Gå til innhold

syden i 5.måned???


Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten min og jeg har veldig lyst på en siste kjærestetur til hellas i sommer, rettere sagt i juli. Da er jeg 5 måneder på vei. Noen som vet om dette er forsvarlig eller evt. ikke? Kan jeg ligge i solen med magen? Noe som er viktig å gjøre? Har virkelig lyst på litt sol og varme i sommer.. Men redd for å gjøre noe galt.

Takker for svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal til Kreta nå til helgen, og er da inne i min 23 uke.

 

Det jeg har funnet om informasjon ang reise i svangerskapet er:

- vaske frukt (skrell) og grønnsaker godt

- drikke vann av flasker

- kjøp antibaktrielle vaskeservieter/middel til å vaske hendene med (greit å ha liggende i veska når en er ute på tur)

- bruke solkrem med høy solfaktor

- spise skikkelig stekt kjøtt

- ikke kose med katter

- bade i bevegende vann (sjø er bra, basseng er ikke så bra)

 

Ser fram til turen, og gruer meg ikke. De har jo flinke leger der nede også om det skulle være noe :) Så tror det skal gå fin fint å reise til syden selv om en er gravid :)

 

Skrevet

En sydentur i 5. måned går veldig fint.

Jeg tok flg forholdsregler:

- drikke masse vann (av flaske)

- ikke bli for varm (lå mye under parasoll på stranda)

- Vær sikker på at frukt og grønnsaker er skrelt/vasket, hvis ikke bør du ikke spise det

- Unngå rått kjøtt (enda viktigere i utlandet enn hjemme)

- Dropp de spennende ostene

 

Ellers er det bare å kose seg!

Skrevet

Joda, reis til syden du, men si fra til legen eller jordmor så du får tatt noen prøver før du reiser, så sjekker de deg igjen når du kommer hjem om du har fått toxoplasmose ol. så du kan få behandling.

 

Det gjorde venninnen min. Det gikk helt fint med henne. :)

 

Ellers så har jeg lest at fostervannet kan bli overopphetet visst man soler seg lenge på magen, og det er ikke så heldig! Jeg husker ikke hvor jeg las det...

Skrevet

God tur.. Skal til Rarotonga (stillehavet) i juli, er da 13 uker ca... Har snakket med jordmor, lege og helsesøster og de mente det ikke er noe problem... Må huske å bevege deg på flyet.. Jeg kommer til å kjøpe strømper for å forebygge blodpropp.. Kjøpes på apoteket.. stek all mat godt, pass på å spise på ordentlige restauranter.. Du har lov å sjekke kjøkkenet... Drikk vann fra flasker.. Har aldri hørt noe om at det er farlig å ligge i sola med magen bar.. Babyen er godt polstra inne i magen din.. Den vil nok merke at det er litt lysere men kan ikke erindre at det har vært noesagt om dette... Tror sjansen for overoppheting er minimal dersom den i det hele tatt eksisterer...

 

Ha en strålende reise.. Kos dere..

Skrevet

Jeg skal også til Syden i sommer, og jeg vil da være være 7 måneder på vei :) Så lenge vi tar våre forhåndsregler ser jeg ingenting i veien med å dra. Jeg er i fin form og har vært det under hele svangerskapet. Skal passe på å drikke masse, og kanskje skygge unna solen når den steker som verst. Ellers skal jeg bare samle krefter og slappe av før jeg har 4 ukers jobbing igjen til permisjonen starter...

 

 

Skrevet

Vi skal til Alicante når jeg er i uke 25-27 :) går da fint det!

Må huske på at det finnes gravide damer i andre land også vet du, det er ikek bare i kalde Norge at damene blir smelt på tjukken hehehe..

Skrevet

Jeg skal til syden når jeg er fem mnd på vei, og gleder meg veldig til det. :)

Skrevet

Heldiggris, Rarotonga er fantastisk!!! Det er jo en laaaang flytur, så støttestrømper høres absolutt ut som en god idé.

Skrevet

kom hjem fra spania forrige uke, etter en uke med deilig ferie. var da uke 25-26. Gikk kjempe fint. Drakk masse vann, brukte støtte strømper under flyvningen og holdt meg unna "gatemat". Ellers var det ikke så veldig stress. God tur;)

Skrevet

sitter her i Spania og koser meg

 

Husk å få Europeiskhelsetrygdkort fra NAV det er veldig kjekt å ha om du må innom legen.

Jeg har vært innom legen 3 ganger i Spania og de kan ikke et kvekk engelsk, men de ber om helsekortet mitt

(morsomt å gå til legen med brystbetennelse når legen ikke kan engelsk peke og forklare ja ja )

 

 

Bruker støttestrømper på fly og så de vanlige matreglene som gjelder i NOrge også.

 

Soler meg masse er bare litt nøyere med å ikke bli for varm uten et bad eller litt pause

 

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...