Anonym bruker Skrevet 27. mai 2008 #1 Skrevet 27. mai 2008 Jeg skal ut i et vikariat på 1 år-fra 1. august til 31. juli. Vi skal prøve på å bli gravide til høsten, men si at en evt. termin blir etter vikariatet er gått ut, minker foreldrepengene da? OG jeg får vel fullt med foreldrepenger selv om jeg ikke har fast stilling?
Guttemamma75 Skrevet 27. mai 2008 #2 Skrevet 27. mai 2008 Om foreldrepengene minker eller ikke kommer jo an på om du jobber eller ikke.. Om du har termin etter at vikariatet har gått ut og ikke har jobb kan du melde deg arbeidsledig og motta dagpenger som er 65% av vanlig lønn.. Foreldrepengene utregnes i utgangspunktet av de siste 4 ukene før permisjonen begynner, men når man har variabel inntekt kan man be om en gjennomsnittsberegning.. Ditt gjennomsnitt vil da bli litt lavere (avhengig av hvor lenge du går på dagpenger) enn om du var i jobb helt frem til permisjon. Det at du ikke har fast stilling har ingenting å si i forhold til hvor mye penger du får, så lenge du har jobbet 6 av 10 mnd før permisjonen begynner så har du krav på foreldrepenger.. Det beste for deg vil jo være å bli gravid fort slik at du kan gå rett fra jobb og ut i permisjon, men det er jo ikke sånt man alltid har kontroll over.. Alternativene dersom termin er etter at vikariatet er ferdig er å finne en ny jobb, melde seg arbeidsledig eller gå ut i permisjon tidlig (kan gå ut i inntil 12 uker før termin - men da mister du tid med babyen etterpå..)
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2008 #3 Skrevet 27. mai 2008 Takk for svar! Ja, planen er at jeg skal gå rett fra jobb til permisjon, men er ikke alltid lett å planlegge det som du sier =) Men det hadde vært den ideelle situasjonen. Går ut i arbeid som lærer, og får dermed fast inntekt hele skoleåret. Og med 52 uker permisjon er jeg arbeidsklar til skoleåret etter igjen =) Og mini blir i tillegg 1 år i august, så det har klaffet bra til nå mht studiene, permisjonstid og jobbstart ;-) Lykke til med junigutten =)
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2008 #6 Skrevet 27. mai 2008 Nydelig jente du har :-) Moro dere planlegger nr. 2 Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå