La vita è bella <3 Skrevet 26. mai 2008 #1 Skrevet 26. mai 2008 Jeg har muligheten til å kjøpe billig amme-bh på spar kjøp nå til helga, og er veldig usikker på om jeg burde det, på str osv.. Det er jo anbefalt at man kjøper en str større enn man har nå siden puppene blir ganske store etter fødsel, men så leste jeg at de går litt tilbake også etter en stund? Er også anbefalt å kjøpe bh etter fødsel, men det tror ikke jeg at jeg gidder, vil jo være hjemme og kose med babyen den første tida uten å føle press til å måtte dra rundt og handle. Hva har dere erfarne erfart?
Lille Lu Skrevet 26. mai 2008 #2 Skrevet 26. mai 2008 Jeg kjenner ikke til den fra spar kjøp, men det kommer litt an på hvor stretchy stoff den har synes jeg. Sist kjøpte jeg en før fødsel, og gikk opp en str både i cup og lengde rundt. Dvs gikk fra 75B til 80C. Denne holdt for meg, men jeg kjøpte Triumph sin mammabel. Synes den er veldig behagelig. Kjøpte flere av den etter fødselen. Og det er riktig at rett etter at melka kommer så er puppene enorme. Men etter en uke eller 2 (tror jeg det var) så blir de mer normale i størrelse.
Gjest Skrevet 26. mai 2008 #3 Skrevet 26. mai 2008 Brystene går etter hvert litt ned i størrelse, ja, men hvor lang tid det tar er individuelt. Mine har brukt lang tid på å gå ned, ca 6 mnd, vil jeg anta. Det virker som at mange baserer seg på å kjøpe en amme-bh eller to? For meg blir det alt for lite. Jeg pleier å ha minst 5-6 amme-bh'er, og av dem er et par uten spiler. Årsaken til at to amme-bh'er er for lite er rett og slett at jeg produserer MYE melk, og det lekker mye ut. Både om natten og om dagen, hvis ikke barnet klarer å "ta unna" fort nok. Dermed må jeg alltid bytte bh 1-2 ganger for dagen. Det samme gjelder da selvfølgelig ammeinnleggene. I en travel småbarnshverdag er det ikke alltid at man får tid til å vaske bh'ene like fort som de blir våte/ skitne, så da er det godt å ha noen å gå på. For noen er derimot lekkasjer et ukjent problem. Men man vet jo aldri på forhånd... Så noen bilige ammebh'er fra Sparkjøp tror jeg uansett ikke vil være noe bomkjøp!
La vita è bella <3 Skrevet 26. mai 2008 Forfatter #4 Skrevet 26. mai 2008 Tusen takk for svar! Føler meg litt klokere nå
dirgni Skrevet 26. mai 2008 #5 Skrevet 26. mai 2008 Jeg gikk opp en str mens jeg gikk gravid, og ytterligere en str mens jeg ammet nr 1. Det tok noen mnd før jeg kunne gå ned en str. Så mitt råd er å kjøpe et par bh-er to str større enn normalt. Og om natta syntes jeg definitivt det var best å ha to cup str større enn normalt og null spiler. Måtte ha bh på om natta i starten for å ikke lekke melk :-)
Grateful mom Skrevet 26. mai 2008 #6 Skrevet 26. mai 2008 Vet ikke om det kommer an på opprinnelig størrelse, men jeg gikk opp fra 85C til 90DD når jeg lå på sykehuset! Nå når jeg har kommet hjem har den verste sprengen gitt seg, og jeg kan sikkert bruke 90D. Og denne forskjellen er bare innenfor 10 dager!!! Jeg hadde kjøpt meg 2 amme-bher i 85D før fødselen, men måtte bare sende ut mannen og kjøpe en ny når jeg lå på sykehuset, for det kunne jeg bare glemme!!! Så, skulle jeg gjort det igjen ville jeg kanskje kjøpt meg 1 eller 2 bher, ikke ta av lappen, men prøv dem igjen når melken har kommet for fullt. Du finner fort ut av om det går greit eller om du må ha annen størrelse. I følge sykepleierne på barsel kan det bli ekstra hovent de første dagene melken kommer, men at dette kan justere seg litt etterhvert. Og det stemmer jo med meg så...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå