Sitronelle Skrevet 26. mai 2008 #1 Skrevet 26. mai 2008 Hei! Jeg har virkelig et stort problem! Har ikke vært på do (avføring) på over 1 uke. Og før der igjen gikk det også 1 uke før jeg fikk skvist ut noen sorte harde klomper. Blir helt sprø og får nesten klaustrofobi i kroppen. svisker, fiber, cultura etc funker ikke i det hele tatt. Tar lakulose, men når til og med 3 ganger anbefalt dose IKKE hjelper og INGENTING kommer ut, da begynner jeg å bli bekymret.... Noen tips???
skatten kom i mai :) Skrevet 26. mai 2008 #2 Skrevet 26. mai 2008 oj!! dette hørtes ikkje godt ut, men ser du har prøvd alle ting eg kommer på bortsett fra sånn all bran rug flak eller sånn og en skål havregryn.. det hjelper hos meg.. spiser en skål med sånne rug(som ligner corn flakes bare brune) hver dag og da er magen i sjakk.. har vært tom noen dager nå og glemt å kjøpe inn og det merkes!
mamma til 2 skjønnheter Skrevet 26. mai 2008 #3 Skrevet 26. mai 2008 Du får hive i deg en pakke med isabella-is ! Det hjalp meg . Hehe :-) Huff, nei jeg veit åssen du har det. Mye vann og spis 2 kiwi til dagen. hjelper over tid
Lilletrille-84 Skrevet 26. mai 2008 #4 Skrevet 26. mai 2008 helt forferdelig å ha det slik..jeg hadde det sånn for noen uker siden og jeg gikk på apoteket og fikk noe som heter duraplex (tror det var riktig),som er flytende,så kjøpte jeg en pakke med klyster..Det gjorde virkelig susen og jeg følte meg mye bedre etterpå.. håper det ordner seg for deg....
trebarnsmamma84 Skrevet 26. mai 2008 #5 Skrevet 26. mai 2008 duphalac heiter det og er flytande.....skal virke veldig bra....elles ville eg prøvd eit klyster....du kan og prøve laxoberal dråper..... det der er ikkje noko kjekt når det blir slik...
ninanja Skrevet 26. mai 2008 #6 Skrevet 26. mai 2008 Det tar en stund før Duphalac virker skikkelig - på datteren min tok det over 10 dager før det skjedde noe. Jeg spiste en hel boks med svisker da jeg hadde samme problem som deg. Etter tre timer fikk jeg dødsvondt i magen, og så måtte jeg plutselig noe vanvittig på do. Tror nesten jeg kunne ha sprengt hele doen ... Og det tar nok en stund før jeg spiser svisker igjen! Du kan også prøve flytende parafin. Det skal visst være veldig effektivt, men jeg tror du må ha resept.
Mamma`n til Trym Skrevet 26. mai 2008 #7 Skrevet 26. mai 2008 Drikk mye kaffe en dag og få i deg masse fiber, det hjalp for meg hvertfall Jeg hadde det akkurat som deg og skjønner godt hva du snakker om.
Mia Maria Skrevet 26. mai 2008 #8 Skrevet 26. mai 2008 drikk rikeli m biola... eneste som funker her..
gullegget Skrevet 26. mai 2008 #9 Skrevet 26. mai 2008 Kontakt legen din og få noen råd. Jeg tar laxoberal dråper, men de skal kun tas etter å ha snakket med legen. Også tar jeg laktulose. Og hver kveld spiser jeg ett beger youghurt med 3 toppa spise skjeer med kruskakli. Jeg var så desperat at jeg nesten ringte føden, for å høre om jeg kunne komme dit å få lakserolje..
togutter-08og10 Skrevet 26. mai 2008 #10 Skrevet 26. mai 2008 duphalax og laktulose er det samme og det hadde du jo prøvd. Drikk mye vann, spis fiber og beveg deg så mye du orker. Har det slik innimelom jeg også og da hjelper det å drikke alkohol, men det er jo ingen løsning nå når man er gravid. Lykke til, men jeg hadde nok snakket med legen.
Maren - på overtid Skrevet 26. mai 2008 #11 Skrevet 26. mai 2008 Prøv en god skje med maltekstrakt. Det får du kjøpt i dagligvaren.
lit'n Skrevet 26. mai 2008 #12 Skrevet 26. mai 2008 tar du jern siden du har sort avføring? I tilfelle så har det for meg hjulpet denne gang å ta jern sammen med rødbete juice (kjøpes på helsekosten), i tillegg har jeg dilla på fullkorn skorper, så jeg får sannsynligvis litt fiber på den måten;) Kanskje rødbete juice kan hjelpe ditt problem uansett om du har jernmangel eller ikke, jeg har hvertfall ikke hard mage. Og jeg pleier å bli helt ødelagt av å ta jerntabeletter selv når jeg ikke er gravid (blir både kvalm og uvel, hard mage og helt ødelagt) Jeg må ta jern, og de siste dagene har jeg tatt Niferex 100 mg tabl (veeeldig sterke altså), og har veldig lite problemer med magen, ha en pause i dag, og tenker å bare drikke rødbete juice (er jernrikt det også). Jeg må få opp lagrene før neste blodprøve:) hvis ikke får jeg kjeft... Bare vær klar over at du tisser rødt hvis du drikker juicen (så nei, du blør ikke:) fikk panikk selv første gang jeg gikk på do etter jeg drakk den), og det smaker ikke særlig godt, men det går ned for en god sak:) Hvis du får jernmangel etter fødselen, er også juicen et godt alternativ for å få opp lagrene... lykke til
Stolt mamma til lille Linnea Skrevet 26. mai 2008 #13 Skrevet 26. mai 2008 Hei! Har det akkurat likt som deg... har slitt med forstoppelse i mange år.. men har bare blitt verre etter at jeg ble gravid. Går nesten alltid ei uke mellom hver gang jeg går på do. til slutt orker jeg ikke gå lenger å må ta en avføringstablett. Pleier å bruke dulcolax stikkpiller. Synes de hjelper bedre enn klyster.. For at biola, kiwi ++ skal hjelpe må du først få ut det som er hardt. Kjøp en pakke dulcolax stikkpiller (ikke tabletter), slik at du får tømt deg skikkelig. samtidig må du drikke masse vann, spise fiber, ++... det som har hjulpet meg er å drikke minst et glass biola til dagen. har hatt en god periode nå, etter att jeg begynte med biola... verdt å prøve... vet hvordan du har det!!! Lykke til...
Supermamm Skrevet 26. mai 2008 #14 Skrevet 26. mai 2008 Ser du har fått mange gode råd her. Dette har ihvertfall funket for å holde magen min i sjakk: Et stort glass vann om morgenen før mat + en kiwi. Deretter 1 glass biola (kan også drikkes med 1 ss linfrø i) Spise med 2-3 timers mellomrom, ofte og lite. Spise knekkebrød og grovt brød + frukt og grønnsaker. Drikke masse vann. Men dette er på sikt, som noen nevner her, viktig å få ut det som er hardt først. Spør på apoteket, de kan hjelpe deg å finne ut hva som kan hjelpe akutt. Ellers funker det som regel med et par kopper svart kaffe om det skulle stoppe opp litt en dag. Lykke til!
Nanna:-D Skrevet 26. mai 2008 #15 Skrevet 26. mai 2008 Lakris er laxerende... Går ann å prøve det. Jeg hiver innpå ett par, tre bokser med ifa vis jeg kjenner at det stopper opp jeg, pleier å hjelpe meg det..
NrToKomIJuli Skrevet 27. mai 2008 #16 Skrevet 27. mai 2008 Wisiblin! Det er tingen. Det er fiber som setter fart på det meste. Hjelper ikke wisiblin, så sliter du. To ganger har jeg kjent tilløp til tett rør der nede, to runder med wisiblin, og vips så har jeg ikke problemet lenger. Det står ingenting om at gravide ikke skal ta det på boksen. Og det er fiber, så jeg skjønner ikke hva det kan gjøre galt. Du får kjøpt det på apoteket. Anbefales på det varmeste!
Mammaen til Lillegutt Skrevet 27. mai 2008 #17 Skrevet 27. mai 2008 Et tips er å kjøpe ferske fikener på butikken i frukt og grønnsaks avdelingen. Spis 3 sånne per dag og magen holder seg i fin form.
Mamma mjaua Skrevet 27. mai 2008 #18 Skrevet 27. mai 2008 oi, kontakt legen. kanskje du må tømmes? 1 uke er jo lenge. 3 dager uten avføing er for lenge, da har man obstipasjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå