Gå til innhold

Måle størelse på baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 35 dager igjen til termin, men har fortsatt ikke fått høre noe om størrelsen på baby (vekt, lengde o.l.) på NOEN undersøkelser... Er det vanlig å ikke si noe om det med mindre det er spesielle forhold, eller må an spørre om å få de svarene spesifikt? Jeg har ingen anelse om baby er stor eller liten, har bare fått indikasjon på at måling over hodet og mage var OK på forrige UL (i uke 24)....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I min første graviditet viste jeg ikke noe om størrelse. I nummer to ble jeg sendt på ul rundt uke 35 pga avik i kurven på skjema. Og nå skal jeg på ul for kontroll av vekst når jeg er 36 uker, for jeg får store barn. Men hvis du lurer så kan du spørre jordmor:)

Skrevet

Hei, jeg tror ikke det er vanlig å måle størrelsen. Dersom symfysemålet indikerer stort/lite barn, får du noen ganger henvisning til UL. Med min første hadde jeg veldig høyt sf-mål, men ble ikke målt med ul. Likevel mente de han ville være godt over 4 kg. Han ble født på termindagen og veide 3,3 kg. Også denne gangen har jeg høyt sf-mål, men ul-målinger over 2 måneder viser en liten snuppe, som ligger litt under gjennomsnittet. Endelig fødselsvekt synes de er vanskelig å si noe om, enda de da har målt mange ganger og jeg er i uke 36. Det er altså ingen grunn til bekymring :-)

Skrevet

Så lenge alt ser ok ut på jordmorkontrollene dine er det ingen grunn til å gjøre en vekstestimering. Så bare slapp av, babyen din er nok helt gjennomsnittlig lang og tung slik de skal være:-D

Skrevet

Hvis du har en erfaren jordmor kan det hende hun kan svare deg på om barnet er lite eller stort. Min kjente at barnet var lite da hun kjente på magen min. (Fikk bekreftet dette på vekst estimering på sykehuset) Man får jo selvfølgelig ikke noen nøyaktig størrelse, men hun kan nok svare på om barnet er lite eller stort.

Skrevet

hehe ville ikke stolt på at jordmor kan kjenne str på babyen. Hadde en dreven jm da jeg ventet nr 2. Jeg hadde liten mage, ikke større enn nr 1 som var nesten 2,9 til termin. 5 dager før jeg fødte, sa hun at denne ikke ble over 3,2 kg. Han ble over 4,3 kg. Da jeg ringte etter å ha født, lurte hun på hvor jeg hadde gjemt denne.

Jeg har kjent at jeg har båret store barn de to gangene jeg har gjort d ( venter min nr 6), fordi jeg bærer ungene langt inn, og får veldig trykk på rygg og bekken. Vanskelig å forklare, men jeg kjenner forskjell.

Skrevet

Sf mål trenger ikke si så mye om størrelsen på babyen, mitt ligger laaangt over det grønne feltet, babyen er relativt stor, men ikke så stor, det skyldes veldig mye fostervann.

Skrevet

Takk for fine svar:) Jeg skal spørre JM neste gang, så får jeg vel et svar, for jeg har på følelsen at lillegutt ikke er så liten alikevel:p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...