Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi fikk en gutt for 10 mnd siden, og nå er jeg 8 uker på vei. Glemte to mini-piller, så det skal ikke mer til..

Problemet er at vi er rett og slett ikke glade for graviditeten i det hele tatt! Hverken jeg eller samboer gleder oss til en hektisk småbarnsperiode. Og jeg gleder meg ikke til å være gravid og tung i kroppen med bekkeløsning og sliten. Det virker som det bare var i forrige uke jeg var gravid! Ei heller å ha en gutt i trass-alderen og en hengende på puppen var en del av planene for livet mitt....

Fast jobb har jeg ikke, har kun hatt vikariat, og utsiktene til fast jobb er minimale nå...

Vi vurderer seriøst abort, for dette var altså ikke etter plana i det hele tatt. Vi skulle vente til lillegutt var 4-5 år før vi fikk neste.

Selv om jeg har sagt at jeg aldri vil ta abort og er prinsipielt i mot det når man er i en stabil livssituasjon, så føles det som den rette løsninga!

Noen synspunkter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg ville nok gått for en abort, du..

puttet inn en spiral, og planlagt nestemann når det passer bedre.

mange fordeler med to tette, men også slitsomt! og jeg skjønner veldig godt at du vil vente litt! det er dessuten greit å ha et par stabile inntekter når man har en stor familie!

ikke få dårlig samvittighet for å vurdere abort..jeg synes du har gode grunner.

tenk litt på deg selv,også.. hvis du ikke ønsker en ny graviditet og to tette, skal du få slippe!

snakk litt med samboern din, og la han få være med på avgjørelsen.

lykke til, uansett hva du velger!

Skrevet

Jeg tror ingen her inne kan gi deg det rette svaret, det må dere finne selv. Men kanskje det kan hjelpe å snakke med noen i Stiftelsen Amathea, de gir veiledning ved uplanlagt graviditet.

www.amathea.no

Skrevet

Jeg vil si gratulerer!

Jeg er ikke i mot abort men jeg syns man skal vurdere seriøst hvorfor man vil ta det. Jeg vet at du gjør det alltså, vurderer serøst, men hva er den største grunnen til at dere ikke vil ha et barn til?

Er det økonomiske årsaker? Er det kun det at du ikke orker gå gravid eller at du ikke orker ha en i trassen og en ved puppen? Jeg forstår at det er tungt hvis du ikke har jobb og hvis dere vil slite økonomisk. Har dere det godt sammen du og samboern?

Hvis årsaken til at du vil ta abort er at du ikke orker være gravid eller det med trassen så syns ikke jeg du skal ta abort. Det kommer å gå helt fint. Graviditeter er tunge men kanskje du ikke blir like dårlig denne gang? Du har "bare" 7 mnd igjen. Det føles lenge men da babyen kommer så er det vert det...uansett!

Jeg har en gutt som blev storebror da han var 2 år. Han er snart 3 år og han er i trassalderen. Virkelig trassig. Lillebror henger ved puppen han men det går så fint.Trassalderen begynner ikke for 2- 2,5 år så lillen deres er kanskje ferdig med puppen da. Og vet du hva? At få nr 2 var noe helt annet enn nr 1. Mye mindre stress fordi alt var kjent og du visste mye mer.

Jeg håper du beholder barnet deres men jeg dømmer ikke deg hvis du velger abort. Bare dere vet hvordan dere har det i hverdagen og dere gjør sikkert de rette valget for dere uansett!

Masse lykke til!

Skrevet

dere bør virkelig gjøre det som kjennes rett for dere. her er det virkelig ingen som kan prøve å si at det ene alternativet er rett pga moral osv. å få et barn, er som du sikkert vet, et stort ansvar. jeg synes at det kan være like så rett å ikke beholde barnet om man føler på forhånd at man ikke kan tilby alt det barnet fortjener.

håper dere finner ut av det og tar det valget som er rett for dere. sender en klem!

Skrevet

jeg har en på 13 mnd og en på 1 mnd. det går fint men så var også begge to planlagt. aldri noen "rett " tid å få barn uansett. det er uansett omprioriteringer.

ingen kan vel gi deg rette svaret men mange fordeler m to tette.

husk at trassalder som du sier kan komme ved 1 års alder like mye som ved 4 års alder. ingen fasit på det. noen har jo ikke noe særlig trass heller.

får du to tette slipper du og begynne helt på nytt med bleier når eldste endelig har sluttet.

du slipper sjalusi(mest sannsynlig)

de små vil tidlig finne hverandre som lekekamerater. og bli mer selvstendige i leken(vennina mi sier det er mer slitsomt med 1 hjemme enn 2 for da leker de.er bare ene hjemme er det mamma-mamma hele tiden( de er 1 og 2 år)

jeg er jo generelt imot abort da så...

men man får det til. selv har jeg og 2 hunder,1 katt og stort hus å ta vare på. vil vel si at med gode og konsekvente rutiner og litt planlegging så trenger ikke dagene være så hektiske.

Skrevet

Tusen takk for gode svar.

Dere har nok rett at alt vil gå bra med en liten en til, og det høres ut som dere med to tette koser dere. Men tidspunktet føles ikke rett for oss.

Jeg og samboer har tenkt over dette i nesten en uke nå, og ingen av oss har vent oss til tanken på en ny baby. Han sier at det er opp til meg hva vi gjør, og han blir jo en snill og god far uansett, men han er mest for abort. Han vil at vi skal kose oss med han vi har i noen år, og konsentrere oss om forholdet. Og jeg vet at han har helt rett, han er klok og fornuftig.

Jeg føler likevel at det for han bare er en avgjørelse, mens for meg er det et fysisk inngrep som jeg ikke kommer utenom...

Skrevet

Hei.

Hvis du føler at det er rett å ta abort så er det det. Men det høres litt ut om det er samboeren din som vil det mest ut i fra det du skriver.

Vet at du helt sikkert har tenkt igjennom dette veldig nøye, men husk å tenke gjennom hvordan du kommer til å ha det etter inngrepet. Det er viktig at du selv vet at du gjør det rette, slik at du ikke får problemer i etterkant.

Men når det er sagt så har jeg en venninne som nettopp tok abort, hun var ca 10 uker på vei. Hun grudde seg veldig på forhånd, men ble posititvt overrasket. Hun fikk veldig mye støtte på sykehuset og ble også tilbudt samtaler.

Ønsker deg lykke til uansett hva du gjør =)

Skrevet

Jeg har to tette selv og er 100% for en fri abort, men det at et barn kommer noen år tidligere enn planlagt det er ikke en abortgrunn for meg personlig..

Det er dessuten ikke så ille å ha to tette, og nå er du jo gravid...

Skrevet

Jeg kan ikke si hva du skal gjøre, det er helt opp til deg. Jeg dømmer ikke de som tar abort men jeg er veldig imot det, eller ved noen unntak skjønner jeg det da, men ikke med de grunnene du sier Det kan sikkert være grunn nok for deg, men for meg hadde det ikke vært det. Jeg har tre venninner som har tatt abort, å jeg respekterer at de valgte det men jeg tror aldri jeg hadde tatt abort, uansett nesten. Det kan sikkert være vedlig tøft med to tette, iallefall det første året. Noen har også et tøft svangerskap, men et svangerskap er jo egentlig bare en kort periode hvis man tenker litt perspektiv.

Synes også du skal tenke litt på hvordan du tror det blir etter en eventuell abort..? Mange som har vært sikkre, å har valgt abort sliter veldig i lang tid etterpå. Huff, sikkert vanskelig for deg dette, er ikke meningen å gi deg dårlig samvittighet hvis du velger å ta abort men tenk, det er en liten minibaby inni deg, et hjerte som slår, mest sannsynlig en velskapt liten gutt eller jente. Du har en samboer som støtter deg. Å jeg tror alt går lettere med nr.2. Nå er du jo blitt en erfaren mamma, alt er jo så nytt med nr.1 så tror det er litt mere slit med den første. Jeg tenker iallefall sånn. Svangerskap kan være ganske tøft med det er også fantastisk. Nei som sagt, jeg skal ikke fable om alt dette, du vet jo dette men ville bare minne deg på å tenke i alle retninger.

Du må iallefall tenke deg godt om, jeg synes ikke du skal ta abort hvis du aldri blir HELT sikker på at det er det du vil. Da er jeg redd du kan slite litt i ettertid.

Ønsker deg lykke til med valget! Det går nok bra uansett.

Skrevet

Greit at det passer dårlig og sånn.. Men pass på at en abort er DITT valg!! Om sambo mener det er den beste løsningen er han fornuftig og alt det der.. Men hvis du bare er 99% sikker på at abort er beste løsningen,så ikke gjør det! Det blir vanskelig å leve med seg selv etterpå.. Ønsker dere lykke til.

Skrevet

Vil absolutt ikke være med på å påvirke deg hverken den ene eller andre veien.Det er vanskelig å være helt sikker i en slik avgjørelse spør du meg.Huff.Tenk nøye gjennom alle muligheter før du bestemmer deg for noe i allefall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...