Gå til innhold

Tips til å klare og gjennomføre en muntlig eksamen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Akkurat nå vurderer jeg å underrette ambulansetjenesten for en mulig gjenopplivning onsdag morgen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Finn noe du er uenig i. Debattér. Det er langt lettere enn å greie ut.

Ha klart for deg hva du har mest lyst å snakke om - man får alltid sjansen til å styre tema selv.

Se for deg sensor med omgangssjuka, eller naken.

Gjest Rabarbra Millicent
Skrevet

Snakk. Det høres tåpelig ut, men kandidater som ikke snakker er det jævla vanskelig å vurdere...

Knyter det seg helt så be om et halvt min pause, konsentrer deg om å puste, ikke om å huske.

Skrevet

Spis god frokost, druer rett før du går inn. Ta med ei vannflaske inn.

Ellers: pust rolig og med magen. Sensor er bare et menneske. Har sikkert strøket på eksamen en gang ;-). Eller har andre "problemer".

Du klarer deg finfint, det er jeg helt sikker på :-)

Skrevet

Jeg tror ikke jeg er i stand til å debattere, dessverre. Jeg skal bli glad om jeg får pepet ut noe vettugt i det hele tatt.

Det var et godt tips det med å ha det klart for meg, på forhånd.

Det skal jeg notere meg.

Jeg ler når jeg blir nervøs. Å se de for meg nakne eller med omgangssyken *knegg*.. Det kunne blitt litt uheldig.

Skrevet

Snakk ja. Hadde det bare vært så vel. He he!

Takk, piano.. God frokost og druer + vann..

De er bare mennesker, ja - skumle mennesker.

Gjest Rabarbra Millicent
Skrevet

Du kommer langt om du tar styringa. Grip fatt i den fliken av temaet du har noe som helst ide om, og snakk derfra så mye du kan - du bli alltids pensa inn igjen om det trengs. Men altså: snakk. Tjue min med folk som ikke sier mer enn tre ord i sammenheng er et mareritt for alle parter.

Skrevet

Vis interesse og entusiasme! Jeg forbedret karakteren min med 0,2 poeng bare ved å si at jeg syns emnet var interessant, og vise glede over å ha lært meg en del av faget. Vanligvis forbedret de bare karakterer med 0,1 poeng, fikk jeg høre etterpå.

Skrevet

Det er som ryggraden blir porøs bare av tanken.

Nei, jeg skal snakke - og det skal ikke bli et mareritt. Føler jo at jeg kunne snakket i to dager om pensumet. Det er utrolig interessant.

Gjest Rabarbra Millicent
Skrevet

Da har du allerede klart det. Lykke til!

Skrevet

Pust og som pila sa, se for deg sensor naken. Alt som kan gjøre situasjonen litt mindre stiv og formell. Prøv å slapp av..

Vet egentlig ikke hvorfor jeg gir råd, for jeg klare ikke å følge dem selv. Er helt ræva i muntlig, og er bare glad jeg slipper=)

Men lykke til, og husk at det går stort sett bedre enn man tror=)

Skrevet

Yes, det skal jeg. Være entusiastisk og vise interesse.

Takk skal du ha! Jeg er så takknemlig, du aner ikke.

Skrevet

husker også at jeg ikke klarte å svare særlig bra på oppgaven, sensor svarte for meg, likevel var det en fornøyd pyse som gikk hjem den dagen :-)

Skrevet

He he cherry coke. Det er mye enklere å gi råd vet du.

Men, takk for svar :-)!

Skrevet

da jeg hadde eksamen i KRL i fjor på lærerhøyskolen (stort emne, myyye på pensum), kom læreren min i shorts. Avogtil tror jeg at han gjorde det for å lette på stemningen for jeg ble satt helt ut og synes det var utrolig vittig og lite stivt.

Benytt de minuttene før du skal inn og prate godt, skriv stikkord til oppgaven og om du får noe du ikke kan i det hele tatt (tro meg, jeg fikk det under nevnte eksamen), prat villig vekk om andre ting. Munndiarè (om relevante ting, selvsagt) har aldri passet bedre:)

Skrevet

Ja, ser der.. Da er det håp! :-)

Skrevet

Hadde KRL i fjor jeg også. Gikk forresten bra. (skriftlig)

Læreren min er jeg utrolig trygg på. Og takk og pris for at hun skal være i samme rom.

Noen er så dyktige til nettopp det - å ro ting i havn. Jeg blir satt ut jeg da. -Og kaster meg velvillig ut til ulvene.

Vi får ingen minutter til å notere eller tenke oss om. Men, jeg kan stoffet på rams og kryss og tvers. Det er bare min egen nervøsitet som kan sette en stopper for det.

Men, nå skal jeg ikke syte sånn.

Takk for alle tips. Det hjalp meg..

Skrevet

Takk for det :-)!

Skrevet

Vil du si (her eller på pm) hva du skal opp i, da?

Skrevet

Jeg hater muntlig og er alltid så nervøs at jeg nesten kaster opp, men man overlever jo utrolig nok ;-) Det som funker best for meg, er å ikke se på læreren eller sensoren, men i veggen.....husker liksom bedre da ;-)

Hadde også KRL muntlig for 2 år siden, og da fikk jeg spm om ting jeg ikke visste svaret på, men resonnerte meg fram til et svar basert på andre ting jeg hadde lest (og husket). Jeg tenkte altså høyt. Dette påpekte de etterpå, og sa det viste at jeg hadde forståelse for stoffet (selv om jeg altså i utgangspunktet ikke visste svaret). Sa jeg at jeg fikk A? (skryte, skryte, he he ... ;-D )

Lykke til!!!

Skrevet

Jeg skal opp i pedagogikk. (veiledning, ledelse, ADHD, flerkulturell ped.)

Jeg brenner for flerkulturell pedagogikk og fikk jo A på IKS (interkulturelle studier) her om dagen, så kommer jeg opp i det kan jeg nok redde meg hjem.

Jeg kan det andre også, men dersom jeg ikke er konsentrert nok er det fare for at jeg kan begynne å blande teoretikere og modeller. Altså ikke kunne skille dem fra hverandre.

Skrevet

Oi.. Da var du flink! Lov til å skryte av deg selv da.

*humrer* se i veggen.. Jeg føler jeg må være så dannet og i en slags gjensidig dialog med dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...