Lotta med novembergutt Skrevet 26. mai 2008 #1 Skrevet 26. mai 2008 Jeg skal studere neste år, men ikke fullføre. (har meldt meg opp til nytt årsstudium for å få støtte fra lånekassa) Men i og med at jeg ikke skal fullføre så vil jeg da ikke stå som student i skoleåret 09/10 regner jeg med ...? Pappan er i full jobb, og jeg kommer altså til å få 42 uker med penger fra lånekassa. Hva har pappan krav på av permisjon i denne situasjonen? Hos lånekassa er det vel alt eller ingen ting når det gjelder fødselsstipend vil jeg tro ... Noen i samme situasjon med en bra plan?
brooklyn Skrevet 26. mai 2008 #2 Skrevet 26. mai 2008 jeg er student og skal ha barn nå og da jeg ikke har opptjent meg rett til fødselspenger fra nav og mottar fødselsstipend fra lånekassen, får ikke far noe som helst permisjon. Nada. Om du velger å studere hele året istedet, dablir situasjonen noe annerledes.
hit og dit Skrevet 26. mai 2008 #3 Skrevet 26. mai 2008 Eg er student og pappaen har permisjon med gradert uttak, eg får fødselsstipend fra lånekassen og han får permisjonspenger. Du må ha tjent deg opp retten til fødselsstipend for at far skal få foreldrepenger og han må ta permisjonen som gradert uttak.
Lotta med novembergutt Skrevet 26. mai 2008 Forfatter #4 Skrevet 26. mai 2008 Så utrolig dårlig! Jaja, er jo ikke stort å gjøre med det nå dessverre Ja, om jeg studere hele året så kan han vel benytte seg av gradert uttak har jeg skjønt ... Men i og med at lånekassa ikke stiller krav til progresjon tiden du får fødselsstipend, så kunne jeg kanskje bare latt være å ta permisjon fra studiene - og la det hele gå som det går, uten å nødvendigvis ta eksamen? Da vil jo jeg stå som fulltidsstudent, og pappan får rett til gradert uttak? Eller var det noe jeg overså nå?
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 26. mai 2008 #5 Skrevet 26. mai 2008 Du kan være under utdanning og han få permisjon samtidig...ordningen med gradert uttak altså. Men da må du ikke ta permisjon fra utdanningen.
Gjest Skrevet 26. mai 2008 #6 Skrevet 26. mai 2008 Så lenge du ikke studerer har han ikke krav på permisjon nei. Her har pappaen overtatt all permisjon med både nr 2 og nr 3, minus mine obligatoriske uker da, og tatt dem ut som 50% tidskonto/gradert uttak. I realiteten betyr det atjeg har studert deltid på ordentlig, og ved siden av vært oppmeldt til 2 eksamener jeg aldri tok/kommer til å ta slik at det blir fullt studium tilsmmen på papiret. Da er pappaen hjemme noen dager med mini og jeg leser, skriver oppgave ol og så er han på jobb noen dager. Fungerer utrolig bra for oss. De dagene han er hjemme er jeg jo uansett hjemme og det var veldig praktisk når jeg ammet.
Lotta med novembergutt Skrevet 26. mai 2008 Forfatter #7 Skrevet 26. mai 2008 Ja, vi bør kanskje gjøre det på den måten. Bare håper den lar seg gjennomføre for vår del. Men så vidt jeg vet så spiller det ingen rolle for lånekassa om jeg står eller stryker når jeg mottar fødselsstipend, så da kan det jo gå Men da kommer jo ikke jeg til å være under utdanning lenger enn til våren 09 - men det spiller kanskje ikke noen rolle det heller ... Åh, det hadde vært flott om det hadde ordnet seg. Synes det er så trist å tenke på at pappan ikke skal få nok tid med babyen :\
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå