Gjest Skrevet 26. mai 2008 #1 Skrevet 26. mai 2008 Og ja, sån generaliserende greier - og fordomsfulle greier. Alt i alt - kjør på, ingen hemninger!
Gjest Sekretøsa Skrevet 26. mai 2008 #2 Skrevet 26. mai 2008 Jeg er jo akk så ung selv, så jeg får klappe igjen!
Gjest -<<- Skrevet 26. mai 2008 #3 Skrevet 26. mai 2008 At de fleste hadde hatt godt av noen år til på rævva før de reproduserte seg. Meg selv inkludert, strengt tatt. Og det er virkelig bare flaks om man fortsatt har det bra i et forhold man inngikk i tenåra ti år senere.
prekæs Skrevet 26. mai 2008 #4 Skrevet 26. mai 2008 jeg bare kopierer svaret til pila her:) På alle punkter. I andre ekteskap
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 26. mai 2008 #5 Skrevet 26. mai 2008 Hva kan jeg si? Pila har rett. Unge mødre er .. unge. Det er deres styrke og deres svakhet.Og visdom kommer med åra.
Willemo Skrevet 26. mai 2008 #6 Skrevet 26. mai 2008 Ingen generalsering her. Man kan være egnet og uegnet uavhengig av alder. Men sånn generelt siden du ber, tror det kan være hensiktsmessig med någet livserfaring før man kjører på. Selv var jeg relativt ung førstegangs, betydelig eldre nå, er nok anderledes som mor nå,men det trenger ikke nødvendigvis være positivt vinkla.
Gjest Skrevet 26. mai 2008 #7 Skrevet 26. mai 2008 Å være ung mamma tror jeg både har sine fordeler og ulemper. Det har å være eldre mamma også. Det kommer an på hva du mener med ung også. Jeg tror de aller aller fleste 16åringer ikke har det som skal til for å være en skikkelig mamma. Og også majoriteten av 18åringer. Men det er vel slik at når man først blir mamma så tidlig, så må man rett og slett bli voksen grasalt fult, og jeg tror så unge mødre vil møte mye mer motgang og må omstille seg veldig mye mer en en kvinne på 25-30. Når jeg leser om 16åringer som bevist prøver å bli gravid, tenker jeg at det er usansylig tåpelig, og at de ikke er klar i et heletatt. Der finnes selvsagt 16åringer (og dog veldig få) som muligens er voksne nok, og ansvarsfulle nok til å bli mødre- men desverre tror jeg ikke det er disse som bevist tar valget om å bli mamma i den alderen..
Synne&TheTerminator Skrevet 26. mai 2008 #9 Skrevet 26. mai 2008 Vel, jeg ble mamma en uke før jeg fylte 16, så jeg er jo blandt de yngste. Å være mor så ung har som sakt oppenfor dine fordeler og ulemper. Livserfaringen er ikke på topp akkurat, men den kommer den og vel.. jeg personlig syntes ikke at det å bli så ung mamma ikke har vært noe vanskelig, ja, det er tøft til tider når man har en pottasur ung som ikke vet hva h*n vil, men det er jeg nokså sikker på at det ikke er bare noe unge mødre opplever! Men at 16 åringer planlegger barn er noe jeg reagerer sterkt på egentlig. En ting er når man ble gravid uplanlagt, men å planlegge? Føler egentlig at det er et tegn på umodenhet. jeg hadde gjort MYYYE for å kunne vært i 20 årene, utdannet, ektamann, en audi og et fint hjem. Hadde jeg kunne gjort alt omigjen, så hadde jeg passet bedre på, å heller fått barnet 10 år senere. Men sånn blir det nok ikke, å jeg er ofte glad for at det ble sånn som det ble, er veldig fornøyd med livet mitt! Og sønnen min selvfølgelig!=) Det man ikke dør av blir man sterkere av;-) '
T**** mamma:) Skrevet 26. mai 2008 #10 Skrevet 26. mai 2008 Må bare begynne med å si at det er det er like stor variasjon på kvaliteten blandt unge mødre som det er blandt eldre mødre. Og da regner jeg ikke med de unge mødrene som ennå er barn selv. Å få sitt første barn er like fantastisk og skummelt når du er 30 som når du er 20. Uansett hvor mye mer livserfaring du gjerne har som 30 åring. Alle begynner på start streken, og alle lærer og feiler med sitt første barn. Selv er jeg bare en 88 modell og vår lille skatt var ikke helt planlagt. Hadde alt gått som det skulle hadde vi gjort ferdig studiene våre først, for så å eventuelt planlegge en familieforøkelse. Vi hadde rukket å være bare oss to i 3 år før Tiril kom til verden, så jeg kan heldigvis si at jeg har fått mitt første barn sammen med en jeg VIL tilbringe resten av livet sammen med, ikke bare den første og beste. Morsinstinktet er ikke noe som magisk dukker opp den dagen du fyller 30, du trenger ikke eget hus og ny familiebil for at barnet ditt skal ha det godt og det å bare være 20år er absolutt ingen hindring for å være en fantastisk god mor!!
FletteMette&DenLangeMelkeveien Skrevet 26. mai 2008 #11 Skrevet 26. mai 2008 Jeg er så pur ung at jeg nok ikke kan uttale meg, og litt for beruset...
Northernlights Skrevet 27. mai 2008 #12 Skrevet 27. mai 2008 Greit å vente, men kommer det en unge, så er de fleste unge damer skikka til motherhood. Meg inkludert. Ekteskapet med min første mann (innledet som 17 åring( hadde holdt,det. Hadde han holdt snoppen for meg selv...
Gjest Skrevet 27. mai 2008 #13 Skrevet 27. mai 2008 Var bare 19år og en unge selv for å være ærlig da jeg ble mor. Tok ansvar og har vel gjort en hel grei jobb, men merker at jeg har en helt annen ro og er en mye bedre mor nå 10år senere. Litt "visdom" og annet persektiv på livet gjør seg. Har sagt rett ut til mine søsken og kusiner at de bør vente med barn til de er godt oppe i 20åra. Blir jeg bestemor "for tidlig" så kommer jeg nok til å grine en elv også...selv om jeg vil støtte ungene mine uansett hva de skulle velge....Barn bør IKKE få barn, PUNKTUM!
SexyLubben =D Skrevet 27. mai 2008 #14 Skrevet 27. mai 2008 Unge mødre... Får bakoversveis av mange, men får det av like mange eldre mødre... De aller fleste er fantastiske mødre! *Og da klapper jeg meg selv på skulderen* Og jeg er veldig glad for at mitt barn kan få oppleve det som jeg gjorde med "unge" besteforeldre.
Tokatter_USA Skrevet 27. mai 2008 #15 Skrevet 27. mai 2008 Jeg har faktisk INGEN generelle meninger om unge mødre. Hvis jeg gjør meg opp noen mening om mødre i det hele tatt, er det etter at jeg har truffet dem. Helt sant! Jeg har aldri hatt noen tanker om hvilken alder man er best eller verst mor i.
ragna Skrevet 27. mai 2008 #16 Skrevet 27. mai 2008 vel, det er jo mange aspekter av å være ung? når er man ung? jeg ble kalt ung da jeg ble gravid som 22-åring. var jeg ung da? jeg ser også på en 40-åring som ung. en 60-åring som voksen. en 80-åring som middelaldrende. en 100-åring som gammel.
Regnbuens barn™ . Skrevet 27. mai 2008 #17 Skrevet 27. mai 2008 Tja, jeg tror det jeg legger mest merke til med særlig umodne mødre er trangen for å fortsette med livet sitt som før de fikk barn, drar på byen hver helg og dumper ungene hos besteforeldre, jeg kjenner dessverre flere venninner som faktisk ikke er så unge, men umodne- de var rundt 24 år da de ble mødre og er nå 26/27år og den umodenheten de viser som mødre er lei, jeg blir trist når jeg ser mødre prioriterer slik, ung eller gammel.. det er modenhetsnivået det kommer an på. Morsfølelse er ikke aldersbetinget... =)
Gjest Skrevet 27. mai 2008 #18 Skrevet 27. mai 2008 En 40åring er voksen, og en 60 middelaldrende og 80åring er faktisk gammel...de fleste 100åringer er daue.. Liten rettelse ;-)
ragna Skrevet 27. mai 2008 #19 Skrevet 27. mai 2008 en førtiåring er da langt fra voksen?? hva med 40-års krisen? (helst menn som opplever den) hvor de går tilbake til ungdommen? samme fenomenet finner man i 60-års alderen. de fleste 100-åringer er ikke daue? i så fall må slekta mi være av den seiglivede. jeg kjenner en 100-åring som hoppet i fallskjerm
Cat.68 Skrevet 27. mai 2008 #20 Skrevet 27. mai 2008 Jeg baserer mine åsiker om mødre grunleggende etter deres omsorgsevne ikke etter alder.
Pimmini Skrevet 27. mai 2008 #21 Skrevet 27. mai 2008 Unge mødre kan være både og.... Dessverre er det mye negativt rundt de jeg kjenner/vet om (mødrehjem, barnevernet, narkotika, fyll, ingen jobb, ingen utdannelse osv osv)! Det værste er når man planlegger barn i en alder av under 18 år!!! Bare det vitner jo om at man overhode ikke er klar for foreldrerollen.... Finnes selvsagt også eksempler på unge mødre som har klart rollen kjempe bra!!! Men det er dessverre lettere å se/merke seg de motsatte tilfellene.....
Mamsen87 :) Skrevet 27. mai 2008 #22 Skrevet 27. mai 2008 Jeg er ung mor selv.. Men hvorfor skal vi ta dette opp en gang til?! Alle begynner vel og bli lei dette nå? En ung mor kan være en like god mor som en gammel mor. Og en gammel mor kan være en like dårlig mor som en ung mor. Alder har da ingenting og si på om man er en god mor eller ikke. Er så lei dette her! Argh!!
Gjest -<<- Skrevet 27. mai 2008 #23 Skrevet 27. mai 2008 Det synes jeg er en tullete påstand. Alder har noe å si på modenhet hos de aller fleste, og modenhet har igjen noe å si på omsorgsevne og ikke minst evnen til å prioritere andres behov. Nei, det betyr selvsagt ikke at alle på 35 er modne og gode på omsorg eller at ingen på 18 er det, men skal man generalisere så er sannsynligheten så avgjort større for en viss modenhet hos henne på femogtredve.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå