Gå til innhold

Vet dere at Hottentots er (var?) et sted i Afrika, da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sto og kikket på et stort, eldgammelt verdenskart på en skole vi var på. Der, i Sør-Afrika, helt nederst, så står det "HOTTENTOTS" over et stort landområde.

Så når Egner skrev at han var en ekte Hottentot, var det en derifra.

;o)

Synes det var så vittig å se. Trodde det var oppdikta,nemlig. Om det bærer samme navnet enda,vites ikke...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det første jeg tenker på når jeg hører hottentots er hodejegere. Vet ikke hvor jeg eller når jeg har hørt det:)

Skrevet

Tenker på Vesle Hoa, jeg..

Og han var en EKTE hottentott ;o)

Skrevet

Jeg lurer på om ordet Hottentots stod der for å vise at der bor hottentottene. For jeg tror ikke Hottentots er et sted. Det fins jo mange kart med landområder hvor etniske folkegrupper er merket av.

Står det MASAI et annet sted? Eller BUSHMEN? DINKA? ZULU?

Skrevet

'hottentotts' er navnet 'boerene' satte på et av folkeslagene de møtte da de koloniserte sør-afrika

Skrevet

Jeg trodde også det var en folkegruppe i Afrika., og at Hoa var en medlem av den folkegruppa...................

Skrevet

I mormor sitt gamle leksikon står det om hottentotter at de er "små og skittengule"..

Det er vel seksti år gammelt eller der omkring;)

Skrevet

Dette kartet var en kopi av et gammelt kart, som var innrammet på en skole hvor de fleste lærere er svarte, samt elever. Jeg snakket med mannen jeg kjenner, som er fra Nigeria om Hottentots. Mewn nå skal jeg spørre han på torsdagen som kommer, om det virkelig ER nedverdigende.

han bør vel vite, han som er vokst opp i Afrika, vil jeg tro.

Skrevet

En person fra Nigeria har vel omtrent like store forutsetninger for å uttale seg om begrepet hottentott (brukt primært i Namibia og deler av Sør-Afrika) som den jevne nordmann har til å spesifisere hva som er skjellsord i Albania.

Ordet ble konstruert av hvite, nederlandske kolonister i det sørlige afrika, og den direkte betydningen er "en som stammer," da de syntes det klikkende talemålet til khoi-khoi-folket hørtes så snodig ut.

Sånn i tillegg til å gi folket et annet navn enn dets egentlige, var disse kolonistene begeistrede for å utnytte dem som slaver, jakte på dem for fornøyelsens skyld, lage pengepunger av deres avskjærte bryster etc.

Etter hvert fikk ordet hottentot en utvidet betydning på engelsk, og ble i en utgave av the Oxford Dictionary definert som "one of inferior culture and intellect."

Men for all del, hvorfor skal man være så opptatt av hvorvidt noen kunne finne begrepet støtende. Jeg VIL si neger for atte lissom, sant ...

Skrevet

Nå er det avmerket som et STED i Afrika, på det kartet. Så det var det som var så snedig.

Skrevet

Det er et fjellområde i Sør-Afrika som kalles Hottentots-Holland. Forøvrig ikke der de fleste "hottentotter" holdt til, og dermed neppe den mest essensielle referansen for Egner.

Om kartet er gammelt og det avmerkede området er i nåværende sørlige Namibia/nordvestlige Sør-Afrika er det nok snakk om folkeslagets bosetningsområde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...