Gå til innhold

Det var disse pengene da.......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har jobbet i et firma i 6 år som ekstrahjelp. Sluttet for en stund siden pga studier. Nå vurderer jeg å begynne i samme butikk igjen selvom det er en ting som irriterer meg veldig:

Problemet er at de opererer med kontrakter på 6 mnd av gangen hvor det står at arbeidstiden "settes etter behov". Sånn har det fungert i 6 år for meg. Synes dette opplegget er helt "høl i hue", da arbeidsgiver etter hver 6mnd-periode kan sparke arbeidstaker hvis det ikke lenger er behov. I tillegg er det jo veldig lønnsomt for de med tanke på at de ikke MÅ bruke et visst antall timer på den som har en slik kontrakt.

Noen vil kalle dette genialt, jeg derimot vet ikke helt hva jeg skal gjøre.

Planlegger å bli gravid til høsten. Jeg skal evt begynne å jobbe i aug. Men hva skjer hvis jeg skulle bli sykemeldt iløpet av svangerskapet? Jeg har jo ikke et eneste timeantall på kontrakten min som de kan bruke, slik at jeg kan få sykepenger! Selvom jeg til tider har jobbet over 70%!!!

Har jeg noen rettigheter her?Eller burde jeg vurdere en annen arb.plass med fast timesantall?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg går på samme type kontrakt som deg, men ofte med kortere varighet. Synes også dette er ganske frustrerende, selv om det har passet godt med litt fleksibel arbeidstid nå mens jeg har studert. Fikk høre at lovligheten av dette er litt utydelig, siden arbeidsplassen min faktisk er avhengig av oss som har disse kontraktene for å få vaktlistene til å gå opp, det er visstnok bare greit å bruke slike kontrakter for vikarer dersom man har faste ansatte som dekker opp det ordinære behovet (det har ikke jobben min for tida).

Men uansett, om du blir sykmeldt er det hva du har tjent den siste perioden (husker ikke hvor lang perioden er) som teller. Altså beregner de gjennomsnittlig månedslønn for de siste månedene, og så får du dette som sykepenger. Hvordan det er med kompensasjon for vakter du evt er satt opp på vet jeg ikke. Jeg selv var sykmeldt fra en jobb jeg hadde hvor kontrakten min sa "inntil 12 timer i måneden". Nav beregnet da hvor mange timer jeg gjennomsnittlig hadde jobbet i måneden og ga meg sykepenger etter dette, ikke etter de 12 timene jeg maksimalt skulle jobbet.

Om du bør vurdere en annen arbeidsplass eller ikke kan jeg nesten ikke svare på. Selvsagt er det alltid bra å ha et fast timetall å forholde seg til, om du er i en situasjon hvor du vet sånn ca hvor mye du kan jobbe. Som sagt har det vært veldig praktisk for meg å kunne variere arbeidsmengden etter studiene, men det er jo ikke alle som har behov for det. Nå som jeg er ferdig med studiene håper jeg å få meg noe med mer forutsigbarhet, det er jo greit å vite sånn ca hvor mye man tjener hver måned også, ikke bare satse på at det er bruk for meg på jobben.

Skrevet

Ja, de skjønner ikke hvor avhengig de egentlig er av oss.

Ok. Da satser jeg på at min gj.snitt inntekt de to siste mnd før sykemeld gjelder. Håper selvfølgelig å ikke bli sykemeldt, men greit å vite hva som skjer i tilfelle.

Må nesten le litt av meg selv, ingen kan si at denne baby`n ikke er planlagt iallefall. hehe:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...