Januarbaby2014 Skrevet 26. mai 2008 #1 Skrevet 26. mai 2008 Hei. Dattera mi er døv, og vi har dermed søkt om hjelpestønad, lurer på hvilken sats i hjelpestønad dere andre i samme situasjon har fått!? Hun har forresten fått operert inn CI... Hvis det er noen her som har barn med CI som vil fortelle litt om hvordan den første tiden etter lyd-påsetting er, så er jeg veldig interessert i å høre om det! Er veldig spent på hvordan det skal gå, skal snart sette på lyden nå! =)
C@milla *EMIL* Skrevet 26. mai 2008 #2 Skrevet 26. mai 2008 Hei ) har ikke helt svar på spørsmåla dine, men er litt nysjerrig.. Hva er hjelpestønad egentlig? Noe i samme retning som grunnstønad? Jeg er tunghørt/døv med CI operasjon i vente..(om noen år antar jeg, med den tida dette tar..) Har jo hørt om veldig mange ulike reaksjoner. Barn som kan begynne å dunke mye i vegger og gulv - mye lyd i forhold til lite før. Er hun helt døv, så blir det nok litt rart å høre lyder ja:o) Forstår spenninga da. Som voksne sier, så kan det være veldig vanskelig å vite hva en registrerer av lyder når en har vært uten lyd tidligere. Uansett, lykke til.
Januarbaby2014 Skrevet 26. mai 2008 Forfatter #3 Skrevet 26. mai 2008 Hei! =) Grunnstønad får man for å dekke øknomiske utgifter, mens hjelpestønad for man som en slags kompensasjon (hvis jeg kan kalle det for det) for at man må bruke ekstra mye tid på barnet pga. barnets funksjonshemming. Hvorfor tar det så lang tid før du får CI? Er det andre regler for voksne? Det gikk ikke mange måneder før vi søkte om CI og fram til hun fikk operasjonen. Håper for din del at det ikke tar all for lang tid fram til du får operasjonen! =) Hvor mye kan du høre? Eller hører du noe i det hele tatt? Blir veldig spennende å få på lyden ja, er bare 1 uke igjen nå!! =) Tror nok hun kommer til å bli veldig skremt, hun har det jo så stille å fredelig rundt seg nå, tror hun liker det godt sånt!
Fuglehjertet Skrevet 26. mai 2008 #4 Skrevet 26. mai 2008 Hvis du går på nav.no og søker på hjelpestønad finner du endel informasjon der, men ikke nødvendigvis akkurat om du får vanlig eller forhøyet hjelpestønad, det er vel en vurderingssak i hvert tilfelle.
Januarbaby2014 Skrevet 27. mai 2008 Forfatter #5 Skrevet 27. mai 2008 Hei. Vet at vi har rett på forhøyet hjelpestønad, men det virker som om folk har fått forskjellige satser selv om de er i den samme situasjonen. Det kunne derfor vært litt interessant å høre hvilken sats andre fikk - og eventuelt hvorfor. =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå