Gå til innhold

4 uhell i dag :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Virker som han aldri er klar..4 år i august..Tisset på seg 3 ganger i bhg i dag, og rett når han kom hjem spurte jeg om han ville på do..Nei sa han..3 sekunder senere, tisset han i buksa..Er såå leiiiiiii..Hva skal man gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har ingen råd men sender en stor porsjon med tolmodighet og lykke tiller=)

klem fra

Skrevet

et lite tips er å ikke spørre men ta han med på do,sånn i begynnelsen til han lærer å kjenne etter.

Skrevet

Han er ofte på doen, noenganger kommer det både bæsj og tiss..men det blir nærmest et lykketreff..Han sier jo ikke fra selv når han må og det er vanskelig for oss å vite når vi skal sette ham der da :(

Skrevet

Kan det være at han har en liten UVI? Det hadde sønnen min da han hadde ei "skvette" periode...

Hvis ikke så trenger han kansje litt mere tid og at man insiterer at han tisser før dere skal ut feks. Uansett om han "kjenner" det eller ei.

Skrevet

Noe som har fungert her for å få dem til å "tisse på kommando" er å la springen sildre litt....pleier å gjøre susen både på gutter og jenter...

Skrevet

Skjønner deg kjempe godt. Har en på 5,5 som å tisser på seg. Helt tørr om natten. Men på dagtid er det mye uhell. Bhg tar ikke det seriøst heller. Vært i kontakt med lege, men de kan ikke gjøre så mye siden han har vært tørr i enkelte lange perioder.

Skrevet

Hva med å prøve å ha en godteskål eller noe på badet, og gi ham det etter hver gang han gjør noe i do. Kanskje det får ham til å tenke seg om, og gjøre det mere gjevt å gå på do. Det fungerte fint her, også er jo dette godtegreien kun for en periode. Det sklir jo bort når de har gått på do en stund.

Skrevet

Jubler du og lager fest når han får det til?

Skift klærne hansnår det går galt, si pytt pytt også ferdig med det... men når han får til å tisse på do, da må du lage litt bråkete og morsom fest ei stund! det virker!

Skrevet

tuller og tøyser han opp i skyene

Skrevet

kanskje du bør sette faste dotider en periode,feks at han MÅ gå på do hver 3.time eller noe...han kjenner kanskje ikke om han må på do enda og i bhg kan han vel fort bli distrahert av lek og moro,så da må de voksne ta ansvar og "tvinge" han til å gå uansett om han må eller ikke for å legge det inn som en selvfølge og en "rutine" for gutten...hvis ingenting hjelper ville jeg kontaktet lege,for som ei over her sier kan det jo være UVI...

men bare stå på og ros han de gangene han er på do,så forhåpentligvis går det av seg selv etterhvert,man må være tålmodig med disse små... :)

ønsker deg uansett lykke til og er igrunn glad for at det er en stund igjen til denne perioden for meg og William... :S

Skrevet

Jeg skjønner godt at du/dere blir leie...

Mitt tips er rett og sltt å øve opp guttens følelse av mestring. Hvordan man best gjør dette er vel å sikre at gutten ikke har uhell en periode, og gjøre som dritgrei foreslår, lage ordentlig jubalong ut av det når han er flink og får det til,,,

Egentlig synes jeg det er litt rart at ikke barnehagen har tatt tak i dette, for å hjelpe ham til å selv merke at han må på do. De kan jo ikke mene at det er bra for gutten å ha utallige uhell hver eneste dag?

Følgende tiltak ville jeg satt igang for å sikre suksess for en periode, og med det øke guttens selvfølelse og opplevelse av mestring. Hver eneste gang gutten skifter aktivitet skal toalettet besøkes. Når han står opp, etter han har spist frokost, når han kommer til barnehagen, før de spiser, før de går ut for å leke, når de kommer inn igjen, etter måltid, før man drar hjem fra barnehagen, før middag, før barnetv og før legging.... for eksempel...

Dette kan virke helt sprøtt og overdrevent, men til å begynne med er det greit å kartlegge når gutten faktisk må på do i løpet av dagen. Og etterhvert så holder det at han får beskjed om å gå rundt de tider som han vanligvis må....

Gutten lærer seg å selv kjenne på kroppen når han er trengt, han slipper å feile i starten (selv om det er utrolig kjedelig med alle dobesøkene i starten) og han får positiv tilbakemelding når han greier å unngå uhell....

Når så uhellet er ute, er det minimalt med foksu på dette, skifte og glemt... Han er for liten til å selv å måtte ta ansvar for selve skiftingen, som jeg vet er effektivt for eldre barn som ikke "gidder" gå på do...

Jeg har selv en gutt som vi har jobbet mye med dette pga matintoleranse og annet, har han slitt med å tolke sin egen kropps signaler...men sakte men sikkert har han fått økt bevisstheten, og er veldig fornøyd nå som han slipper å ha uhell sammen med vennene sine.

lykke til!

Skrevet

Kanskje dere prøvde med bleieslutt før han var klar for det? Om man gjerne vil at barna skal være først i alt og best i alt kan det gå litt fort i svingane. Men håper dere finner ut av det, for han er jo veldig stor til å tisse på seg?

Skrevet

For et idiotisk og lite konstruktivt svar Christina06!!! Hadde jeg ikke hatt noe mer fornuftig å komme med så tror jeg nesten jeg hadde holdt kjeft!

Personlig er jeg tilhenger av belønning i ulike former.

Selv om ros av og til er nok så hjelper det nok også godt med litt konkret belønning i tillegg. Likte egentlig forslaget over her med godteriskål på badet...hehe ;o)

Ellers har klistremerker og påfølgende gave (leke seff...hehe) fungert bra på ting her (min lille middagsnekter ;o) )

Lykke til.... plutselig vil nok dette også løse seg :o)

Skrevet

Christina06, dette var vel ikke et seriøst svar?? Er det mulig....Av og til er det faktisk best å holde kjeft!

Har desverre ikke gode råd å komme med, så da ønsker jeg bare lykke til!:)

Skrevet

Takk :) Skal prøve å kjøpe godteri og ha på badet etterpå..Bare slik at han blir ivrig i begynnelsen..Han var nettopp på do og bæsjet ;) Jeg føler liksom at dette er sommeren vi må prøve å få ham tørr, nå er han jo snart 4 år. Og det er jo så flott å gjøre dt om sommeren (lite klær osv)

Skrevet

Vil først bare kommentere svarene Christina fikk. Jeg vil nok ikke si at det hun skrev var så galt, det er mange som slutter altfor tidlig med bleie fordi man tenker at ved 3 års alder er det passe, men barn modnes forskjellig. Kanskje han rett og slett ikke er moden for bleieslutt uten at jeg noe mere om hvordan det har vært før.

Når sluttet han og hvordan gikk det? Veldig mange barn tar seg rett og slett ikke tid for å gå på do og tøyer grensen sin så langt at de ikke rekker. Kanskje du kunne snakket med han og spurt om han heller ønsker å ha bleie igjen, noen vil det selv, men vil han ikke synes jeg heller ikke at man ska tvinge på.

Det er dumt å begynne å spekulerer i om det er noe medisinske årsaker enda siden han er såpass liten enda, for ved denne alderen er det fortsatt helt normalt.

Belønning med godteri er ikke jeg så mye for da det finnes mange andre måter å belønne på. Barn setter i lengden mere pris på skryt enn godis. Når ska man da slutte med belønningen? Når han går på do uten uhell? Da forteller man jo indirekte at når du mestrer 100% så er du ikke flink lenger. Sats heller på å lage en koselig stund med hyggelige samtaler, sang og kanskje skaffe dere en dobok - en morsom bok som dere kun leser mens han er på do.Sånt er oftest belønning nok.

Skrevet

Han er nok klar..Han er jo snart 4 år. Tror det heller er at han føler at det er likesågreit å ha på bleien. Han sier selv at han er stor gutt og ikke vil ha på bleie. Når det gjelder skryt og klistremerker har vi prøvd dette også, klistremerkene skjønte han ikke så mye av. Men han blir jo glad og stolt når vi sier hvor flink han er.

Skrevet

Da dropper dere belønningssystem hvis han ikke var interessert i klistermerkene (personlig er ikke jeg noe fan av sånne systemer).

Men... det er ikke noe selvfølge at han er klar fordi han snart er 4 år. Han må være klar psykisk men også fysisk. Det er ikke sikkert at muskulaturen er moden rett og slett. Ikke fokuser på at han er stor gutt hvis han går på do, for da er det ikke godt for han når han ikke greier det. Og hvis han føler at det er likesågreit å ha på bleie ville jeg nok latt han ha det og heller prøvd på nytt igjen i sommerferien eller noe.

Ikke stress med det, det kommer!:-)

Skrevet

At han snart er 4 år er ikke det samme som at han er klar. Sønnen til en venninne av meg holdt på slik du beskriver, så hun gav seg til slutt og lot ham få fred. Da han var 4 år og 2 mnd sluttet han plutselig helt av seg selv med dagbleie, aldri et uhell. Da var han motivert og klar for det. Tror ikke man kan, eller bør, tvinge frem en bleieslutt dersom barnet ikke er modent nok.

Skrevet

Jeg ville tatt han på do jevnlig, barn glemmer seg ofte når de er opptatt av lek etc. og plutselig kommer det..

Vi sluttet med dagbleie da gutten vår var 3år nøyaktig, han har vært helt tørr siden og nå er han 4.5år og vi driver med avvenning av nattbleie. Men har endel uhell om nettene men vi gjør som da han var 3 år, tok han på do jevnlig selv om han sier at han ikke må tisse. Det kommer som oftest noe tiss uansett...

Skrevet

Kle på bleien og la han være til han er klar. At han er 4 år har ingenting med klar eller ikke klar å gjøre. Blir litt som å lære en i rullestol å sykle, det går ikke før beina funker. Samme her, han kan ikke slutte før systemet er klart.

Skrevet

LAg ett ark med navnet hans på og heng på badedøren..

så får han stjerneklistremerke når han tisser på doen

Og ett større klistremerke når han bæsjer på doen.. Dette funket så det sang etter med min datter.. Skal innføre det når min sønn skal begynne å avvennes bleie også...

Ser de bruker det i forskjellige bhg også..

Var bare ett tips...

Ønsker deg lykke til ;)

Skrevet

Skrev over at vi allerede har forsøkt klistremerker, men til ingen nytte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...