Gå til innhold

Har uteier retten på sin side?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis en leietaker etterlyser en husleiekontrakt helt fra de flytter inn, og det ikke kommer noen kontrakt før etter mange måneder. Og pga dette betaler ikke leietaker husleie, fordi han mener at det skal foreligge en husleiekontrakt først.

Så krever utleier å få igjen de husleiepengene som ikke er betalt for disse mnd.

Men, har han rett på å få igjen disse pengene, eller kan han ikke kreve noe for de mnd ettersom ingen har skrevet under på noen kontrakt?

Dette gjelder broren min.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

han må betale.

hva slags opplegg er det. er det noen problemer eller prøver han å snike seg unna?

jeg hadde klikka hvis leieboeren vår ikke hadde betalt.

Skrevet

Rett og rett, det som er riktig for din bror å gjøre er å betale for det han har fått, nemlig et sted å bo!

Utleiere er som regel, etter min erfaring, snuskete skurker. Jeg fikk ikke kontrakt etter gjentatt forespørsel, det innebar at jeg heller ikke fikk noe kontonummer. Da han ringte etter tre mnd truet han meg, samt krevde inn alt utestående, kontant, på dagen... kvittering? nei det skulle jeg drite i:) Jippi!

sånn kan han ikke gjøre, men jeg hadde lagt til side alle pengene og sørget gjennom hele prosessen for å ha gjort det jeg skulle og gjort det riktig. Det lønte seg. Men jeg flyttet kjapt ut.

Skrevet

Selvfølgelig skal han betale, tror han det er Kardemommeby han lever i???

Skrevet

Rent juridisk så har vel ikke utleier så mye han skulle ha sagt så lenge han ikke har en kontrakt å vise til. Da blir jo alle påstander om leieforholdet ikke noe annet enn akkurat påstander.

Uansett så høres en utleier uten kontrakt fryktelig useriøs ut.

Skrevet

Man er ikke pliktig å ha leiekontrakt, og det er et sett med standardregler som gjelder der det ikke foreligger skriftlig kontrakt.

Klart han må betale!

Skrevet

Kun ett leieforhold jeg har hatt har vi brukt kontrakt (etter huseier sitt ønske), dette er ikke vanlig hos oss. Uten at jeg ser på noen av de som mindre seriøse av den grunn.

Skrevet

Pussig. Jeg har to stk i nær familie som leier ut, og kontrakt er selvsagt utenkelig for både utleier og leietaker.

Selv har jeg flyttet mye, leid ofte og eneste stedet jeg har leid uten kontrakt var i utlandet..

Kontrakt er for å sikre både utleier og leietaker. Hvorfor skulle ikke en uleier hoste opp en kontrakt som koster 20 kr på Beyer? Særlig når den blir etterlyst?

Skrevet

Hi her...

Vi har også bodd flere steder, og det har alltid vært vanlig med kontrakt.

Denne utleieren er ganske sleip, derfor ville broren min ha en kontrakt, og det var visst greit det, men den dukket aldri opp. Og han ga beskjed om at han ikke kom til å betale leie før han fikk kontrakt.

Skrevet

Å ikke betale er alltid en dårlig løsning, det ender jo med at han må betale mange måneders leie på én gang, ved en eller annen anledning...det blir bare ris på egen bak.

Skrevet

Selv om din bror- og også du har oppfattet huseier som useriøs, så flyttet han likevel inn uten kontrakt?

Kontrakten er jo ikke bare til for å sikre huseier/ utleier, men også leietaker.

Kontrakter finnes gratis på www.dinepenger.no, så det er vel ikke utgift til kontrakt som er årsaken til at denne uteblir.

Jeg oppfatter faktisk broren din som useriøs, jeg- når han lurer på om han må betale for et sted han allerede har benyttet seg av??? Har ikke hørt om noen som leier ut gratis. Ikke vil han få oppgi utleier som referanse heller, om han på sikt skulle trenge det.

Hvis broren din mener det, så burde han ikke flyttet inn i utgangspunktet.

Skrevet

Ja, det ser jo ut som om det blir ris til egen bak... men, han lurte på om utleier EGENTLIG kan kreve disse pengene.

En ting jeg reagerte på var at utleier truet med å sende en torpedo hvis han ikke betalte. Broren min har samboer og to små barn, så da ble jeg skremt.

Hi

Skrevet

Men, kan utleier JURIDISK kreve disse pengene? Om man ser på det slik.

Skrevet

Ja.

Han har allerede benyttet seg av den. Vanligvis betales leie forskuddsvis, det er en av punktene i kontrakten.

Og du har jo også nevnt her at de hadde en muntlig avtale. Det er juridisk bindene. Mulig tvisten kan omstride påstand mot påstand her, men likevel vil din bror stille svakt da han allerede HAR bodd her som sagt.

Videre er det heller ikke til din brors fordel om han velger å bli boende med kone og barn dersom det foreligger trusler om torpedo. Da vil han bli spurt hvorfor han ikke har flyttet for lengst...

Skrevet

Er ingen jurist, men ja, går sterkt ut ifra at utleier kan kreve disse pengene..

Skrevet

jeg veit ikke helt jeg.. er jo en 50% sjanse for begge veier.. han har jo bodd der og burde betale leie, men hvis han blir dratt i retten så har ikke utleier noe bevis på at han her bodd der uten leiekontrakt..

men så er det jo også sånn at hvis du har fått deg ny jobb, men ikke får kontrakt med engang så får du jo likevel lønn....

Skrevet

Selvsagt har utleier bevis på at han har bodd der!! Har leietaker i såfall bevis for å IKKE ha bodd der?

Tror broren din driter seg ut skikkelig, og bør unngå at utleier trekker saken for rettssystemet. Ikke noe som tilsier at han ikke må dekke egne advokatutgifter heller.

Betale det man skylder er alltid det smarteste, så kan man heller kreve retrett siden. Da har man i det minste loven på sin side.h

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...