Gå til innhold

Tror dere nav kan hjelpe meg med ...

Anbefalte innlegg

Skrevet

billappen?og diverse kurs jeg trenger for å gå ut i jobb.noen av kursene koster jo 7000kr g det har jeg ikke råd til.Jobbet krever også at man kan kjøre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

synes du heller burde ta deg en ekstrajobb/vikariat så du får spart opp penger til å ta lappen på den måten. Er som regel det de fleste av oss må gjøre!

Sorry om jeg er krass, men jeg synes det er så lettvint å få nav til å betale det ene og det andre når det mest rettferdige er å jobbe selv for pengene.

Skrevet

Det kan jo hende om du er på attføring eller noe i den dur og ikke er kvalifisert for noen andre jobber. Alternativet er vel en utdannelse og lån fra lånekassa.

Skrevet

Hvorfor skal NAV hjelpe til med å betale alt mulig? Ta heller litt ansvar selv! Gjør som den andre her sier, spar opp selv.

Jeg jobber forresten i NAV, og det skal MYE til for at NAV hjelper til med sånt. Da skal du være alvorlig yrkeshemmet og ha store problemer med i det hele tatt å få en jobb på vanlig vis.

Det NAV KAN hjelpe deg med er å få deg ut i tiltak, slik at du etterhvert greier å fa fast jobb.

Skrevet

takk og pris, anonym 13.51...

Ellers hadde jeg lagd helvete.. Om det skulle være så enkelt for noen, mens andre betaler toppskatt av en normal gjennomsnittsinntekt for full arbeidsuke og alle utgifter dekket av husstanden selv. Er så jæskla lei av å lese om alle her inne som tror NAV er en hjelpeorganisjasjon...

Skrevet

Virker som det er veldig store forskjeller innen nav også gitt..

Broren til venninna mi fikk dekt billappen for han trengte den i en jobb.

Han er ikke yrkeshemmet i det hele tatt..

Skrevet

Hvis du for tiden er uten jobb og kan få jobb med å få billappen,vet jeg om folk som har fått den av NAV. Er du derimot i jobb,men bare har lyst på ny jobb,så tror jeg ikke det går.

Er du blitt syk på en eller annen måte som gjør at du ikke kan fortestte i jobb,kan du søke på attføring og da får du kurs/skoler osv for å komme deg i ny jobb.

Skrevet

Ja, ikke sant!

Så enig med deg!

Folk må lære å ta ansvar for eget liv selv. Det er noen som får lappen dekket gjennom NAV, men da er det tungtveiende grunner til det. Det kan, som jeg sa, være at alvorlig yrkeshemming er årsaken, men det kan også være at personen bor langt unna steder der det er mulig å jobbe, og at vedkommende ikke har mulighet til offentlig transport, og av div årsaker ikke kan flytte.

NAV bidrar med hjelp til selvhjelp, men er ingen hjelpeorganisasjon, nei!

Skrevet

En får ikke automatisk kurs/skolegang fordi om man får innvilget attføring. Noen får dekket utdanning, men de fleste blir prøvd ut i div jobber og tiltak, og må ta det de blir tilbudt, dvs det de kan mestre i forhold til sine problemer.

Skrevet

Hos oss har folk fått billappen og kurs for å komme seg i arbeid.

Dette er uansett bedre enn at folk går arbeidsløse hvis det er det som skal til.

Skrevet

Der er jeg faktisk ikke enig..

Hvis folk går arbeidsløs, så får en gjør noe aktivt for å komme seg i arbeid. Altfor enkelt å si at Nav må dekke lappen, for ellers får jeg ikke jobb.. Da får en prøve å få seg en jobb først der en ikke trenger lappen, og så spare seg opp til det..Eller rett og slett begynne på skole og få seg en utdannelse sånn som de fleste andre gjør. De fleste har rett på studielån..

Blir også irritert når jeg hører om folk som må få dekka ditt og datt for ellers kan de ikke jobbe eller klare seg eller whatever... Greit nok med de som virkelig trenger det, har full forståelse for det, men er jammen mange latsabber der ute!!!

Skrevet

Hvorfor skal NAV hjelpe gud og hverman som ikke har giddet å ordne seg selv?

Det begynner jaggu å bli for enkelt for arbeidsskye mennesker her i landet! Da jeg var mellom to jobber (frivillig, fordi jeg flyttet men dog) tok jeg jobb i kassa på Rimi. Den jobben fikk jeg på flekken. Var ikke det jeg hadde utdannet meg til, men så har jeg prøvd det og.

Lappen tok jeg med egne penger, og for å få utdannelsen tok jeg lån i lånekassa.

Men jeg kunne visst bare gått til NAV så hadde jeg fått kurs, lappen og drømmejobben? Søren og at jeg ikke visste det før!!!!!

Skrevet

Fytte helvete!!!

Er dere klar over hvor mange som virkelig går inn for å skaffe seg jobb men som bare ikke får det??

Jeg vet om flere eldre menn som har hatt fantastiske jobber tidligere, men som av forskjellige årsaker har mistet jobben. (Firmaer som har fusjonert, ny ledelse som satser på yngre arbeidskraft osv)

Det er helt vanvittig å se på den lusne behandlingen de får av staten etter å ha betalt toppskatt hele sitt liv.. Ikke får de seg nye jobber heller, fordi arbeidsgivere ser etter noe "yngre".

Og fallskjermen de får fra bedriftene holder som regel bare i et par år.. Er du i slutten av 50-åra og mister jobben er du som regel buttfucked. Ingen vil ansette en som skal pensjoneres i nærmeste fremtid.

Og å si at de er arbeidssky fordi de ikke har lyst å jobbe i kassa på mcdonalds er vanvittig drøyt..

Dra ikke alle over en kam! At dere tror alle som er uten arbeid er arbeidsky sier egentlig mer om dere..

(Jeg jobber med arbeids-tiltak og har møtt så mange som virkelig sliter.. Fikk tårer i øynene av å se hva folk egentlig tror om disse flotte menneskene..)

Skrevet

Blir litt lei meg! Over at alle tar alle over en kam her.

Man kan få støtte av nav til ganske mye som for eks lappen på bil buss osv hvis man trenger det.

Det som gjør meg mest irritert er at folk tror at går man til nav er man arbeidsky og ikke gidder å jobbe.

Har selv en mann som har blitt utsatt for mobbing og trakasering på jobben slik at han ble sykemeldt. Begynte å søke på nye jobber med engang og gikk på nav for å få veiledning og støtte i forhold til den prosessen. Han fikk da tilbud om 12 ukers full lønn mens han tok busslappen. Han tok også kontakt med busselskapet om de hadde ledig jobb og var villige til å betale lappen. De betaler for lappen og Nav betaler full lønn mens han tar det.

Du som jobber på Nav og skrev at det ville være umulig må vel vite at det finne ordninger for folk som er villige til å stå på for å få seg en jobb.

Skrevet

Det finnes et ordtak som sier "På seg selv kjenner man andre".

Må ærlig innrømme at jeg begynner å lure på flere av de her inne ang arbeidsmoral.

Noen mottar ytelser fra nav. Noen mottar urettsmessig ytelse fra nav. Men ikke alle. Langt ifra alle.. Størstedelen av arbeidsledige i norge er som anonym nevnte litt over her, eldre mennesker fra toppjobber som ikke finner ny jobb pga arbeid.

En annen stor del er velutdannede innvandrere som kun får tilbud om taxikjøring, renhold og kebabsjapper.

Hadde dere takket ja?

Dere studenter, ville dere brukt 9 år på utdanning for så å vaske doen på shoppingcenteret? Ville dere rømt fra alt dere elsker, flyktet til et fremmed land for så å måtte legge legeutdannelsen på hylla for å jobbe på 7-11??

Trodde ikke det.

Så er det disse eldre.. Vi er et land i økonomisk vekst, og bedrifter/firmaer blir godt belønnet for kontinuitet i markedet. Eldre arbeidstakere blir ikke sett på som lønnsomme lenger, da pensjonsalder nærmer seg faretruende. At eldre mister jobben til fordel for yngre mennesker er dessverre noe som skjer innenfor så å si alle bedrifter innen for landets grenser. Dessverre..

Hardt arbeidene mennesker blir satt på bar bakke, med kanskje lønn til å vare de første to årene. Hva så?

Etter de to årene er 80% fortsatt uten jobb, og gjennomsnittlig 6 år fra pensjonsalder. Hva tror dere det gjør med en persons privatøkonomi?

De får minimal arbeidsledighetstrygd fra nav, og er de heldig får de kanskje tilbud om jobb som flokefjerner på en fiskegarnfabrikk med 100 kr timen, og fri annenhver helg.

Hvor attraktivt ville dette vært for dere?

Skrevet

veldig enig med hun over!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...