Gå til innhold

Dere med ADHD-barn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor gammel var barnet når dere fikk mistanke? Og hvordan var barnet som baby? Mye urolig, gråt mye, utålmodig og lignende...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min eldste sønn på 12 år har ADHD, men fikk ikke diagnosen før han var 10 år, etter at jeg hadde kjempet lenge for utredning.

Som baby var han alltid blid som en sol, men sov ikke stort. Da han ble eldre var han alltid veldig uvøren, uforsiktig og hadde ikke vett til å være redd noen ting. Han var unormalt avhengig av meg og skulle være midtpunktet absolutt hele tiden. Han begynte i barnehage 2,5 år gammel, og slo seg ikke til ro før etter 1 år, gråt hver dag og hadde noe dårlig samspill med andre barn.

Lakenskrekk har vært et stort problem hele livet hans, og hvis han sov 5 min på dagen, holdt han det gående til langt på natt.

Sengevæter, noe han ennå er i perioder.

Minste vår er 2 år, og har lakenskrekk de luxe og var en urolig baby. Han sov bare i korte økter, skulle bare sitte på fanget og var veldig klengete.

Nå som 2 åring begynner søvnen å bli bra på natta, men i perioder våkner han mye.

Han kan ikke sove så mye som 2 min på dagen, for da holder han på halve natta. han er aktiv, klønete, uvøren og spiser som en gris hehe. han søler og griser mye når han spiser(akkurat som storebror)og ofte spiser han med fingre istedenfor med bestikk.

Og han er veldig hissig og utålmodig. Han har jo ikke diagnose, men har mange fellestrekk med broren som har ADHD. Jeg har selv ADHD.

Skrevet

Takk for svar.

Har selv ei lita på 1 år bare, men synes hun er så urolig i forhold til andre på hennes alder...

Har mange fellestrekk med dine hører jeg...sover urolig, er VELDIG hissig allerede, ikke redd for noen ting, utrolig utålmodig...er helt gjennomsvett når jeg har skiftet en bleie;-)

Men det er det med at hun er så hissig som bekymrer meg mest...

Men er jo enda tidlig å si noe om henne... Ingen i fam som har diagnosen, men mulig en onkel som burde vært til utredning...

Skrevet

Jeg har ikke barn med ADHD, men kan endel om emnet siden det inngår i utdanningen min.

ADHD skyldes ubalanse i hjernekjemien, dvs at noen signaler blir ikke overført i hjernen som normalt uten hjelp fra medikamenter, svært forenklet forklart. Det går med andre ord teknisk sett an å stille en diagnose tidlig fordi dette delvis kan måles, men det er altfor kostbart til å kunne gjøres, derfor skal barnet utredes i stede. Yngste barnet som har fått diagnosen her til lands var 2 år da han fikk den så vidt jeg vet.

Det er noen spesifikke kjennetegn på ADHD, men alle kan nok kjenne seg igjen i noen av dem så derfor bør man være varsom med egendiagnostering:

*Lite søvn

*Abnormalt søvnmønster (foretrekker å sove fra 2-3 om natten til 9-10 dagen etter i stede for "vanlig" søvnrytme)

*Rastløs

*Mye energi

*Vansker med å konsentrere seg om noe de ikke har en ekstremt stor interesse for

*Sviktende oppmerksomhet

*Impulsivitet - dårlig impulskontroll

*vansker med å organisere oppgaver

*blir veldig lett distrahert

*unormalt glemsk

*snakker unormalt mye og klarer ofte ikke å stoppe (spesielt for jenter)

*vansker med å vente på tur

Listen er lenger og som du ser er dette noe som er vanskelig å passe en 1 åring inn i. Hun er rett og slett for liten. Når det gjelder aggresjon er dette en tilleggsvanske som ofte kommer sammen med ADHD, men det er faktisk ikke endel av diagnosen slik mange tror. Videre har det vist seg at hos ca 50% av de foreldrene som trodde barna hadde ADHD som 2-3 åringer så hadde ikke barna dette, de var bare ekstra aktive og vimsete for alderen. Listen over er også noe de aller fleste vil kjenne seg og sine egne barn igjen i, i hvertfalle ndel av punktene, derfor må dette sees opp mot en større gruppe og om tendensen er avikende i forhold til den større gruppen.

Tror ikke du skal tenke for mye på dette nå når hun er så liten, det er veldig vanlig at barn er hissige, aktive og sover urolig på den alderen, har selv et par slike eksemplarer ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...