marien - FØDEKLAR! Skrevet 26. mai 2008 #1 Skrevet 26. mai 2008 Jeg må bare skryte litt av min kjære mann! Han har bestandig vært utrolig flink til å ta sin del her hjemme, både dag og natt. Siden jeg ble sykemeldt da jeg pådro meg en nakkeskade for 11 uker siden, har han virkelig stått på! Han jobber fulltid, og kommer hjem til ferdig middag, men det er det eneste jeg greier å gjøre iløpet av dagen. Dvs at han har all klesvask, husvask, barnestell og utendørs arbeid alene. Det flotteste er at han ikke blir sur en gang. Han har et tålmod og en stå-på-vilje som er helt utrolig. Jeg ser at han til tider er forferdelig sliten, og det kan han gi uttrykk for også, men som han sier, må ting bare bli gjort. Vi er altfor flinke til å finne negative ting om folk rundt oss, og derfor tenkte jeg det hadde vært koselig med en tråd der vi kan tenke over og fortelle om de gode sidene ved våre kjære!
Gjest Skrevet 26. mai 2008 #2 Skrevet 26. mai 2008 Kan jeg sende min samboer på kurs hos mannen din??? Min mann har stor arbeidesvilje og er veldig flink, men han er ikke så ivrig med vaskekosten.. Jeg skal ikke klage, for vi klarer som regel å finne en balansegang, men kanskje mannen din kan smitte litt "husarbeids-vilje" over på min kjære? =) Kanskje drysse litt husarbeids-støv over han, eller noe?? (kunne trengt litt sånn støv selv også, for den saks skyld=
marien - FØDEKLAR! Skrevet 26. mai 2008 Forfatter #3 Skrevet 26. mai 2008 Han er , i følge våre naboer, en svært sjelden mann, så jeg er nok veldig heldig. Til vanlig har vi nok en ganske vanlig fordeling av arb. oppgaver, men det er utrolig godt å se at han tar tak i det når jeg ikke har mulighet. Går for tiden og funderer på hva jeg skal finne på for å overraske han med noe. Samtidig har vi begynt å se oss om etter vaskehjelp. Han begynner å bli sliten, og med litt hjelp til vaskinga, kan energien heller brukes på guttene våre. Han er gull verdt!
Gjest Skrevet 26. mai 2008 #4 Skrevet 26. mai 2008 Jeg har et forslag: På fredag når han kommer hjem fra jobb, så har du kjørt guttene til noen for overnatting. Siden matlaging er det eneste du orker for tiden, lag favorittretten hans, dekk på med friske blomster og gi han behandling verd en konge. Da føler han seg nok prissatt! Lag et personlig kort til han =) Høres ut som du har skutt gull-fuglen=)
YoMomma Skrevet 26. mai 2008 #5 Skrevet 26. mai 2008 Så bra! Støtter ideen om en tråd som legger vekt på de positive tingene! Blir mye klaging her inne av og til.. Har en fantastisk mann jeg også! Selv daffer jeg rundt hjemme usminket og fæl, med mage og hormoner, og prøver å lese til eksamen. Han jobber fullt, kommer hjem og er bare god og hjelpsom og forståelsesfull. Tar oppvasken jeg har latt stå fra kvelden før, vasker og henger opp klær, lager te til meg ogsåvidereogsåvidere, alt uten å klage. Tror ikke det skal så mye til for å komme inn i en god sirkel med tanke på parforhold. At man vet hvordan man kan kommunisere kjærlighet til partneren på best mulig måte, og at man bevisst går inn for å gjøre det av og til (selv om han ikke fortjener det). MÅ bare anbefale en bok som heter "Kjærlighetens fem språk" av Gary Chapman. Han mener vi har forskjellige måter å gi og ta imot kjærlighet på. For noen er det en helt naturlig kjærlighetserklæring å ta oppvasken eller en runde med støvsugeren, mens andre viser kjærlighet gjennom berøring, ord, gaver og å bruke tid sammen. Hvis vi ikke snakker samme "kjærlighetsspråk", så er det fort gjort å havne et sted i forholdet hvor man klager over alle de tingene partneren ikke gjør og overser forsøkene hans på å vise kjærlighet. Falt kanskje litt vekk fra temaet her, men vil iallefall bare støtte oppmuntringen om å se det positive hos mannfolkene våre, og å prøve å forstå og gjenkjenne alle kjærlighetserklæringene deres i hverdagen..Ikke alle som skjønner at husarbeid er måten å gjøre det på, men de er kanskje flinke til å gi komplimenter, kos eller gaver?
marien - FØDEKLAR! Skrevet 26. mai 2008 Forfatter #6 Skrevet 26. mai 2008 Kjempebra innlegg, helt i den sjangeren jeg håpet dette skulle være:) Guttene skal faktisk bort i helga, så tror jammen jeg skal sørge for god mat osv på fredag. God ide:) Ellers sendte jeg han faktisk ut sist lørdag sammen med kompisene sine. Han er ute maks 3 ganger i året og nå mente jeg han fortjente litt luft og noe annet å tenke på. Han storkoste seg... Vi har de siste årene blitt veldig "flinke" til å ta vare på forholdet vårt. At vi har det bra er selve fundamentet i hele familielivet og derfor bruker vi tid på å gjøre noe sammen. Vi har ofte"date" på lørdagskveldene uten å ha barnevakt. Da lager vi god mat, har på litt skikkelige klær (joggebuksa er da fy-fy) og slår av tvén. Dekker på fint bord og koser oss minst like mye som om vi hadde vært på ekte restaurant:) Det er mange muligheter for å ha kjærestetid selv om man er hjemme og barna sover.... Hva gjør dere andre for å ta vare på forholdet?
Gjest Mammamoms Skrevet 26. mai 2008 #7 Skrevet 26. mai 2008 Jeg har også lest boken "Kjærlighetens fem språk". Leste den i fjor vår før vi giftet oss og flyttet sammen. Det er veldig viktig å verdsette hverandre, og å IKKE ta hverandre forgitt. Det å ofre av seg selv, sin egen tid, er en veldig fin måte å vise sin kjærlighet på. Det er en måte å vise at man er villig til å gi av seg selv for den andre. Min kjære mann har en forferdelig travel vår med både jobb og studier. Heldigvis er det bare et par uker igjen nå, så er studietiden over. Det har gjort at det er liten tid for ham til å hjelpe så mye til med husarbeidet her hjemme. Men nå som jeg har vært ganske tom for energi pga svangerskapet, og oppvasken har stått stablet, gulvet vært møkkete, klesvasken har samlet seg opp, klager han aldri. Han viser fortsatt bare takknemlighet for at jeg steller for ham! Når han så kommer hjem og ser at kleshaugen har minket, for eksempel, sier han "Så flink du har vært som har vasket klær idag!" Dette er ikke store ting, men det er viktige ting i hverdagen. Hverdagskjærligheten er utrolig viktig. Synes dette er en fin tråd!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå