*2 LyKkEtRoLL* Skrevet 25. mai 2008 #1 Skrevet 25. mai 2008 Jenta mi har fått en gammel bok som heter det... Den er garantert ikke å få tak i lenger vil jeg tro, det er jo en rasistisk bok må skjønne:-/ Men jenta mi ELSKER den, så den leser vi hver kveld nå. Husker den faktisk fra jeg selv var liten.
Gjest VerdensHeldigsteMamma Skrevet 25. mai 2008 #2 Skrevet 25. mai 2008 Er ikke det en Agatha Christie-bok som heter det og? Tror jeg har lest den...sikkert ikke den du mener nå? =)
Veronica,Victor&Adelina<3 Skrevet 25. mai 2008 #3 Skrevet 25. mai 2008 Det er så tullete det der... kjenner selv mange mørke og de har ikke noe imot om man sier neger så lenge det ikke blir sagt på en negativ måte...
*2 LyKkEtRoLL* Skrevet 25. mai 2008 Forfatter #4 Skrevet 25. mai 2008 Er nok ikke Agatha christie nei.. hehe... Vi har ikke kommet til henne ENNÅ, men snaaaaaaaart.. Nei, skjønner heller ikke det at det ikke skal være lov å si ordet neger. Men nå lærer ihvertfall jenta mi at det er noe som heter neger. Er det ikke lov å si kineser heller da? Eller indianer?
Pysa Skrevet 25. mai 2008 #5 Skrevet 25. mai 2008 tullete for deg, men ikke for alle. eksen min er fra afrika, og i landet han kommer fra betyr neger undermenneske eller slave. er det greit for deg at han ikke liker å bli kalt det?
Gjest -<<- Skrevet 25. mai 2008 #6 Skrevet 25. mai 2008 Kineser viser til en nasjonalitet, og er selvsagt helt kurant. Indianer er ikke spesielt stuerent i de fleste land med såkalte indianerbefolkninger, og begreper som native American eller indígena er veletablerte alternativer.
Gjest VerdensHeldigsteMamma Skrevet 25. mai 2008 #7 Skrevet 25. mai 2008 Det er et enormt belastet ord. Selv om man ikke mener noe stygt eller galt med det så klinger det ikke helt godt i mine ører...sorry, sånn er det bare. Bruker det aldri.
*2 LyKkEtRoLL* Skrevet 25. mai 2008 Forfatter #8 Skrevet 25. mai 2008 For all del, han om det:-) Men jeg ser overhode ikke på ordet neger som ett skjellsord. Samme som at ngerne sikkert kaller oss HVITE- Gud hjelpe meg, hvorfor skriker ikke vi opp om det da? Det er jo RASISME jo!!!
Pysa Skrevet 25. mai 2008 #9 Skrevet 25. mai 2008 er det den som gir eller den som mottar en betegnelse som skal bestemme om det er et positivt eller negativt uttrykk? hva hvis jeg kaller deg "hore", og sier at jeg ikke mener noe nedsettende med det, er det da greit for deg å bli kalt det?
*2 LyKkEtRoLL* Skrevet 25. mai 2008 Forfatter #10 Skrevet 25. mai 2008 Hvis du ser på meg som en hore, og jeg oppfyller kriteriene for å være en hore, så må du jo for all del få kalle meg en hore:-) En hore er en hore.
Pysa Skrevet 25. mai 2008 #12 Skrevet 25. mai 2008 hvis jeg mener at hore betyr jente (slik du definerer neger til å bety svart), uten at det har noe med sex å gjøre, så kan jeg kalle deg ei hore?
*dum&deiLig*™ Skrevet 25. mai 2008 #13 Skrevet 25. mai 2008 Pysa; er ikke en neger en som er farget? På samme måte som de som er hvite er hvite, uansett om de kommer fra Sør-Afrika eller Norge?
OsloMor Skrevet 25. mai 2008 #14 Skrevet 25. mai 2008 Jeg har slettet Torbjørn Egner-sangen Visen om vesle Hoa da jeg la den inn på mediaplayer. Jentene går i barnehage med mange afrikanere, både ansatte og bhg-barn, jeg har IKKE lyst til at de skal gå rundt å synge "negergutt" (det er da også under middels lavmål). Selv om det var vanlig før, er det ikke det nå! Når de som selv er "negre" føler det støtende (med rette dersom man leser litt historie..), så bør man unngå slike ting.
*dum&deiLig*™ Skrevet 25. mai 2008 #15 Skrevet 25. mai 2008 Er det riktig å sensurere Egner? Og var Egner rasist?
*2 LyKkEtRoLL* Skrevet 25. mai 2008 Forfatter #16 Skrevet 25. mai 2008 Har jeg sagt at neger betyr svart? Svarting er ett skjellsord mener jeg da.
Pysa Skrevet 25. mai 2008 #17 Skrevet 25. mai 2008 en neger betyr en slave, et mindreverdig menneske (for mange millioner svarte) - det betyr ikke at man er svart. er da så vanskelig å unngå å bruke et ord som veldig, veldig mange blir støtt av?
Pysa Skrevet 25. mai 2008 #18 Skrevet 25. mai 2008 var han rasist? neppe. aner ikke. det var andre tider. i dag vet vi bedre.
OsloMor Skrevet 25. mai 2008 #20 Skrevet 25. mai 2008 Egner var ikke rasist nei, men samfunnet utvikler seg og afrikanere har vel en større sjanse nå enn før i tiden, til å si ifra og hevde sin posisjon i samfunnet.
Ravna Skrevet 25. mai 2008 #21 Skrevet 25. mai 2008 Jeg tror absolutt ikke var rasist, han var barn av sin tid, og da de visene ble skrevet var det helt vanlig å tenke seg afrikanere som hottentotter med ring i nesa. Ingen satte spørsmålstegn ved det. Men jeg leste faktisk i et intervju med noen som stod Egner nær (tror det var sønnen) at han hadde samvittighetskvaler da han ble gammel, og tidene forandret seg, fordi en del av det han skrev kunne oppfattes annerledes enn det var ment. Når det gjelder hva som er greit å kalle andre mennesker, så støtter jeg Språkrådets uttalelse om at det er dårlig folkeskikk å kalle andre mennesker/folkegrupper med navn de oppfatter som negative, selv om ordet er helt nøytralt for oss. Jeg hadde aldri stusset over ordet "neger" før det kom protester på det, men nå er det et ord som det faller seg helt unaturlig for meg å bruke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå