Gå til innhold

Studenter - litt hjelp angående lån/stipend/fødselsstipend

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg sitter og fyller ut søknad om lån og stipend for neste skoleår, og lurer litt her ...;

Jeg venter barn i okt/nov, skal jeg da søke om vanlig lån og stipend for HELE skoleåret 08/09 nå da? Også søker jeg om fødselsstiend når den tid kommer? Eller skal jeg kun søke om lån/stipend for høsten 08?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må søke for begge. når du har født sender du inn søknad på fødselstipend, samt dokumentasjon på at barnet er født. Feks. kopi av fødselsattest

Skrevet

Takk :)

Skrevet

Søk for hele skoleåret. Omgjøring etter fødsel skjer ved at du sender inn søknad om fødselsstipend, og bekreftelse på at barnet er født.

Merk at du må ha hatt rett til å motta støtte fra Lånekassen de siste 6 mnd før fødsel, så med mindre du har studert nå i vår kan det hende du ikke "rekker" å opptjene deg rett til støtte.

sjekk på Lanekassen.no, de har gode spørsmål-og-svar-funksjoner der!

:-)

Skrevet

Takk for svar :)

Jeg er student nå også, så da regner jeg med at sommerferiemånedene går innunder de siste 6 mnd ...?

Da er søknaden sendt, også legger jeg det hele på vent til babyen er født :)

Skrevet

Joda, da teller sommeren med og du er i box :-)

Skrevet

Hvis du har deltidsjobb og jobber i sommer i tillegg, har du også krav på lønn fra arbeidsgiver, husk det. Lånekassen bryr seg ikke om du tjener penger i tillegg, og det er ikke inntektstak i det året du mottar fødselsstipend. I prinsippet kan du motta full lønn OG fødselsstipend,

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...