Mor til gullet :O) Skrevet 26. mai 2008 #1 Skrevet 26. mai 2008 Jeg ser ut til å nærme meg eggløsning ifølge fertilitetsmonitoren. Og skal til tannlegen imorgen. Er litt bekymret med tanke på røntgen. Har hørt man skal be om å få en slik duk over hvis man er gravid. Men er det noen som vet om det kan være skadelig for eggene? Og bedøvelse? Krysser fingre for null-hull, men skulle jeg ha hull, er det trygt med bedøvelse? Både før og etter befruktning?
flypapir Skrevet 26. mai 2008 #3 Skrevet 26. mai 2008 Jeg skulle ikke tro at det gjorde noe å ta røntgen når du har el, er jo veldig lite stråling nå til dags. Du kan jo evt for sikkerhets skyld be om å få på deg ett blyteppe? Jeg var hos tannlegen her om dagen og fikk masse bedøvelse selv om jeg er gravid, det var ingen fare sa hun. Trakk også en visdomstann i dagene rundt el, og da tok jeg beroligende (rohypnol) pga at jeg synes det var skikkelig skummelt. Forhørte meg såklart først, men det var ikke noe problem... Du kan jo si i fra til tannlegen, de har taushetsplikt og er ekspertene på området! Lykke til!
Tingenes Herre Skrevet 26. mai 2008 #4 Skrevet 26. mai 2008 Hei Benedikte, jeg er tannlege og er selv 4+2 i dag. :-) Du kan trygt gå til tannlegen så lenge du er prøver. Ingenting tannlegen gjør kan skade egget eller forstyrre eggløsningen. Hvis du har veldig tannlegeskrekk ville jeg kanskje utsatt det bare for å slippe den psykiske påkjenningen akkurat når det skal klaffe? Røntgen kan ikke skade egget når det er ubefruktet, men er man derimot gravid, skal man unngå røntgen så langt det er mulig. Rutinekontroll hos tannlegen bør gjøres UTEN rtg når man er gravid!! Bedøvelse går helt greit og kan være bedre enn å borre uten, også når man er gravid, for å slippe stresshormonene som frigjøres når man har vondt. Tannlegen vet hvilken bedøvelse som er trygg for deg -men husk å si at du er gravid når du kommer!! Lykke til med prøvingen, håper på spire for deg!
Mor til gullet :O) Skrevet 26. mai 2008 Forfatter #5 Skrevet 26. mai 2008 Tusen takk for veldig beroligende svar ) Hadde liksom ikke så veldig lyst å fortelle tannlegen at jeg prøver å bli gravid. Så da trenger jeg ikke det. Gratulerer med din lille spire ):O)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå