Sikkertforgammel Skrevet 27. mai 2008 #1 Skrevet 27. mai 2008 Er det noen som har kjent "oppi der" selv? Som har kjent på livmorhalsen/åpningen sin selv? Hehe... Må bare spørre. Har jo lest flere innlegg her om folk som har sjekka seg selv. Er så nysgjerrig av natur, så måtte ta en sjekk i går kveld. Med rene hender og korte negler, såklart! Har "sjekka" en gang før, for mange uker siden, men kjente ingenting da, ikke en gang livmortappen. Hodet presser vel alt der inne ned, tenker jeg. Tror faktisk jeg har åpning, fikk "inn" to fingre i åpningen til livmorhalsen og den kjentes helt myk. Ikke sånn "nesetipp-hard" som når man er umoden. Flere som "tør" fortelle om de har sjekket seg selv? *litt-flau-ja*
monilu- Har født Skrevet 27. mai 2008 #2 Skrevet 27. mai 2008 Har tenkt litt på dette jeg også, men siden jeg ikke har peiling på hvordan det skal kjennes ut har jeg latt det være. Har jo ingenting å sammenligne med.
Sikkertforgammel Skrevet 27. mai 2008 Forfatter #3 Skrevet 27. mai 2008 Hehe, nei da blir det straks litt verre... Skal få jm til å sjekke meg når jeg skal dit 02.06. om jeg har kjent rett da.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 27. mai 2008 #4 Skrevet 27. mai 2008 Hm,nei jeg har ikke sjekket selv,og ikke vet jeg hvordan en moden livmortapp skal kjennes ut heller. Har jo en del uker igjen,så jeg håper jo ikke at den er moden enda uansett. Ser ikke noe galt i å undersøke seg selv,hvis en vet hva en holder på med. Når har du termin?
Sikkertforgammel Skrevet 27. mai 2008 Forfatter #5 Skrevet 27. mai 2008 En umoden kjennes ut omtrent som nesetippen, litt hard, en moden kjennes myk ut, omtrent som leppene, sa jm til meg.
Sikkertforgammel Skrevet 27. mai 2008 Forfatter #6 Skrevet 27. mai 2008 12 juni termin =) Glemte å skrive det...
elin og gutta;) Skrevet 27. mai 2008 #7 Skrevet 27. mai 2008 på besøk fra 2.tri..... er 24+5... på kontroll fredag så legen med innvendig ul at øvre delen av livmorhalsen var åpnet seg alt, men at de nederste 3 cm fortsatt var lukket.... nå kan jeg jo sjekke litt selv, om det føles mykere. skal på kontroll flere ganger i uka og holder meg helt i ro for å prøve å unngå prematur fødsel.... men en egenundersøkelse ser jeg intet galt i.... om jeg da ikke blir livredd om jeg kjenner forandringer da. er i tidligste laget med fødsel her...
Gjest Skrevet 27. mai 2008 #8 Skrevet 27. mai 2008 Termin rett rundt hjørnet nå. Klarer ikke å kjenne livmorhalsen, men kan faktisk kjenne barnet sitt hode! Artig
Sikkertforgammel Skrevet 27. mai 2008 Forfatter #9 Skrevet 27. mai 2008 Ja! Samme her. Kan kjenne hodet står rett innenfor liksom. Veldig surrealistisk :S
nomiha, lykkelig 3-barnsmor:) Skrevet 27. mai 2008 #10 Skrevet 27. mai 2008 Har forsøkt jeg også, men kommer ikke langt nok inn til å kjenne noe som helst... Er det best å stå eller ligge når man skal sjekke?
SuperMoM <3 Skrevet 27. mai 2008 #11 Skrevet 27. mai 2008 Kan også kjenne barnets hode,men aner ikke om jeg har modning eller ikke.. Jeg ringte dessuten føden (ja,jeg ringer og spør om de dummeste ting:p ) og spurde om det var mulig å kjenne om man var moden selv og da bare lo hun. Nei,var svaret jeg fikk:p det gikk ikke an å komme langt nok inn for å sjekke selv,og dessuten så tok det et par år med læring for å finne hva man lette etter.Så det gikk ikke sa ho da.. Så da venter jeg bare to uker til jordmor skal sjekke meg heller:p *ler*
Sikkertforgammel Skrevet 27. mai 2008 Forfatter #12 Skrevet 27. mai 2008 Sitte på huk er kanskje best? Det var det jeg gjorde hvertfall. Jeg har hørt at dersom livmorhalsen er umoden er den langt oppe, tilbakebøyd (var det det jeg leste en plass, mon tro...?) og når den myknes er det fordi babyen trykker hodet nedover mot den og den flates ut (da kommer den lenger ned visstnok) Jeg er INGEN ekspert på dette... Bare sier hva jeg kjente på meg selv da. Og hva jeg har lest/hørt. Arrester meg noen om jeg tar feil i det med livmortappens "leie" Lykke til med videre prøving da hehe...
Sikkertforgammel Skrevet 27. mai 2008 Forfatter #13 Skrevet 27. mai 2008 Å joda, det kan man nok kjenne selv du =) Hvis man er forklart hva man skal kjenne etter! Man kan også strippe seg selv, selv om INGEN anbefaler noen å gjøre dette såklart. (Det var et innlegg her for noen dager siden, der ei jm hadde sagt til ei gravid at å strippe seg selv var ikke farlig... Men hallo... Hvem TØR å sette i gang med sånt, uten å VITE hva de driver med???) Man må være trent for å gjøre det. Men man KAN, om man vil! Noen "når" inn. Kommer an på hvor lang skjede man har, og hvor langt ned livmorhalsen sitter. Noen har 2 cm lang, andre 5 cm. Det varierer endel. Men jeg skal til jm den 2.juni, og skal da høre om jeg har kjent rett, om hun kjenner det samme som jeg kjente =)
SuperMoM <3 Skrevet 27. mai 2008 #14 Skrevet 27. mai 2008 Hehe.. Bare sier det jordmora sa jeg:p Jeg aner i grunnen ikke.Kjente iallfall hodet inni der:p *ler* Var inne i uke 21 og da var livmor halsen 3,8cm så vet ikke hva den er nå. Jeg har rett og slett ingen anelse:p Hadde ikke hørt noe om dette da jeg gikk gravid første gangen. hehe.. Får ikke sjekka modning før om 2 uker jeg.Vil vite det nå jeg. hehe Du får jo informere om hvordan det går da:p Når tid har du termin forresten?
Sikkertforgammel Skrevet 27. mai 2008 Forfatter #15 Skrevet 27. mai 2008 Hehe, min jm sa at man kunne kjenne livmortappen selv, om man visste hva man skal kjenne etter og alt etter hvor lang skjeden er osv osv. Så forklarte hun meg hva de kjente etter, og hvordan det kjentes ut modent/umodent. Hun sa det ikke er farlig å kjenne etter selv, om man vil, bare man har rene hender og korte negler og er litt forsiktig. Bare 5 dager igjen for min del, så får jeg vite svar på det stoooore spørsmålet, hehe, moden eller umoden??? Men når det er sagt, modningen kan skje både fort og sakte, ingen garanti at man føder fortere om man er moden, eller at man vil gå over om man er umoden. Men det er nå i mine øyne bedre å gå lenge moden enn umoden hehe... =) Har termin 12 juni, og ja, skal oppdatere deg på hva slags "funn" jm gjorde, når jeg skal dit neste mandag=)
SuperMoM <3 Skrevet 28. mai 2008 #16 Skrevet 28. mai 2008 Aha.. Var jo bare ei jordmor jeg hørte med da,men ho hadde den meningen iallfall:p er vel forskjellig fra jordmor til jordmor dette også tenker jeg:) Jeg vil bare vite om modnings akupunkturen har noe virkning i grunnen:p skal settes i gang 18. juni om jeg er moden skjønner du:) Det blir da 1 uke før terminen min. Var ikke moden da jeg ble satt i gang 4 dager over tida sist gang,så vil ikke oppleve det igjen.hehe Du får gjøre det:p
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå