ha dårlig råd, men likevel være økonomisk og fornuftig med penger (på tross av at man ikke har sparepenger) Samtlige vet jo også at det lønner seg å ha noe og falle tilbake på. Og hvor godt det gjør for livskvaliteten. Jeg vil påstå at jeg er økonomisk - og uøkonomisk. Kunne sikkert spart mer enn jeg gjør, og handlet first-price basisvarer. Men, det gjør jeg altså ikke. Det handler om livskvalitet også.
Anne-B. Skrevet 27. mai 2008 #21 Skrevet 27. mai 2008 Det er ikke så lett å spare når man ikke har noe å spare. Jeg bruker stipendet på leie og barnehage, og i mnd som kommer har jeg kun bidragsforskudd og barnetrygd inn. Har ikke mulighet til å jobbe med en samboer som holder på med master, det blir lange dager på han. Frustrerende? JA! Jeg sitter bare og ser på at jeg ikke får gjort noe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå