piano♫ Skrevet 26. mai 2008 #1 Skrevet 26. mai 2008 http://www.ks.no/templates/Page.aspx?id=50305 og http://www.utdanningsforbundet.no/UdfTemplates/Page____62826.aspx
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 26. mai 2008 #2 Skrevet 26. mai 2008 Fint for meg som lektor at vi får 10% lønnsøke, men de fleste er ikke lektorer. De fleste er adjunkter og de har bare fått et løft på 4,59% Så KS kan ikke fly omkring og si at de har gitt ett godt tilbud når de øker lønna til ufaglærte og fagarbeidere (fagbrev) mer enn hva de øker lønna til adjunkten. Det de viser i praksis da er at utdanning ikke lønner seg. http://www.utdanningsforbundet.no/UdfTemplates/Page____62826.aspx Last ned lønnssatsene fra høyre side der så ser du hva som er problemet.
piano♫ Skrevet 26. mai 2008 Forfatter #3 Skrevet 26. mai 2008 Jeg er helt enig med deg. Det bare fascinerer meg hvordan det går an å vinkle en sak så innmari forskjellig. Dreiv og kikka på lønnsoppgjøret og forvilla meg inn på KS sin forherligelse - de skjønner jo ikke hvordan vi kunne takke nei til et så fantastisk tilbud. Som adjunkt med tilleggsutdanning hopper jeg ikke i taket, og er klar for å streike om jeg blir tatt ut.
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 26. mai 2008 #4 Skrevet 26. mai 2008 Poenget er jo at man må stimulere til økt utdanningsnivå i skolen. Og det gjør man ikke ved å heve lønningene til de med tre og fire års utdanning på bekostning av de med høyere utdanning. Det er pga ting som dette jeg er medlem i lektorlaget. Ja, bedre lønn for førskolelærere og barneskolelærere er viktig. Men er det rett at lektorer som har fått et godt oppgjør skal streike for at det skal lønne seg mindre med lang utdanning?
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 26. mai 2008 #5 Skrevet 26. mai 2008 Solidaritet. Sammen er vi sterke. Rett og rett. Mente jeg det var så feil, ville jeg sikkert ikke vært medlem av utdanningsforbundet mer? Og problemet er ikke at lektorene øker mest, problemet er at de uten høyere utdanning øker mest. Til og med mer enn deg som har godtatt oppgjøret. Dessuten synes jeg akademikerne (som er din hovedorganisasjon) fremstår som tåpelige i dette oppgjøret. De godtar, men er ute og syter over hvor dårlig oppgjøret er før papiret er signert. Om de er så misfornøyde hadde de hatt en glimrende sjanse til å markere seg sammen med oss nå. Dessuten fremstår lektorlaget som så konservative og stive at jeg heller står uten organisasjon enn å melde meg inn der. Ikke alle lektorer som har hovedfag i realfag.
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 27. mai 2008 #6 Skrevet 27. mai 2008 Hvilke andre øker mer enn 10%? Det er jeg nysgjerrig på... Og jeg synes også de er ganske konservative og stive. Nettopp derfor må vi kollektiv melde oss inn og overta sjappa sånn at vi får en organisasjon som faktisk kjemper for oss. Og jeg tror ikke det er sånn at sammen er vi sterke. Ikke så lenge de forskjellige gruppene i forbundet er så ulike som de er. Jeg tror det er litt mer sånn jo flere kokker jo mere søl i utdanningsforbundet.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 27. mai 2008 #7 Skrevet 27. mai 2008 På skolen hos oss omtales lektorlaget som svikere. De som bare vil mele sin egen kake, og ikke dra det store tunge lasset. Og du går ikke opp 10 prosent i lønn, i såfall har du lært å regne av KS. De har regnet inn både oppgjøret fra sist år (da fikk vi 9700 fra og med mai 2008) samt neste års oppgjør. Uten disse 9700 har du fått et tillegg på 6,33 prosent mens fagarbeiderne i skolen med utdanning tilsvarende fagbrev har fått 6,01. Er du fortsatt godt fornøyd med løftet du har fått? Synes du helt innerst i hjertet at du har fått godt betalt for de årene du har mer på skole enn den som gikk to år vgs og to år lærling? Er du fornøyd med å ha et forbund som tåkelegger tall for at det skal se pent ut?
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 27. mai 2008 #8 Skrevet 27. mai 2008 Og forresten, du får ikke noen økning i lønn før alle er enige. For tariffen er felles samme faen hvilket forbund du hører til. Så du får pent vente til vi er ferdige med å streike. Og så får vi se hva som ligger i potten da.
lilja70 Skrevet 27. mai 2008 #9 Skrevet 27. mai 2008 *klapperforlektorDopplermedtillegg* Dessuten får andre utdannede grupper så lite som 3.2, fysio-, sykepl., m.fl. Adjunkter får 4.5, adj. m/ tillegg 5.5, kun nyutdannede lektorer og lektorer med mer enn ti års ansienitet som bikker 6%, fatter ikke hvorfor ingen ser dette? Og det er altså en UNIO-streik, ALLE fagforbunda som er noe å bry seg med, ikke bare utdanningsforbundet.
piano♫ Skrevet 28. mai 2008 Forfatter #10 Skrevet 28. mai 2008 Veldig enig med lektor Doppler med tillegg. Det er snakk om å stå sammen her. Leste et eksempel. En sykepleier med minst tre års høyskoleutdanning og sju års ansiennitet vil (slik som forslaget står nå) tjene mindre enn en hjelpepleier uten høyskoleutdanning med ti års ansiennitet. Nevnte jeg studielånet på rundt 200 000? Vil da utdanning lønne seg?
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 28. mai 2008 #11 Skrevet 28. mai 2008 Greit at man skal stå sammen og solidraitet og det der. Min hovedgrunn til ikke å melde meg inn i utdanningsforbundet er at de solgte lærerne i skolepakke 2. Det var en utrolig dårlig deal som resulterte i at alle lærere fikk forhøyet leseplikt. Men enda viktigere er det at det sendte et signal til verden og lærerne at vårt eget forbund mente at vi ikke hadde jobbet nok tidligere. Og jeg synes jeg ser at Unio / utdanningsforbundet tar ut en mengde førskolelærere / almennlærere / adjunkter i streik i et oppgjør hvor "de aller fleste av utdanningsforbundets medlemmer" har fått et godt oppgjør men ikke lektorene. For å sitere Helga: Hvor mange lektorer har vi i utdanningsforbundet, egentlig? Dermed rekker ikke solidariteten spesielt langt andre veien, og derfor mener jeg at lektorene ikke blir ivaretatt av utdanningsforbundet. Man kan jo selvsagt peke på at dette oppgjøret har gitt oss et løft. Med det er helt tydelig at utdanningsforbundet ikke er de som har stått på barikadene for dette løftet, siden de mener at vi er en såpass liten gruppe at vi ikke teller i den store sammenhengen. Så hvem er det egentlig som svikter hvem?
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 28. mai 2008 #12 Skrevet 28. mai 2008 Solidraitet var forøvrig en ganske morsom skrivefeil.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 28. mai 2008 #13 Skrevet 28. mai 2008 Skolepakke 2 var en ræva deal. Helt enig, og lektorene er ikke Helgas hjertebarn, men i denne omgangen har hun faktisk også engasjert seg for oss også. Men klart i forrige oppgjør var det barnehagepersonellet som skulle få, denne gangen er det skolen. Det er ikke bare bra med et så stort forbund. Men ingen av oss i utdanningssektoren har fått et løft, det er jo mer det som er greia, og jeg synes det er skammelig at de ufaglærte løftes mer enn adjunktene, nå vet jeg at du ikke synes 4 års utdanning er all verden, men det er tross alt minst 4 år mer enn hva de ufaglærte har. Og dere kom jo ikke langt med kravet deres heller, for så vidt jeg vet gikk dere ut og ønsket et generelt tillegg på 65 000 for lektorer, og så er dere avspist med en tredjedel og sier dere fornøyd? Forøvrig ønsker jeg meg en annen leder i utdanningsforbundet, og er glad Unio er med i streken sånn at Folkestad kan bidra.
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 28. mai 2008 #14 Skrevet 28. mai 2008 Dette er en liste sakset fra NA24.no. Jeg vet at det er litt snakk om et gammelt tillegg som jeg ikke vet noe om, men faktum er at jeg går opp 35000 i lønn. Og det er sist jeg sjekket over halvparten av 65000, noe jeg synes var et helt vilt krav i utgangspunktet. Og Helga har ikke stått på for oss, hun har tatt oss med på kjøpet. Igjen. Jeg ser at de som taper er lærere med 3 års utdanning. De med 4 (adjunktene) får da endel de også. Dessuten vil et skikkelig lønnshopp mellom de forskjellige utdanningsnivåene bidra til at det blir attraktivt for lærere med 3 eller 4 års utdanning å videreutdanne seg! Jeg synes det var et ålreit oppgjør for lærerne, jeg. Men det er selvsagt ikke bra hvis man kan tjene mer som ufaglært enn faglært i den samme jobben. Minstelønnssatser Gammel lønn Ny lønn1. mai Tillegg Prosent Lærere (0 år) 292.300 306.200 13.000 4,8 Lærere (16 år+) 364.300 380.000 15.700 4,3 Adjunkt (0 år) 309.300 334.400 25.100 8,1 Adjunkt (16 år+) 381.300 401.000 19.700 5,2 Adjunkt m.t.utd. (0 år) 318.300 348.300 30.000 9,4 Adjunkt m.t.utd. (16 år+) 395.300 422.000 26.700 6,8 Lektor (0 år) 328.300 363.600 35.300 10,8 Lektor (16 år+) 422.300 452.000 29.700 7,0 Lektor m. t. utd. (0 år) 339.300 375.800 36.500 10,8 Lektor m. t. utd. (16 år+) 441.300 474.000 32.700 7,4
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 28. mai 2008 #15 Skrevet 28. mai 2008 Og: I forhold til at sykepleiere kan risikere å tjene mindre enn hjelpepleiere på samme arbeidsplass: Det er ille. Men vi burde ha vært i forskjellige forbund, slik at de kunne kjempe for seg uten å ha lektorer og andre med over dobbelt så lang utdanning med på lasset. Da ville de sluppet å bli latterliggjort av lederen i KS som kan fortsette å tvære på at noen lektorer har fått tillegg på 10%. Jeg tror ikke på at det er bra med så mange forskjellige yrkesgrupper i ett og samme forbund!
julenissen Skrevet 28. mai 2008 #16 Skrevet 28. mai 2008 En nyutadannet førskolelærer kan også risikere å tene mindre enn en assistent...
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 28. mai 2008 #17 Skrevet 28. mai 2008 Det du skriver der er sant, men det er med de 9700 som vi fikk sist år. Så i realiteten er økningen 25 000, som er en drøy tredjedel av det akademikerne gikk ut med som utgangspunkt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå