Donna1 Skrevet 26. mai 2008 #1 Skrevet 26. mai 2008 Kjiiipt ass.. kanskje jeg var dum å ikke tenkte men når man er i jobb så er det seg sånn at man får feriepengene i juni eller juli avhengig av arb.giver men men så får man ikke lønn og det reagerte jeg på litt i dag . asså samboer er i full jobb og får fastlønn på over 25000 +++bonus så i juni får vi KUN feriepengene og ikke den lønna som vi egentlig skulle hatt .alså det blir over 30000 mindre å ha i sommer.:( ikke alle arb. givere er sånn for sånn var dte ikke da jeg jobbet da fikk jeg både lønn o feriepeng men nå får han kun feriepengene men skall alikevel ikke ha ferie i år. det har vi ikke råd til. så dumt dette er. jeg mener at feriepenegen skall gå til ferie og kos og den lønna som vi får hver mnd går til regninger men nå må vi ta av feriepenga å betale regninger:( synes dere at jeg overreagerer eller??? er bare så kjiipt asså.nå somvi tenkte ta en ferie med lillemann.
Skrekkblanda fryd *mamma* Skrevet 26. mai 2008 #2 Skrevet 26. mai 2008 Du får vel lønn hvis du ikke tar ut ferie? Hos oss trekkes vi i juni for antall uker ferie vi skal ha, dvs trekkes for 4-5 uker lønn men får feriepenger istedet. Hadde jeg ikke tatt ut ferie hadde jeg vel fått lønn som vanlig? Ble litt usikker nå, kanskje jeg er helt på bærtur.
Donna1 Skrevet 26. mai 2008 Forfatter #3 Skrevet 26. mai 2008 jeg vet ikke men som samboer sier så får han ikke lønn selv om han ikke atr ferie. synes det er urettferdig jg:(asså han har jobbet som bare det hele mai så får han ikke det han har krav på lissom ...kun de feriepenga. ..og de må som sagt gå til regninger.fatter ikke alle regler i dagens samfunn jeg..hm...
Kjærlighet <3 Skrevet 26. mai 2008 #4 Skrevet 26. mai 2008 Vel... nå er det forskjellig fra arbeidsgiver til arbeidsgiver hvordag dem løser dette med feriepengeutbetaling. Men en ting er helt sikkert, iløpet av et år får han det han har jobbet for + feriepengene han opptjente i fjor:-) Hos oss fungerer det slik: I juni får vi feriepenger og KUN feriepenger. Det vil da si at den mnd vi tar ut ferie, det være seg juli, januar eller oktober får vi lønn som om vi var i jobb. Når kalenderåret er slutt får vi utbetalt overskytende ferie eventulet overfører vi ferie til neste år og har da flere dager ferie med lønn neste år. Det kan virke som at samboeren din sin arb.plass gjør det på samme måte som oss.. Hadde samboeren din fått feriepenger + lønn nå i juni og han bestemte seg for å ta ut 4 uker ferie i september (f.eks) ville han ikke fått lønn i september.. Slik er det for mannen min, hverfall om jeg har skjønt det nye systemet dems....(nytt fra i år) Dem får i juni utbetalt feriepenger + lønn.Det betyr at i juli (siden vi tar ut 3 uker ferie i juli) får han kun betalt for ca 1 uke. Tidligere år har dem hatt denne løsningen på jobben hans: dem har fått betalt for ferien den mnd dem tar ferie. Så tok han ut la oss si to uker ferie i april fikk han lønn i to uker i april og feriepenger tilsvarende to uker. Det som var det kjipe med dette systemet var at en leverer jo timelister i slutten av mnd, så feriepengene kom ikke på konto før etter at ferien var over....
scoobydo Skrevet 26. mai 2008 #5 Skrevet 26. mai 2008 det er helt vanlig dessverre! Det er ingenting som heter betalt ferie... ! Man må ta ut ferie i løp av året... og kan dessverre ikke bestemme at man ikke vil ha ferie et år!... Det man ikke tar ut av ferieukene blir overført til året etterpå, noen bedrifter utbetaler også de resterende feriedagene.... Men som oftest får man jo litt mer i juni... da feriepengene er høyere enn en vanlig mnd lønn... OM Man jobbet fult året før!...
Herkules Skrevet 26. mai 2008 #6 Skrevet 26. mai 2008 Skjønner ikke problemet jeg! Har samboeren din ca 30000 i månedslønn så får han jo enda mer i feriepenger om han jobbet i hele fjor. Jobbet han ikke i fjor så får han jo ikke det, men han kan da be om å ikke ta ferie og få lønn i stedet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå