Gå til innhold

Sove på ryggen, farlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får så vondt i hoftene av å ligge på sidene, og har lest at man ikke skal ligge på ryggen? Havner på ryggen innimellom selv om jeg prøver å legge puter i veien, våkner da med kjempe angst... Dårlig med nattesøvn for tiden... :( Spurte legen min for en mnd siden ang dette, men hun sa at jeg kunne ligge på ryggen, men jeg har lest flere steder at man ikke bør?? Hva vet dere om dette? Er det skadelig for bebis?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke skadelig for babyen i magen om du sover på ryggen. Det som kan skje er at en blodåre i ryggen kan komme i klem, slik at verken du eller babyen får nok oksygen. Det kan ende opp med at du besvimer. Og det kan være skadelig for babyen dersom du/dere får for lite oksygen over lengre tid.

Det med at denne blodåren kommer i klem skjer som oftest dersom man får hardt trykk på ryggen. Og i våken tilstand blir man som oftest veldig uvel før man eventuelt besvimer.

Våkner mange ganger liggende på ryggen selv jeg og jeg har ikke merket noe feil med det. Kroppene våre er heldigvis laget på en slik måte at de sier i fra hvis vi gjør noe som kan skade oss selv og/eller babyen =)

Skrevet

Jeg spurte jordmor, og hun sa det ikke var farlig. Man kan bli svimmel, men da våkner man.

Dette står under svangerskapsuke 30:

Du vil kanskje merke ubehag dersom du blir liggende flatt på ryggen. Dette heter venacava syndromet. Det er rett og slett at livmoren nå begynner å bli så stor at den kan klemme av for hovedpulsårens tilbakeføring av blod slik at du blir svimmel og faktisk kan besvime. Legg deg derfor med en liten pute under den ene siden, slik at du får en liten tipp.

Jeg ligger ofte på ryggen, må jo variere, klarer ikke ligge bare på en side.

Skrevet

tusen takk for beroligende svar!! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...