Gå til innhold

Perm til pappan når mamman er student?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal studere neste år, men ikke fullføre. (har meldt meg opp til nytt årsstudium for å få støtte fra lånekassa) Men i og med at jeg ikke skal fullføre så vil jeg da ikke stå som student i skoleåret 09/10 regner jeg med ...?

Pappan er i full jobb, og jeg kommer altså til å få 42 uker med penger fra lånekassa.

Hva har pappan krav på av permisjon i denne situasjonen? Hos lånekassa er det vel alt eller ingen ting når det gjelder fødselsstipend vil jeg tro ...

Noen i samme situasjon med en bra plan?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmmm.....lånekassa driter jo i om du fullfører eller ikke bare du betaler semesteravgifta. De oppfordrer jo nesten til å bare registrere seg som student så bli hjemme.

Har du jobbet noe frem til nå? For det er jo det som utgjør om far får egen permisjon, hvis ikke må han få fra din permisjon. Syns det er kjempevanskelig å forklare det her egentlig. Men du kan jo ringe nav :)

Skrevet

Far har ikke krav på noenting så lenge han arbeider, og du er student! Dere får "kun" engangsstlønad fra NAV, og ingen fedrekvote siden du ikke har opparbeidet deg permisjon hos NAV. Du får jo i tillegg penger fra lånekassen, så alt i alt er det ikke så ille utbetaling. Hadde begge vært studenter, kunne dere delt på de 42 ukene. Har en i nær familie som er i akkurat samme situasjon, og dette er informasjonen de har fått=)

Skrevet

Les om smutthullet inne på gravid og student... :)

Skrevet

hos oss har heller ikke jeg rett på noe fra nav annet enn engangstønaden, men far har fullt mulighet til å ta ut permisjon på 29 uker han, det skal vi gjøre. men da kan ikke jeg ta ut permisjon fra skolen, men heller gjøre det når hans permisjon er over. du kan få engangs stønad og permisjons penger fra lånekassen.

Skrevet

Du kan ta permisjon fra studiene og få penger fra lånekassen, i tillegg til engangsstønaden fra nav. Samtidig kan faren søke om utsettelse av de 29 permisjonsukene han har krav på fra nav. Disse ukene kan han ta ut inntil barnet fyller tre år!

Når faren har permisjon må du dokumentere at du er student, men det holder med betalt semesteravgift.

Selv kommer jeg til å være borte fra skolen i ett år, med støtte fra lånekassen i 10 måneder av dette året. Neste vår/sommer kommer faren til å være hjemme mange uker på sin utsatte permisjon. Og sommeren etter dette kan han også ta ut de siste permisjonsukene sine! Den utsatte perminsjonen kan fordeles utover mer eller mindre som man ønsker, så lenge arbeidsgiver samtykker, og de tas ut før barnet er tre år.

Skrevet

Når barnet er født sender du inn fødselsattesten til lånekassa, så blir lånet gjort om til stipend.

Med siste barnet var jeg student. Da kunne far overta hele permisjonen (- 3 + 6 uker og pappapermisjonen). Jeg fikk engangsstønad og lånet som stipend, Han fikk 37 uker med 80 % lønn som han tok ut som tidskonto

Kjempefint for oss i allefall

Skrevet

Dersom du ikke søker permisjon fra studiet, men er aktiv student, kan far ta ut gradert uttak. Det står om dette på gravid&student. -Også lest om det på www.lanekassen.no.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...