Gå til innhold

gud den guttongen lyver så det bare tyter...

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva skal jeg/vi gjøre? han er 8 år å lyver til meg hele tia.. jeg er bare stemamma, men vi han hele omsorgen for han .. han svarer frekt å lyver om ting og tang , kommer ikke hjem til avtalt tid og er noen ganger litt frekk i munnen ... det som er verst er lyvinga..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er ikke jeg noe ekspert på slikt, siden jeg selv ikke er blitt mor enda. Men har dere prøvd husarrest når han kommer for sent hjem. Kanskje andre ting, nå tenker jeg ikke på å gi juling, langt der ifra. Som ikke gi ukepenger hvis han ikke oppfører seg og slike ting.

Har du/dere prøvd å pratet med ham om hvorfor han lyver slik, at han ikke kommer hjem til avtalt tid og slik. Kan jo kanskje være noe ligger under, som du/dere ikke har opptaffet.

Håper dette kan hjelpe litt i en vanskelig situasjon, og håper at du også få hjelp av andre som er litt mer ekspert enn meg i dette området :)

Ønsker deg lykke.

Skrevet

om jeg sier til han at jeg blir såra av at han lyver å det er viktig at en familie stoler på hverandre å jeg spør han " hvorfor lyver du?" da svarer han bare "vet ikke" . vi har kutta ned aktiviteter som "straff".. husaresst hjalp ikke meg da jeg fikk det da jeg var mindre, jeg syns det bare var kult jeg .. hihi .. nei vi får ta fra han aktiviteter,fotballen,pc spill osv , men det er vel viktig å rose han da han er grei da ?

Skrevet

Mulig du ikke føler at husarrest hjelper, men noen slags konsekvenser må han få.. Har ei datter på 8 år, og vi er veldig nøye med innetider, regler, konsekvenser av valg vi tar osv..

Å ta fra han goder som tv og pc kan være en mulighet. La han vite at neste gang han med vilje kommer for sent, så får han ikke se på tv dagen etter, eller ikke spille neste fotballkamp e,l

Det å gi han en "barnslig" straff kan også funke.. Å la han stå i skammekroken er dødskjiipt, og noe han sikkert kommer til å mislike..

Ang lyving kan det virke som om han vil ha oppmerksomhet.. Han vet han får reaksjoner om han blir tatt. 8 åringer begynner å bli veldig utspekulerte, og det er viktig å ta knekken på dette ved rota. Kanskje dere burde samarbeide med skolen, kanskje helsesøster, om dette.. Ingen barn liker å leke med noen som lyver for dem, så om han lyver til dem også vil han fort bli stående alene..

Lykke til, håper det ordner seg for dere

Skrevet

Er dette et problem hjemme og ikke på skolen? Eller er det slik der også? Hva lyver han om? Kanskje en samtale medlærer eller helsesøster på skolen kan hjelpe. Jeg er selv lærer til 7- 8 åringer (2. kl) og min erfaring er at straff og kjeft sjelden fører frem. Man må være konsekvent, prate med barna om hva du forventer av adferd osv. Greier han å oppføre seg bra er det viktig med en belønning. Hvis ikke kan fravær av et gode som tv spill, data, besøk hos venner bli tatt fra ham.

Når han kommer for sent hjem som du skriver, har han vært på besøk hos noen, lekt sammen med noen? Bryter de også avtaler hjemme? Snakk evt med andre foreldre og lag felles regler, vet det kan være litt vanskelig, men det kan være til stor hjelp.

Lyver han til mannen din også, eller føler du at det er en straff til deg som stemor?

Hvis ingenting hjelper kan dere kontakte BUP (barne og ungdoms psuykologisk tjeneste) og be om veiledning/ hjelp der. Og min erfaring er at det går mye raskere å få hjelp der hvis foreldre henvender seg direkte uten å gå gjennom skolen.

Lykke til.

Skrevet

Hva med og ikke bare straffe, men også belønne?

Det høres ut som om det er noe som plager han eller at han har et behov for og markere seg av en eller annen grunn. Hvis han hele tiden gjør ting som han skal straffes for, blir jo hverdagen negativ, og det er vanskelig for en lien gutt og reflektere over hvorfor han bare skal straffes.

Hva med og starte med og belønne han hver gang han kommer tidsnok hjem? han kan få et klistremerke og når han har fått tid kan dere gjøre noe hyggelig sammen, som kino, spille spill eller noe som dere vet han liker, men som også gjør at dere har positiv tid sammen. Kanskje kommer dere inn i en mer god sirkel og han "tør" åpne seg og fortelle hvorfor han gjør som han gjør.

Jeg mener jo selvfølgelig at de skal få konsekvenser a han både lyver og kommer for sent, men hvis han blir sett og får belønning når han gjør det som er riktig, er jo det mer og se fram i mot enn en "porsjon kjeft og ikke mer dataspill den dagen". Og vite at han blir belønnet når han har gjort noe riktig vil jo friste til gjentakelse og han har og noe og se fram i mot.

Skrevet

For å ta det enkleste først: om stesønnen min (13 år) kommer for sent hjem fra en kamerat får han ikke lov til å gå til denne kameraten neste gang han spør. Vi nekter ham ikke å være med venner, og han får gjerne møte kameraten igjen, men må "stå over" en gang. På denne måten ser han at det å komme for sent hjem gir en konsekvens, og denne konsekvensen er knyttet direkte mot det han har gjort "galt". Det fungerer ikke helt utmerket (går litt i perioder hvor flink han er med klokka), men bedre enn å bare kjefte. Kjefting har generelt lite effekt her i gården, det virker som om gutten bare stenger helt av om vi prøver oss på dette, så vi har innsett at vi må gjøre noe som han merker litt bedre (men det blir en del kjeft innimellom likevel).

Det med lyvinga er verre. Som det har blitt skrevet over her ville jeg nok bedt om en forklaring på hvorfor han lyver. Du sier ikke noe om hva han lyver om, men det går jo an å vise ham at dere sjekker opp at det han sier er sant. F.eks om han sier han har gjort lekser, så sjekk at han virkelig har gjort det, eller om han sier at kamerater får lov til noe, så ring foreldrene og spør om det stemmer. Og ikke gjør det skjult, vis gutten tydelig at dere sjekker ham opp. Det er ikke moro for dere å ikke kunne stole på barnet, og det er heller ikke moro for gutten å bli kontrollert slik, men forklar for ham hvorfor dere gjør det, og at dere kommer til å slutte når han viser at han fortjener det (altså slutter å lyve). Forklar også for gutten hvorfor man ikke skal lyve, og at det er viktig å kunne stole på hverandre. Hvordan ville han f.eks synes det var om dere løy for ham så han ikke kunne stole på det dere sa?

Nå er det jo forskjell på hva man lyver om, og noe er verre enn annet, men om dere ikke kommer noen vei ville jeg nok prøvd å kontakte helsesøster eller bup som noen foreslo over her.

Skrevet

noen spurte om hva han lyver om. han lyver om at andre barn sier stygge ting om han. det tror jeg er for å få oppmerksomhet. vi har spurt vedkommende og snakka med forelder ang dette. han lyver om å ha gjort leksa på skolen (noe som vi skjekker vær dag) men noen ganger har han jo gjort de der. vi har snakka men lærerne ang lunsjen , for han kaster maten i søppla både her å på skolen og sier han har spist, vi må sitte ved siden av han for å få mat i han av og til . men en ting undrer meg , da han er hos bestemor eller bestemor er her så er han en engel! er det for at bestemor er en viktig person for han?er det for han har fått bestemor rundt lillefingern?

vi er ganske unge foreldrer .. har vi kanskje mindre tålmodighet? jeg skal til jordmor i morgen , kan ta det opp da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...