Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva i all verden? ny kjole? ny frisyre? ny bukse? anlagt skjegg? hmmmm, jeg klarer ikke helt å se hva det er som er så annerledes..vent litt..nå ser jeg det - nytt navn!! hm??

jeg har sommerferie! åh gubbanoa som jeg har sommerferie! det har du også! så driver du å lager suppe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

åhåi, fikk akkuratt med meg hva fortsettelsen av lillelord heter, si meg, hvilke av bøkene kommer først? si at det er "vi har ham nå". det ilte litt når jeg leste navnet. derfor, åhåi. guttungen blir nazist? *vil ikke vite men vil vite allikevel* hvorfor skrives det ikke like ilende bøker lengre? og du, har du lest innsirkling?

Gjest Rabarbra Millicent
Skrevet

Kommer ikke inn og får endra tilbake, men på den annen side var det jo egentlig litt stilig også, hele meg i et nøtteskall, mat, heklekjoler og kjerringtakter (Millicent er så inderlig kjerring).

Har ikke fått tak i noe å lage suppe av - har ingen venner som ikke bor like teit som meg rabarbramessig... Men skal sjekke på ica i morra, ja!

Arghhh- hvilken kom først....

Gjest Rabarbra Millicent
Skrevet

Nei, hva er Innsirkling?

Skrevet

hm, tror du rabarbra holder seg i posten? i så fall kan jeg sende en hel haug din vei. her råtner de bort. jeg får det for meg med kopp og sukker en gang i blant, men desverre altfor sjeldent. trist å se godteriet visne hen. men som sagt, er det mulig kan jeg sende deg ;)

Gjest Rabarbra Millicent
Skrevet

Ũåååh, det hadde vel vært stas! Men lager du ikke suppe som kan stå kald i kjøleskapet og være isnende god å drikke? Grøt med fløte på? Kake? Nammerabarbra...

Skrevet

innsirkling av karl frode tiller (fritt gjenfortalt)

aner ikke hvordan den er, har ikke lest enda, men den er notert på sommerens leseliste, etter iherdig anbefalelse (og delvis tvang) fra læreren's side.

Gjest Rabarbra Millicent
Skrevet

Hm, ukjent bok for meg, si fra når du har lest!

Hva med Levi Henriksen, leser du ham? Leste Babylon Badlands nå i vår, stort som alt han har skrevet. Og Per Petterson.

Skrevet

liker den best som den ble født jeg; natural. eller hva det heter. klarer ikke konsistensen av myk rabarbra, er snodig på det viset, ei heller ananas eller epler i myk form.

Skrevet

har du lest boka det er snakk om? æsj, nå ble jeg litt skuffet på forhånd.

Skrevet

du kan være sikker på at jeg skriker ut når den er lest. Levi Henriksen? jeg skjemmes, men jeg har aldri hørt om han? ei heller petterson, tror jeg.

Gjest Rabarbra Millicent
Skrevet

Nå gråter Millicent for deg og rister på permanentkrøllene, tenk alt du går glipp av.. Apple crumble, rabarbrapai med krem...

Skrevet

Jah, men derigjen - jeg liker ikke forfatteren i seg selv. Dessuten finner jeg det slitsomt å lese nynorsk. Kanskje du liker den!

Gjest Rabarbra Millicent
Skrevet

Men var det han som skreiv den andre også? Fanken og, jeg er presenil, men det var ei bok jeg veit jeg har i hylla men ikke finner... med ei naken jente utapå, altfor ung, .. Nei det var Knausgård. Sorry. Trekker meg stille ut og furter. Men Knausgård var også drita kjedelig.

Skrevet

slitsomt å lese nynorsk? nesj, hvorfor det i grunnen? skriftspråket nynorsk ligger jo i alle dialekter her til lands, så hvorfor det skulle være vanskeligere å lese på et språk som ligger så nært vårt eget talemål i forhold til dansk (som bokmål jo er) skjønner jeg ikke.

kanskje jeg liker den, en sjangs skal den i hvert fall få.

Gjest Rabarbra Millicent
Skrevet

Levi Henriksen har skrevet noveller og romaner, Snø skal falle over snø som har falt, og Ned Ned Ned, og denne. Bygda, folka og våre små liv.

Per Pettersons beste er Ut og stjæle hester, synes jeg. Har Til Sibir også, men den betok meg ikke.

Skrevet

jeg vet jeg vet, har flere venninner som gråter for meg/over meg når jeg ikke vil smake på deres nybakte eplekake med kanel-iskrem. det høres vanvittig godt ut, men seriøst, det fremkaller brekninger bare å tenke på mykt eple. for ikke å snakke om ananas på boks. blærk.

men kanskje jeg blir voksen en dag jeg også?

Skrevet

Knausgård kjenner jeg ikke - men jeg liker ikke Tiller.

Og ja, slitsomt å lese nynorsk - VELDIG slitsomt. Nemlig derfor jeg aldri leser bøker på nynorsk. Fordi det er et så unaturlig skriftsspråk for meg, og jeg må tenke meg om flere ganger før jeg helt catcher hva ordene skal bety - og det blir så feil for meg. Jeg er ikke kjent med spesielt mange dialekter heller. Jeg snakker som jeg skriver - og sånnsett er bokmål fint, for der forstår jeg hvert ord - siden jeg snakker sånn bokmålaktig.

Skrevet

oj, unnskyld, du snakker opprinnelig ikke norsk? kan kanskje forstå det bedre da. men lell, du snakker oslo-dialekt? storparten av nynorsken stammer derifra. det er vel egentlig rent få i oslo som snakker på bokmåls-form? du tilhører unntaket.

Skrevet

Jeg snakker vel opprinnelig norsk - i den grad at jeg lærte det samtidig som jeg lærte meg andre språk - men at det ikke har det vært det mest fremtredende i livet mitt før de senere år, om vi kan si det sånn.

Mulig at store deler av nynorsk stammer herfra, men det fungerer bare ikke for meg. Jeg klarer ikke å forstå logikken i det - og det er slitsomt å lese det bare. Er så unaturlig.

Jeg tror de fleste fra Oslo snakker som de skriver? Det gjør igrunn alle jeg kjenner...?

Skrevet

men det er jo egentlig ingen logikk i det, men for å kunne skjønne det tror jeg at det er et krav at man har sånn noenlunde peiling på hvordan de snakker i resten av landet (ikke svære krav, men bare at man vet at i bergen snakker man bergensk og der har man skarre R osv, bare sånn småpottel) så vil du se at nynorsk bare drar en felleslinje gjennom alle dialektene.

men da må du/dere være blant de peneste av de pent - snakkende? de aller fleste snakker vel mer som olsenbanden type ting?

vil du værra med meg hjem - mens på bokmål; vil du være med meg hjem.

hm, kremt, ikke akkuratt flink på oslo-dialekt.

dere sier vel også sola, med tykk l? på bokmål blir det solen uten tykk l.

Skrevet

lillelord er en syk syk syk syk bok! (triologi? om jeg ikke husker feil)

jeg vet om han blir nazist eller ei *'ædabæda*

forøvrig så ser jeg ikke hva som er så fantastisk med lillelord.

Skrevet

lillelord er fantastisk fantastisk fantastisk. den burde være obligatorisk lesing for alle som er født. den burde leses i 16-års alderen, deretter i 30-års alderen, og så i 60-års alderen.

hvorfor den er fantastisk? fordi den er samfunnet i ett glassegg, og fordi den besrkiver på en helt genial måte hvordan det er så stå utforbi glassegget, å stride med følelsen av å ha lyst å komme inn i egget, men allikevel ikke ha lyst når det kommer til stykket. den beskriver samfunnets trang til det overfladiske, til alt det som ikke er farlig og som kan vekke litt refleksjon overfor andres situasjon. alle må være like, hvis ikke er du unormal. alle må tenke likt, hvis ikke er du rar. ingen må leke med tanker om at ting ikke behøver å være slik de gir uttrykk for å være, da er du spedalsk og ingen vil leke med deg. man må sette alt inn for å gjøre andre til lags, man må legge lokk på alle individuelle følelser som ikke bør snakkes om. man skal iallefall ikke snakke om selvmord, selv om personen som tok selvmord er din egen far. man må hysje det ned så godt en bare kan, slik at samfunnet kan glemme, sånn at alt kan gå tilbake til det normale igjen.

så sitter vi og klør oss i hodet over at det finnes folk som har psykisk sykdom. hvorfor det liksom? vi lever jo i et perfekt samfunn.

vi har ham nå står det i slutten av første bok - hvorfor? fordi glassegget endelig har ham.

Skrevet

Altså, jeg har jo en viss peiling på hvordan de snakker i resten av landet - siden jeg ikke er helt lukket ut fra virkeligheten, men jeg får det ikke til å falle meg naturlig uansett. Det er litt på samme måte som at jeg blir oppgitt når folk skriver dialekt - jeg kan forstå det men det er slitsomt.

Hehe, kan ikke si jeg er spesielt kjent med Olsenbandentypesnakken - men det kan godt hende. Jeg kjenner igrunn ingen som sier værra osv. (hører det heller sjeldent ute også, for den del...) - men det forekommer jo - kan sikkert si det på tull også. Men naturlig ville jeg sagt; vil du være med meg hjem?

Jeg sier solen, uten tykk l - men jeg vet også at sola brukes - avhenger litt av hvor i Oslo man bor. Men de fleste jeg kjenner snakker jo ikke så bredt, og ganske rett ut av boken, altså...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...