Gå til innhold

Mor på attføring, far full jobb, rett til permisjon??

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen som vet?

jeg er på attføring, far til barnet jobber 1000%, har ikke han rett til farskapspermisjon med lønn??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge det er attføring du går på,så tror jeg ikke at barnefar kan få permisjon med lønn. Vet at er du uføretrygded eller liknende,kan en søke om at far får permisjon med lønn for å avlaste mor. Hva som da må ligge til grunn,vet jeg ikke helt,men du kan jo ta en telefon til NAV og høre hva de sier.Vet og at far kan få permisjon hvis mor går ut i skole full tid,eller blir lagt inn på sykehuse e.l.,men da blir ikke begge hjemme samtidig.

Skrevet

Jeg går på rehab.penger og da har ikke far rett til perm med lønn. Hvis jeg er så syk at jeg ikke kan ta meg babyen alene, så kan det søkes om at han får permisjon med lønn, dette gis i korte perioder av gangen har jeg forstått. Vet ikke om de samme reglene gjelder ved attføring. De må jo kunne hjelpe, hvis du skal kunne fortsette med attføringen, men da må vel du være borte fra babyen i attføring/kurs el.l mens faren er hjemme med barnet vil jeg tippe. Men vet ikke reglene for dette altså, er nok best å høre med NAV.

Skrevet

Selv gikk jeg på rehab, men over på ufør nå. I vårt tilfelle får vi trolig overført retten til foreldrepenger over til far da jeg er for dårlig til å være alene fulltid med babyen. Søknaden ligger inne hos nav nå men fått så godt som gjennomslag etter å ha snakket masse med saksbehandler som tidligere aldri hadde behandlet slik søknad... VI fikk legen til å bekrefte at jeg trengte fars hjelp grunnet sykdom, og hvor mye hjelp (50% søkte vi om). Og far fikk dermed 29 uker permisjon (x 2 siden han kun er hjemme 50%) med full lønn. alternativt 39 uker 80% lønn..

Med attføring er jeg usikker, da du trolig er frisk nok til å klare omsorg for barn alene. Skulle du derimot fortsette på atføringstiltaket kan det være at far kan få søke om permisjon da noen må være hjemme med barnet? Dette kan Nav sikkert svare for:)

Ellers har far krav på de 2 ukene i forbindelse med fødsel (arbgiver bestemmer om det er med eller uten lønn avhengig av deres avtale), men MISTER de 6 ukene pappaperm siden (dette skjer iallefall hos oss på rehab/ufør).

Masse lykke til med nav. Anbefaler deg å google tilfeller her på Bim eller nettet generelt også. For Nav her visste ikke noe om dette med at pappa overtar perm osv her iallefall.....!

Skrevet

Hei!

Vi er i akkurat samme situasjon som dere.

Far har ikke rett til permisjon hvis du ikke er i minst 50% jobb.

Og hvis du skal fortsette med tiltaket etter de 6 ukene, har han ikke krav på lønn for de dagene han må være hjemme med barnet heller..

Det var ihvertfall det vi fikk vite..

Skrevet

jeg vil bare råde deg til å snuse rundt i regelverket og være litt detektiv. det er desverre ikke alltid at nav opplyser om det man har krav på. jeg måtte finne ut alt selv når jeg skulle ut i permisjon, de regelrett løy til meg og sa at far ikke hadde krav på noe, men det var ikke sant.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...