Bare™ Skrevet 26. mai 2008 #1 Skrevet 26. mai 2008 som skal finansiere bil, førerkort og utdannelse til yrkesfriske mennesker?
Liagora med 2 jenter Skrevet 26. mai 2008 #2 Skrevet 26. mai 2008 Er det noen som tror det da?Men har man rett på ytelser fra NAV så hvorfor ikke takke ja?
Bare™ Skrevet 26. mai 2008 Forfatter #3 Skrevet 26. mai 2008 "takke ja?" Har det seg slik at NAV ringer rundt der du bor, og tilbyr dette? Her inne så dukker det ene innlegget opp etter det andre med spørsmål om hva de kan dekke, så det ser ikke ut til at det er noe de blir tilbudt? Førerkort fordi man er avhengig av dette til jobb?? (Ref.annet innlegg..)
Guttemamma75 Skrevet 26. mai 2008 #4 Skrevet 26. mai 2008 Helt enig med deg Japp.. Folk får ta seg en "dårlig" betalt jobb (de er faktisk ikke så dårlig betalt) på Rimi og jobbe seg "oppover" slik alle vi andre har gjort... Skal man tro det man leser på BIM er det mange av dessertgenerasjonen her inne som er vant til å få og få - uten å måtte yte noe tilbake.................
Bare™ Skrevet 26. mai 2008 Forfatter #5 Skrevet 26. mai 2008 Det er så innmari trasig at de som har krav på hjelp ikke får det i tide fordi NAV må behandle disse sakene... Folk med syke mennesker i nær familie venter i 6 mnd på SVAR!! Også kommer anketiden i tillegg.. og etter å være aktiv bimmer så ser man hva som skaper unødvendig kø der, hvertfall!!
Liagora med 2 jenter Skrevet 26. mai 2008 #6 Skrevet 26. mai 2008 Jeg snakker ikke om stønad til å ta førerkort osv. Men har man rett til evt. grunnstønad,hjelpestønad,pleiestønad osv. Hvorfor skal ikke de som har denne retten motta disse penge selv om de er friske? Og de som har rett på en bil, har virkelig rett på bil. Nåløyet er ikke så stort hos NAV, da er det værre med sosialhjelpa!
Bare™ Skrevet 26. mai 2008 Forfatter #7 Skrevet 26. mai 2008 Fiffi: http://www.barnimagen.com/forum/thread/137844346 her er en av linkene. Det dukker stadig opp nye. Det er feil å si at nåløyet hos nav ikke er stort, det er vanskeligere å få godkjent grunnstønad hos NAV enn å få dekket regninger hos sosialen!!
Liagora med 2 jenter Skrevet 26. mai 2008 #8 Skrevet 26. mai 2008 Hehe..ok! Da skjønner jeg faktisk hva du snakker om her. Men det værste er jo at slike også får det til slutt..
Snart mamma -igjen! Skrevet 26. mai 2008 #9 Skrevet 26. mai 2008 Betalte nesten 200 000 i skatt i fjor, og det er litt irriterende å se hva de går til: en dritlat nabo som sitter på verandaen og drikker cola og røyker hele dagen. Naboen feiler det ingenting (litt vondt i en skulder innimellom så det ble for vondt å jobbe i kassa på Rema). Jeg har også vondt i skuldra!! Det er altfor lett å sykmelde seg, gå på yrkesretta attføring (eller hva det heter) og så sykmelde seg igjen fordi det ikke passet... Du kan visst kjøre en evig runddans med NAV, få all slags støtte. Virkelig: hun er da ganske frisk og kan godt få en jobb hvis hun gidder (innrømmer det selv også) men er kanskje ikke den skarpeste kniven i skuffen. Likevel smart nok til å fylle ut de riktige skjemaene. Det var kanskje litt på sidelinjen av "hjelpeorganisasjon" men det er likevel veeeeldig irriterende å se hvordan folk snylter på skatten vi andre jobber hardt for å betale.
knøtta Skrevet 26. mai 2008 #10 Skrevet 26. mai 2008 Faktisk så burde en del stønader rett og slett bli tatt vekk. For en stund siden leste jeg en artikkel der de sa at det var blitt en økende trend blandt unge jenter å bli gravide for å slippe mer skole og helle la det offentligee forsørge dem, helt helt sykt. Skulle vært sertifisering for å få lov til å bli foreldre. Skulle virkelig ønske at skattepengene mine gikk til å bygge aldershjem, til kreftforskning, sykehusavdelinger og til å hjelpe de som virkelig trenger det enn at de havnet i lomme til folk som bare stikke sugerøret sitt langt ned i statskassa.
Budeia og lillegutt Skrevet 26. mai 2008 #11 Skrevet 26. mai 2008 Japp.. Hadde ikke sett det innlegget som du hadde lagt ut link til før, og kjente jeg ble mer og mer irritert når jeg las nedover der.. Tastene gikk fort da når jeg svarte på det innlegget Helt enig!!
Liagora med 2 jenter Skrevet 26. mai 2008 #12 Skrevet 26. mai 2008 Ærlig talt...noe luksusliv lever man ikke som alenemor. Kanskje de på 16 synes det er mye å få 12-14000 i mnd. Men når man begynner å få faste utgifter og er alene er det "ikke noe". Så noe å skrike etter er det vel ikke??
Guttemamma75 Skrevet 26. mai 2008 #13 Skrevet 26. mai 2008 Nei men når de samtidig har mulighet til å få gratis utdannelse og slippe unna studielån så har de jo absolutt skutt gullgåsa...
Ikkelektuell Skrevet 26. mai 2008 #14 Skrevet 26. mai 2008 Gullgåsa, det er ditt ord. Skal velferdsordninger til alenemødre kuttes ut fordi enkelte er dumme nok til å få unger for å motta dem? Jeg mener, hvem faen er så dumme at de blir gravide for å kunne motta slike summer? Det problemet bør vel forebygges på andre måter enn ved å kutte ut stønader som det faktisk er et reelt behov for hos dem som ikke utnytter systemet. (Ja, de finnes faktisk.) Til dere som griner når naboen urettmessig mottar trygd; dere kan jo alltids melde fra. Ser at dere har et sterkt ønske om å være, og tro på at dere er, gode og pliktoppfyllende samfunnsborgere. Jeg foreslår at dere begynner å ta ansvaret som følger med. For øvrig er det utrolig merkelig å si at dere heller skulle sett pengene gå til sykehjem, skoler etc etc, for det gjør de da vitterlig også.
Figa *Fødeklar* Skrevet 26. mai 2008 #15 Skrevet 26. mai 2008 Hvis det er slik at folk som virkelig trenger pengestøtte fra NAV ikke får det eller må vente i 6 mnd for at saken behandles, er det vel heller NAV det er noe gale med. Hvem er det som får gratis utdannelse av NAV? Hvis det er snakk om støtten alenemødre under utdanning får, så er jo dette bare til å dekke skolebøker og matriell. Hvordan ellers skal en alenemor klare å ta utdannelsen sin? Grunnen til at NAV betaler ut disse pengene til alenemødre er at de skal ha en sjans til å kunne ta en utdannelse også! Som nevnt over her, 14000 i mnd er ikke så mye å leve på når du har faste utgifter og er alene med et barn. Det er nok mange her inne som romantiserer bildet som alenemor. Jeg tror nok det at de damene som er alene med barnet sitt, skulle gjort mye for å ha en på sin alder å snakke med om kveldene. Overgangsstønad er det beste som kunne skjedd for kvinnefrigjøringen! Hvis det er noe dere skal klage på, ta NAV, ikke mennesker som trenger hjelpen deres!
mor til to. 15mnd og 6år Skrevet 26. mai 2008 #16 Skrevet 26. mai 2008 jeg tror ikke at Nav er en hjelpeorganisasjon. men tror ikke dere vet bakgrunnen til alle... jeg var samboer til gutten var nesten et år, men han fant ut at drikking og fotball var bedre og stakk... jeg var da student... slet økonomisk når han rømte fra alt... men samværsforeldre slipper lett unna... derfor måtte jeg gå til nav.. kunne ikke bare slutte på skola...planen var å klare dette oss tre, men slik ble det jo ikke... har derfor snart fullført skola med hjelp fra nav i steden. som ikke var meningen, men syns det var urettferdig om jeg måtte slutte på skola pga en idot til sambo og far...
Glad_mor_85 Skrevet 26. mai 2008 #17 Skrevet 26. mai 2008 man må jo søke om masse for å få det da, så mange velger nok å si at man har "krav på". er vel ikke noe galt i det??? hvis du ikke søker om svangerskapspenger osv så får du det ikke heller. man må ta orden i tingene selv, så skjønner godt at folk lurer på hva de kan gi.
elin og gutta;) Skrevet 27. mai 2008 #18 Skrevet 27. mai 2008 min venninne er virkelig syk.... skjev rygg med mye smerter, en eller annen gikt-form,samt at den psykiske helsen er fullstendig rasert etter å ha prøvd yrkesrettet,restarbeidsevne osv osv.... ja..hun har gode dager innimellom, men de er i fåtall, og da unner hun seg å leve litt normalt. hverdagene hennes går ut på å ta smertestillende før hun i det hele tatt klarer å stå opp, prøve å bevege kroppen litt, mer smertestillende, behandlinger, beroligende medisiner og smertestillende til kvelden for å greie å legge seg.... -og hun får halv uføretrygd nå,etter å ha kjempet for det i 5 år.... hun trenger 100%. hun har to gutter på 10 og 15, som krever sitt,selvfølgelig, og det å sloss mot nav er så ødeleggende for helsa som det er mulig. når jeg ser hvordan hun sliter blir jeg kvalm av alle som får de underligste stønader i hytt å pine..... jeg vet om opptil flere jenter som er alene med barn,som får 3 ganger så mye som henne i tillegg til jobbinntekt. jenter som har mulighet til å reise til syden 3 ganger i året,kjøpe masse flotte klær og være på byen i frihelgene sine.... jeg klandrer selvfølgelig ikke disse jentene....og mange er selvfølgelig i en vanskelig situasjon, men jeg syns systemet er svæææææært urettferdig!!!!! hvorfor må noen telle hver krone mens andre faktisk får mange tusen til fornøyelser fra nav??? -og...det er systemet jeg setter ??? ved, ikke de som mottar ytelser,eller som ikke gjør det. hadde jeg vært i en annen situasjon og visst hvordan jeg kunne få litt ekstra hadde jeg nok gjort det jeg oxo,som alle andre. systemet som det er nå skaper sosial urettferdighet,rasisme og sjalusi, og det er da virkelig ikke noe vi ønsker oss.... jeg er jammen glad for at jeg klarer meg selv. håper aldri jeg blir avhengig av nav...før fylte 67.....
Tingenes Herre Skrevet 27. mai 2008 #19 Skrevet 27. mai 2008 Jeg er helt enig med JAPP. Alt for mange velger å sette seg ned på rumpa og vente på at noen skal løse problemene deres for dem. Hvor har det blitt av god, gammeldags arbeidsmoral og yrkesstolthet? Når ble det statens problem at du ikke har råd til å ta lappen? Når ble det slik at man ikke lenger kan SPARE til det man ønsker seg? Jeg jeg jeg jeg vil vil vil vil ha ha ha ha ha nå nå nå nå.... Fjernet man mange av velferdsordningene, ble folk også mindre "syke", det er helt sikkert. Er en grunn til at det er så utrolig mange flere trygdede i Norge enn i våre naboland...det kalles vondt i viljen.. Innfør karensdager NÅ! Ville gjøre underverker med sykefraværet. Kjenner mange av typen 'cola og røyk' -ignorerer dem som best jeg kan av hensyn til blodtrykket.
Førstegangspappa82 Skrevet 27. mai 2008 #20 Skrevet 27. mai 2008 Jeg mener heller ikke at NAV er en hjelpeorganisasjon, men når mor av forskjellige grunner er 100% ufør og far jobber, da har man faktisk ikke rettigheter til noe som helst, annet enn engangsstønad, men hvor lenge holder det? Velkommen til velferdsstaten Norge sier nå jeg.
Ulle-m-Gullet-&-et-frø Skrevet 27. mai 2008 #21 Skrevet 27. mai 2008 Jeg har ei i venninne som er veldig overvektig og har godartet kreftsvulst i kneet, den er ikke farlig og trenger ikke operees bort. Hun kan godt jobbe, men har gått på attføring store deler av livet. Nav ville ha henne ut i jobb, jobbet i vikariat i skranken på et kontor i noen få mnd. Da vikariatet var ferdig snakket hun med NAV om at det hadde vært altfor vanskelig for henne for hun måtte gå ned til busstoppet og av og til måtte hun til og med springe for å nå den. Og dette slet på foten hennes. Så nu skryter hun av at hun får dekt førerkort og bil inntil 100 000 kr. Hun skal begynne i sommer med førerkort. Men hun kan dra ut på byen i helgene og hoppe og danse. Og gå rundt i butikker på kjøpesenter i timevis, JEG blir sliten av å tusle med henne i all slags butikker, og det feiler ikke bena mine noe utenom at jeg er litt plattfot, hehe Kjenner jeg blir litt irritert av slikt. Hun fikk til og med dekt utdanning, men droppet ut etter kort tid.
Lova Skrevet 28. mai 2008 #22 Skrevet 28. mai 2008 Hun høres jo jævlig heldig ut, tross alt som har en "venninne" som henger henne ut på BIM! Du får ta deg en alvorsprat med henne da, hvis du ikke er for feig. Ps. Dekket, ikke dekt.
Ulle-m-Gullet-&-et-frø Skrevet 28. mai 2008 #23 Skrevet 28. mai 2008 Har faktisk snakket med henne om det. Hun sier de er der for å hjelpe. Og hun er mer enn villig til å lære meg bort noen knep sånn at jeg også kan få hjelp til diverse ting, eller snylte litt som hun sier. Hun har innrømmet selv at hun har smurt på sannheten og at hun ikke liker å være i arbeidslivet. Etter hun har setvikatet i boks skal hun prøve å få seg ufør sier hun. Og hva er det med folk som må rette på andre sine skrivefeil?
Lova Skrevet 28. mai 2008 #25 Skrevet 28. mai 2008 Setvikat er en ny type serfikat som kan brukes som våtserviett/intimserviett og kjørekort. Genial oppfinnelse!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå