ojoj, NÅ er det liv i leiren!! Skrevet 26. mai 2008 #1 Skrevet 26. mai 2008 det var snakk om en jobb som jeg og denne personen også har søkt på (flere ledige stillinger) så sa hun med en sur tone at jeg kom til å få jobben fordi jeg var norsk (hun er utenlandsk) så snakket vi lit mere, og det viste seg at hun hadde ingen cv, og ingen referanser, hvor jeg derimot (uten at jeg sa det) har en lang cv, og gode referanser. så om jeg får den jobben da, er det no f... meg ikke fordi jeg er hvit!! og om hun ikke får den er det f... meg ikke fordi hun er mørk/eller har et ikke norskt navn skal en arbeidsgiver velge mellom oss to, og legger cv, referanse osv ved siden av hverandre er det klart at jeg ville sett mest interesang ut, og om de hadde tilkaldt oss på intervju, tviler jeg hun med den negative og bitre holdningen der hadde gjort noe bedre inntrykk enn hva jeg med min positive stå-på-og-jobb holdning ville gjort. hadde jeg fått jobben og ikke hun, er det FA.... meg ikke pga min og hennes hudfarge.. aaaaaaaa........rrrrrrrrr.......ggggggggg.hhhhhhh!!!! så sur jeg kjenner at jeg ble av det der
ojoj, NÅ er det liv i leiren!! Skrevet 26. mai 2008 Forfatter #2 Skrevet 26. mai 2008 ... VET det ikke skrives interesang.... bare kom ikke på hvordan det skrives.. hehe, ser bra ut i denne sammenhengen.. hehe
Northernlights Skrevet 27. mai 2008 #3 Skrevet 27. mai 2008 Mulig jeg har vært utsatt for altfor mye sol i dag, men jeg forsto ikke helt hva du mente.....? :o/
Småfolk Skrevet 27. mai 2008 #4 Skrevet 27. mai 2008 Hun tenker på omvendt rasisme. Den andre mener at om hun ikke får jobben er det fordi hun ikke har norsk bakgrunn. Må si meg enig med HI. Det er ganske irriterende å sitte der å vite at man faktisk er bedre kvalifisert og så få slengt til seg at den eneste grunnen til at man muligens får jobben er fordi en er etnisk norsk. Ja, det er en form for rasisme. Ikke bare etnisk norske som er rasister her i dette landet - men det får man jo ikke lov å si høyt - for da er man jo rasist... :-\
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 27. mai 2008 #5 Skrevet 27. mai 2008 Forstår deg godt, jeg. Vi kunne nok blitt beskyldt for å være rasister på jobb også, da vi ikke tok inn noen av damene med utenlandsk navn på intervju, men det var av den enkle årsak at ingen av dem hadde skikkelig cv og heller ikke klarte å skrive en skikkelig søknad på norsk (verken språklig eller feks stor bokstav etter punktum). Det funker dårlig i en jobb hvor man må skrive endel. Men jeg tipper de følte seg dårlig behandlet også, dessverre.
Tokatter_USA Skrevet 27. mai 2008 #6 Skrevet 27. mai 2008 Siden du nå har opplevd rasisme, kanskje du nå kan sette deg inn i hvordan det er å oppleve rasisme hver dag. Er det rart noen som tilhører en etnisk minoritet blir bitre og sure (du ble jo veldig sur etter din ene opplevelse)?
Gjest Skrevet 27. mai 2008 #7 Skrevet 27. mai 2008 Jeg skjønner din irritasjon ja.... Skulle bare mangle at den med de beste kvalifikasjonene får jobben. Skjønner hvis noen blir forbigått på tross av at det er bedre kvalifisert ( det skjer nemlig fortsatt) pga kjønn, etnisitet ol. at det er urettferdig og bittert, men de kan ikke forvente at de skal få jobben hvis de ikke har de rette kvalifikasjonene/ eller stiller bak noen med lengre erfaring og bedre referanser som i tillegg er kvalifisert.
ojoj, NÅ er det liv i leiren!! Skrevet 27. mai 2008 Forfatter #8 Skrevet 27. mai 2008 hei Tokatter_USA jo, jeg klarer veldig godt å sette meg inn i deres situasjoner, selv uten slike opplevelser. Har jobbet med flyktninger i mange år, og har alltid hatt utenlandske i min omgangskrets, folk fra hele verden, afrika, midtøsten, østen, og "midtblokkland" (eller hva jeg skal kalle det) og er ikke rasist. Denne damen har jeg kjendt i et halvt år ca, og det kan jo være at pga min inkluderende holdning til utenlandske mennesker var noe av grunnen til at hun følte hun kunne si det hun gjorde. Hun mente det nok absolutt ikke rasistisk, det så jeg på måten hun snakket på, men det overrasket meg at hun ikke kunne se det selv, at de tingene hun sa, opplevdes veldig urettferdig for meg. Samtidig som jeg ble lei meg på hennes vegne, for hun fremsto som veldig bitter og hadde en holdning som sa at hun ikke kommer til å få jobb der, eller noen andre steder, og det vil ikke hjelpe henne det spor å ha en sånn holdning. Jeg snakket med henne om referanser, og sa at det var kanskje det aller viktigste, så det måtte hun prøve å få tak i. Og sa hun måtte ringe til denne ene personen som hun sa hun hadde jobbet for, og få nr dit og legge det ved søknaden. Hun virket å synes at det var en umulig sak, og det er litt det jeg mener med at holdningen hennes ikke hjelper henne stort. Jeg føler jeg hjalp henne godt på vei, og irritasjonen min holdt jeg for meg selv og prøvde å være oppmuntrende og motiverende for henne. har sett mange av vennene mine bli utsatt for rasisme, og det er så jævli urettferdig! hudfarge er så forbannet uvesentlig, det er alt det andre som teller, men det gjelder jo selvsagt begge veier! om man er hvit eller mørk!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå