Desemberbaby08 Skrevet 27. mai 2008 #1 Skrevet 27. mai 2008 Kjæresten min og jeg har veldig lyst på en siste kjærestetur til hellas i sommer, rettere sagt i juli. Da er jeg 5 måneder på vei. Noen som vet om dette er forsvarlig eller evt. ikke? Kan jeg ligge i solen med magen? Noe som er viktig å gjøre? Har virkelig lyst på litt sol og varme i sommer.. Men redd for å gjøre noe galt. Takker for svar:)
¤Harefrøken¤ Skrevet 27. mai 2008 #2 Skrevet 27. mai 2008 Jeg skal til Kreta nå til helgen, og er da inne i min 23 uke. Det jeg har funnet om informasjon ang reise i svangerskapet er: - vaske frukt (skrell) og grønnsaker godt - drikke vann av flasker - kjøp antibaktrielle vaskeservieter/middel til å vaske hendene med (greit å ha liggende i veska når en er ute på tur) - bruke solkrem med høy solfaktor - spise skikkelig stekt kjøtt - ikke kose med katter - bade i bevegende vann (sjø er bra, basseng er ikke så bra) Ser fram til turen, og gruer meg ikke. De har jo flinke leger der nede også om det skulle være noe Så tror det skal gå fin fint å reise til syden selv om en er gravid
Mummimamma;-) Skrevet 27. mai 2008 #3 Skrevet 27. mai 2008 En sydentur i 5. måned går veldig fint. Jeg tok flg forholdsregler: - drikke masse vann (av flaske) - ikke bli for varm (lå mye under parasoll på stranda) - Vær sikker på at frukt og grønnsaker er skrelt/vasket, hvis ikke bør du ikke spise det - Unngå rått kjøtt (enda viktigere i utlandet enn hjemme) - Dropp de spennende ostene Ellers er det bare å kose seg!
Nina_J Skrevet 27. mai 2008 #4 Skrevet 27. mai 2008 Joda, reis til syden du, men si fra til legen eller jordmor så du får tatt noen prøver før du reiser, så sjekker de deg igjen når du kommer hjem om du har fått toxoplasmose ol. så du kan få behandling. Det gjorde venninnen min. Det gikk helt fint med henne. Ellers så har jeg lest at fostervannet kan bli overopphetet visst man soler seg lenge på magen, og det er ikke så heldig! Jeg husker ikke hvor jeg las det...
gutt,gutt,jente(1MA) Skrevet 27. mai 2008 #5 Skrevet 27. mai 2008 God tur.. Skal til Rarotonga (stillehavet) i juli, er da 13 uker ca... Har snakket med jordmor, lege og helsesøster og de mente det ikke er noe problem... Må huske å bevege deg på flyet.. Jeg kommer til å kjøpe strømper for å forebygge blodpropp.. Kjøpes på apoteket.. stek all mat godt, pass på å spise på ordentlige restauranter.. Du har lov å sjekke kjøkkenet... Drikk vann fra flasker.. Har aldri hørt noe om at det er farlig å ligge i sola med magen bar.. Babyen er godt polstra inne i magen din.. Den vil nok merke at det er litt lysere men kan ikke erindre at det har vært noesagt om dette... Tror sjansen for overoppheting er minimal dersom den i det hele tatt eksisterer... Ha en strålende reise.. Kos dere..
Mina75 - *tobarnsmor* Skrevet 27. mai 2008 #6 Skrevet 27. mai 2008 Jeg skal også til Syden i sommer, og jeg vil da være være 7 måneder på vei Så lenge vi tar våre forhåndsregler ser jeg ingenting i veien med å dra. Jeg er i fin form og har vært det under hele svangerskapet. Skal passe på å drikke masse, og kanskje skygge unna solen når den steker som verst. Ellers skal jeg bare samle krefter og slappe av før jeg har 4 ukers jobbing igjen til permisjonen starter...
Gjest Skrevet 27. mai 2008 #7 Skrevet 27. mai 2008 Vi skal til Alicante når jeg er i uke 25-27 går da fint det! Må huske på at det finnes gravide damer i andre land også vet du, det er ikek bare i kalde Norge at damene blir smelt på tjukken hehehe..
AO3 Skrevet 27. mai 2008 #8 Skrevet 27. mai 2008 Jeg skal til syden når jeg er fem mnd på vei, og gleder meg veldig til det.
AO3 Skrevet 27. mai 2008 #9 Skrevet 27. mai 2008 Heldiggris, Rarotonga er fantastisk!!! Det er jo en laaaang flytur, så støttestrømper høres absolutt ut som en god idé.
NormaJean Skrevet 27. mai 2008 #10 Skrevet 27. mai 2008 kom hjem fra spania forrige uke, etter en uke med deilig ferie. var da uke 25-26. Gikk kjempe fint. Drakk masse vann, brukte støtte strømper under flyvningen og holdt meg unna "gatemat". Ellers var det ikke så veldig stress. God tur;)
Herkules Skrevet 27. mai 2008 #11 Skrevet 27. mai 2008 sitter her i Spania og koser meg Husk å få Europeiskhelsetrygdkort fra NAV det er veldig kjekt å ha om du må innom legen. Jeg har vært innom legen 3 ganger i Spania og de kan ikke et kvekk engelsk, men de ber om helsekortet mitt (morsomt å gå til legen med brystbetennelse når legen ikke kan engelsk peke og forklare ja ja ) Bruker støttestrømper på fly og så de vanlige matreglene som gjelder i NOrge også. Soler meg masse er bare litt nøyere med å ikke bli for varm uten et bad eller litt pause
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå